کمپانی های چندتریلیون دلاری فناوری با سرمایه های خود چه می نمایند؟

به گزارش مینی نت، کارشناسان مرکز تحقیقاتی ودبوش این هفته پیش بینی کردند که اپل در اوایل سال 2022 میلادی یعنی کمتر از یک سال آینده می تواند ارزش مجموع سرمایه های خود را به سه تریلیون دلار برساند تا نام ثروتمندترین کمپانی دنیا را همچنان حفظ کند.

کمپانی های چندتریلیون دلاری فناوری با سرمایه های خود چه می نمایند؟

فراورینماینده آیفون هم اکنون با مجموع سرمایه 2.5 تریلیون دلار در عرصه دنیای بیشترین سرمایه را در قالب یک شرکت از آن خود نموده است. سال 2018 برای نخستین بار بود که اپل اعلام نمود به نام نخستین شرکت در دنیا مجموع سرمایه های خود را از یک تریلیون دلار بیشتر نموده است و سال 2020 یعنی با گذشت حدود دو سال در گزارش های رسمی این رقم به دو تریلیون دلار افزایش یافت و هم اکنون گفته می گردد سال آینده رقم مذکور از سه تریلیون دلار هم فراتر می رود.

البته بجز اپل دیگر شرکت های عظیم از جمله آمازون، مایکروسافت و گوگل هم ارزش مجموع سرمایه های خود را به بیش از یک تریلیون دلار ارتقا داده اند ولی به نظر شما شرکت های مذکور با این حجم از سرمایه چه می نمایند؟ روزنامه گاردین در گزارش تازه خود به این سؤال پاسخ داده است.

اپل 3 تریلیون دلاری

اگر اپل به نام نخستین شرکت سه تریلیون دلاری دنیا معرفی گردد، آیفون نقش مهمی در رسیدن به این موفقیت ایفا خواهد نمود. این شرکت که به تازگی از گوشی هوشمند تازه خود موسوم به آیفون 13 رونمایی کرد، امیدوار است با این دستگاه الکترونیکی کوچک مجموع سرمایه های خود را در بازه زمانی کمتر از یک سال از 2.5 به سه تریلیون دلار افزایش دهد.

دن ایوز از مرکز تحقیقاتی ودبوش شرح داد که با روی کار آمدن آیفون تازه، رسیدن به سرمایه سه تریلیون دلاری در اوایل سال 2022 امری حتمی است و پیش بینی می گردد که اپل طی چهار ماه آینده این میزان سرمایه را از آن خود کند.

بر این اساس اگر اپل در فاصله زمانی چهار ماه حدود نیم تریلیون دلار سرمایه به دست آورد، ارزش سهام آن باید رشد 22 درصدی را تجربه کند. شرکت اپل سال گذشته 275 میلیارد دلار عایدی کسب کرد که بیش از 50 درصد از رقم مذکور بواسطه فروش آیفون به دست آمد و پس از آن اپ استور و اپل تی وی پرعایدیترین سرویس های این شرکت بودند. باید توجه داشته باشید که هم اکنون بیش از یک میلیارد دستگاه آیفون فعال به وسیله کاربران دنیای استفاده می گردد و تمام آنها به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای اپل عایدیزایی می نمایند.

میانگین قیمت محصولاتی که اپل فراوری می نماید معمولاً گران تر از مدل های مشابه است. به نام مثال هر دستگاه گوشی هوشمند آیفون به طور میانگین هزار دلار قیمت دارد و اگر یک جعبه حاوی 300 دستگاه گوشی هوشمند آیفون را در نظر بگیرید، ارزش آن با یک دستگاه آپارتمان لوکس در یک شهر پیشرفته برابری می نماید.

بعلاوه اگر 2223 جعبه مشابه را در کنار یکدیگر بگذارید، طول آن حدود 12 متر معادل یک کانتینر حمل وسایل محاسبه می گردد که ارزش این کانتینر به 667 میلیون دلار معادل فراوری ناخالص یک کشور کوچک می رسد. بد نیست بدانید فراوری ناخالص ملی کشورهای ساموا و دومینیکا در امریکای جنوبی طی سال گذشته به ترتیب 636 و 596 میلیون دلار بود. در این میان اگر 1500 دستگاه کانتینر با بار مشابه کنار هم قرار بگیرند، ارزش مجموع آنها یک تریلیون دلار خواهد بود که با آن می توانید شرکت مادر گوگل یعنی آلفابت را بخرید. بعلاوه سه هزار دستگاه کانتینر مشابه به ارزش دو تریلیون دلار ارزش بالاتر از فراوری ناخالص ملی کشورهایی نظیر ایتالیا، برزیل، کانادا و... را به همراه می آورد.

با این شرحات اپل تمایل چندانی ندارد که با این حجم وسیع از سرمایه، شرکت های کوچک و عظیم را خریداری کند و طبق گزارش تازه روزنامه گاردین، بیش از 60 درصد سرمایه مذکور در خارج از مرزهای امریکا به سر می برد و این روزها یکی از عظیم ترین دغدغه های اپل مدیریت حجم وسیع پول هایی است که لحظه به لحظه بر آن افزوده می گردد.

مایکروسافت 2 تریلیون دلاری

شرکت مایکروسافت که از آن به نام غول نرم افزاری دنیا یاد می گردد آوریل سال جاری اعلام نمود، ارزش مجموع سرمایه های آن از 2 تریلیون دلار فراتر رفته است و بواسطه تمرکز بر خدمات پردازش ابری و سیستم عامل تازه ویندوز 11 همچنان بر کسب عایدی خود ادامه می دهد. این شرکت که سال 2014 در مجموع 86 میلیارد دلار عایدی کسب نموده بود، خاتمه سال 2020 با مدیریت ساتیا نادلا توانست مجموع عایدیهای سالانه خود را به 143 میلیارد دلار برساند و سال جاری هم پیش بینی شده است که رقم مذکور به بیش از 166 میلیارد دلار افزایش یابد.

مایکروسافت با فرایند کنونی کسب عایدی بین سال های 2020 تا 2027 مجموع سرمایه های خود را سالانه 16.4 درصد افزایش می دهد و بر این اساس احتمال می رود ارزش مجموع سرمایه های آن در آینده نزدیک به 3 تریلیون دلار برسد.

البته مدیریت کردن این میزان سرمایه کار آسانی نیست. مایکروسافت در سال اقتصادی 2021 که به تازگی تمام شده است 20.12 میلیارد دلار از عایدی خود را برای بخش فروش و بازاریابی هزینه کرد که این رقم بالاترین هزینه سالانه این شرکت تا به امروز است. در دهه گذشته مایکروسافت هزینه بخش فروش و بازاریابی را به آرامی افزایش می داد و طی یک دهه بودجه این واحد در مجموع 6 میلیارد دلار بیشتر شده بود. در سال گذشته بعلاوه 20.7 میلیارد دلار از پول های مایکروسافت در بخش تحقیق و توسعه هزینه شد و این کمپانی در بازه زمانی مذکور بیش از 10 شرکت کوچک و عظیم را خریداری کرد.

گوگل 2 تریلیون دلاری

هولدینگ آلفابت که شرکت مادر گوگل محسوب می گردد و سال 2018 ارزش سرمایه های خود در بازار دنیای را به یک تریلیون دلار رساند، به زودی پس از مایکروسافت به سومین شرکت دو تریلیون دلاری تبدیل خواهد شد. مجموع عایدیهای گوگل سال جاری 60 درصد افزایش یافت و این کمپانی که به تازگی وارد عرصه خدمات پردازش ابری شده است، به صورت ویژه بر این محصولات تأکید دارد تا بر عایدیهای خود بیفزاید. آلفابت سال گذشته در مجموع حدود 200 میلیارد دلار عایدی کسب کرد که 92 درصد از این رقم را خدمات گوگل و 8 درصد مابقی را دیگر محصولات فراوری کردند. در سال 2021 حدود 4.39 میلیارد نفر از جست وجوگر اینترنتی گوگل استفاده کردند. هم اکنون تعداد کاربران ماهانه یوتیوب 1.9 میلیارد نفر، جی میل 1.5 میلیارد نفر، مرورگر کروم 2.5 میلیارد نفر و سیستم عامل اندروید 2 میلیارد نفر محاسبه می گردد.

البته گوگل هم برای این حجم از پول و سرمایه نقشه های فراوان کشیده است. غول اینترنتی دنیا سال 2020 میلادی 27.57 میلیارد دلار بودجه را به بخش تحقیق و توسعه خود اختصاص داد که این رقم در سال 2013 تنها 7 میلیارد دلار بود. بخش دیگری که این روزها هزینه فراوان روی دست گوگل گذاشته، مرکز توسعه خدمات پردازش ابری این شرکت است که همچنان بیش از عایدی به دست آمده روی آن سرمایه گذاری می گردد تا در آینده بتواند به یکی از پرعایدیترین بخش های گوگل تبدیل گردد.

بجز شرکت های مذکور دیگر کمپانی های چند تریلیون دلاری هم در عرصه دنیای حضور دارند که از جمله آنها می توان به آمازون، فیس بوک، تسلا و انویدیا اشاره نمود.

شرکت آمازون ژانویه 2020 ارزش سرمایه های خود را به یک تریلیون دلار رساند که این رقم هم اکنون حدود دو تریلیون دلار محاسبه می گردد. فیسبوک هم ارزش سرمایه های خود را از یک تریلیون دلار فراتر برده است و شرکت انویدیا که به صورت ویژه در زمینه تراشه های گرافیکی فعالیت می نماید ارزشی معادل یک تریلیون دلار دارد.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 1765

به "کمپانی های چندتریلیون دلاری فناوری با سرمایه های خود چه می نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمپانی های چندتریلیون دلاری فناوری با سرمایه های خود چه می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید