اختصاص 5میلیارد ریال برای مرمت و استحکام بخشی قنات قصبه

به گزارش مینی نت، مسئول پایگاه قنات جهانی قصبه گناباد گفت: 5میلیارد ریال، سال جاری برای مرمت و استحکام بخشی این اثر جهانی اختصاص یافت.

اختصاص 5میلیارد ریال برای مرمت و استحکام بخشی قنات قصبه

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی رسول صنوبری مسئول پایگاه قنات جهانی قصبه گناباد امروز 21 مرداد ماه با بیان این مطلب اضافه نمود: از 6.2 میلیارد ریال که در 2 سال گذشته برای استحکام بخشی و توسعه زیرساختهای گردشگری قنات قصبه معین شده بود، تنها پارسال 1.5 میلیارد ریال محقق شد و اعتبار سال جاری در مقایسه با پارسال رشد قابل توجهی دارد.

او گفت: برای توسعه کیفی گردشگری قنات قصبه باید سازه و حفظ اصالت آن و در مرحله بعدی عناصر وابسته مانند آسیابها، آب انبارها و کوچه باغها را حفظ کرد و توسعه داد و این امر در اولویت برنامه های پایگاه جهانی این قنات قرار گرفته است.

او توضیح داد: این قنات تنها یک اثر تاریخی نیست بلکه اثری چندوجهی است که برای حفظ و توسعه آن باید همه مسائل مانند کشاورزی مورد توجه قرار گیرد و اگر به یک بخش ضربه بخورد سایر بخشها تحت تاثیر منفی آن قرار می گیرند.

صنوبری گفت: توسعه زیرساختهای گردشگری قنات قصبه باید به صورت یک مجموعه کامل گردشگری در این شهرستان، منطقه و کشور مورد توجه قرار گیرد و شهرداری، جهاد کشاورزی و غیره هم در آن قالب به وظایف خود در این زمینه عمل نمایند.

قنات قصبه گناباد 25 تیرماه 1395 به عنوان تنها اثر استان خراسان رضوی در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسید.

این قنات از 2500 سال قبل و در زمان هخامنشیان برای تامین آب شرب در منطقه گناباد ایجاد شده و همچنان در تامین آب این منطقه نقش آفرین است.

شهرستان گناباد دارای 250 اثر تاریخی و معنوی است که از این تعداد 145 اثر به ثبت آثار ملی رسیده است.

گناباد در 287 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 18 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 332

به "اختصاص 5میلیارد ریال برای مرمت و استحکام بخشی قنات قصبه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختصاص 5میلیارد ریال برای مرمت و استحکام بخشی قنات قصبه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید