شروع به کار کنفرانس افغانستان 2020 در ژنو

به گزارش مینی نت، کنفرانس دو روزه افغانستان 2020 صبح روز دوشنبه با حضور نمایندگان ارشد 66 کشور و 32 سازمان بین المللی به منظور تبیین راهکارهای برقراری صلح، ثبات و توسعه در افغانستان در شهر ژنو شروع به کار کرد.

شروع به کار کنفرانس افغانستان 2020 در ژنو

این کنفرانس از سوی دو دولت افغانستان و فنلاند و سازمان ملل متحد برنامه ریزی شده است. نشست سال جاری همچون بیشتر اجلاس های بین المللی در یک سال گذشته به دلیل بحران کرونا به صورت مجازی تشکیل شده اما کاخ ملل متحد در ژنو به عنوان مقر اصلی برگزاری این کنفرانس فعال خواهد بود.

براساس این گزارش، وزرای امور خارجه و توسعه فنلاند و همچنین وزرای امور خارجه و دارایی افغانستان برای شرکت در مراسم افتتاحیه و انجام دیدارهای دوجانبه به ژنو سفر نموده اند. دبورا لیونز نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان نیز برای شرکت و سخنرانی در این نشست، در ژنو حضور دارد.

به گفته سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز در این کنفرانس به صورت مجازی شرکت خواهد نمود.

ظریف دو روز پیش در گفت وگوی تلفنی با حنیف اتمر انتخاب وی به سمت وزیر امور خارجه را تبریک گفت و آمادگی کشورمان برای تداوم همکاریهای فیمابین را به همتای افغانستانی خود خاطرنشان کرد. وزیر امورخارجه افغانستان نیز ضمن تشکر، بر عزم کابل برای ارتقاء همه جانبه روابط با جمهوری اسلامی ایران تاکید نمود.

براساس این گزارش، کنفرانس افغانستان هر چهار سال یکبار برگزار می شود و فرصتی مهم برای دولت کابل و جامعه جهانی است تا درباره اهداف مشترک در زمینه برقراری صلح و توسعه پایدار در افغانستان رایزنی نمایند.

تبیین اهداف و دورنمای توسعه افغانستان، سازمان دهی همکاری های مشترک و اطمینان از حمایت اقتصادی افغانستان در چهار سال آینده هدف اصلی کنفرانس پیش رو گزارش شده است. در خاتمه انتظار می رود شرکت نمایندگان درباره نتیجه این نشست بیانیه سیاسی منتشر نمایند.

کنفرانس افغانستان چهار سال پیش در بروکسل پایتخت بلژیک برگزار گردید و کشورهای شرکت نماینده متعهد شدند که سالانه 3 میلیارد دلار به توسعه این کشور یاری نمایند.

در کنفرانس افغانستان 2012 در توکیو نیز کشورهای شرکت نماینده در این کنفرانس تعهد کردند که در چهار سال آینده شانزده میلیارد دلار به افغانستان یاری نمایند. افغانستان به مبارزه با فساد اقتصادی و اداری و استفاده مؤثر از یاری های جامعه جهانی تعهد نموده بود.

چهار سال قبل از آن هم افغانستان درخواست 50 میلیارد دلار برای بازسازی این کشور کرد و در نهایت آمریکا 10 میلیارد دلار، سازمان ملل متحد یک میلیارد و ژاپن نیم میلیارد دلار یاری های جدید را تعهد کردند. کشورهای دیگر از جمله فرانسه و آلمان نیز خاطرنشان کردند که یاری های خود را تا دو برابر افزایش خواهند داد.

در کنفرانس سال جاری شرکت نمایندگان تعهدات اقتصادی خود را برای چهار سال آینده افغانستان که اعلام خواهند کرد. وزیر امور خارجه افغانستان چندی پیش هشدار داد که ممکن است تا دوماه آینده تمام یاری های نظامی و غیر نظامی جهانی به افغانستان به اتمام برسد.

کنفرانس ژنو در حالی برگزار می شود که مذاکرات صلح دوحه میان نمایندگان دولت و طالبان در قطر جریان است.

مذاکرات صلح، در تاریخ 22 شهریور سال جاری شروع شد. طرف ها برای دو ماه متوالی کوشش کردند در مذاکرات صلح به توافق برسند اما به نتیجه ای نرسیدند. در چند هفتۀ اخیر، مذاکرات به بن بست کشیده شد و دیدارها میان هیئت ها و تیم های تماس متوقف شدند.

در پی عدم توافق طرف ین و طولانی شدن فرایند مذاکرات، خشونت ها در افغانستان افزایش یافت. حکومت افغانستان و حتی مقام های امریکایی طالبان را به رعایت نکردن تعهدات سپرده شده در توافق نامۀ این گروه با امریکا متهم کردند.

محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان گفته است وقتی صلح در افغانستان تأمین شود، پیش بینی ما این است که نه تنها شرایط برای بازگشت میلیون ها تن از مهاجرین به کشورشان فراهم می شود، بلکه ما با وظیفه سخت ادغام مجدد جنگجویان طالب نیز روبرو خواهیم گشت. ، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 4 دی 1399 بروزرسانی: 4 دی 1399 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 1294

به "شروع به کار کنفرانس افغانستان 2020 در ژنو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع به کار کنفرانس افغانستان 2020 در ژنو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید