واضح ترین نقشه مریخ با 110 هزار عکس

به گزارش مینی نت، این نقشه که از تصاویر دوربین سیاه و سفید مدارگرد شناسایی مریخ تشکیل شده است، تقریبا 25 متر مربع از سطح را در هر پیکسل پوشش می دهد.

واضح ترین نقشه مریخ با 110 هزار عکس

این نقشه که از تصاویر دوربین سیاه و سفید مدارگرد شناسایی مریخ تشکیل شده است، تقریبا 25 متر مربع از سطح را در هر پیکسل پوشش می دهد. سطح خشک مریخ به همراه جزئیات باورنکردنی آن، در نقشه موزاییکی تازهی از سیاره سرخ به تصویر کشیده شده که برای تهیه آن از 110 هزار عکس استفاده شده است.

به نقل از آی ای، گروهی از دانشمندان مؤسسه فناوری کالیفرنیا (Caltech)، از 110 هزار عکس گرفته شده با مدارگرد شناسایی مریخ (MRO) ناسا برای جمع آوری نقشه تازهی از سیاره سرخ استفاده کردند.

این نقشه که از تصاویر دوربین سیاه و سفید مدارگرد شناسایی مریخ تشکیل شده است، تقریبا 25 متر مربع از سطح را در هر پیکسل پوشش می دهد. ناسا در یک پست نوشت: این نقشه تازه که موزاییک دنیای CTX مریخ (Global CTX Mosaic of Mars) نامیده می گردد، بالاترین وضوح تصویر دنیای را از سیاره سرخ نشان می دهد.

نقشه تازه مریخ، تنها نمونه ای نیست که در آن، دانشمندان یک نقشه بزرگ را از تصاویر سطح سیاره سرخ جمع آوری نموده اند. به عنوان مثال، ماموریت های مدارگرد وایکینگ (Viking Orbiter) ناسا در دهه 70، توسعه نقشه رنگی بزرگی به نام Viking Orbiter MDIM 2.1 را در سال 2014 به همراه داشت.

با وجود این، موزاییک دنیای CTX مریخ، واضح ترین نقشه سیاره سرخ تا به امروز است. ناسا در پست خود اظهار داشت که نقشه تازه شامل 5.7 تریلیون پیکسل است. در مقایسه، نقشه Viking Orbiter MDIM 2.1 تقریبا از 10 میلیون پیکسل تشکیل شده بود.

این بدان معناست که اگر نقشه تازه در مقدار کامل چاپ گردد، به مقدار ای بزرگ خواهد بود که کل ورزشگاه رز بول (Rose Bowl Stadium) در پاسادنا، کالیفرنیا را پوشش دهد. ورزشگاه رز بول، یکی از 20 ورزشگاه بزرگ دنیا است که بیش از 90 هزار نفر ظرفیت دارد.

جای تعجب نیست که تکمیل کردن نقشه، به زمان زیادی احتیاج داشت. گروه آزمایشگاه تجسم سیاره ای بروس موری (Bruce Murray Laboratory for Planetary Visualization) در مؤسسه فناوری کالیفرنیا گفتند که جمع آوری این نقشه طی شش سال، ده ها هزار ساعت طول کشید. نسخه بتای نقشه پیشتر در بیش از 120 مقاله علمی مورد آنالیز قرار گرفته است. دانشمندان قصد داشتند چیزی را ارائه دهند که برای استفاده کردن آسان باشد.

جی دیکسون (Jay Dickson)، دانشمند پردازش تصویر که سرپرستی این پروژه و آزمایشگاه موری را بر عهده دارد، گفت: من چیزی را می خواستم که برای همه قابل دسترس باشد. اکنون هم دانش آموزان و هم مادر من که به تازگی 78 ساله شده است، می توانند از این نقشه استفاده نمایند. هدف از این کار، کاهش موانع برای افرادی است که به کاوش در مریخ علاقمند هستند.

منبع: فرادید
انتشار: 20 فروردین 1402 بروزرسانی: 20 فروردین 1402 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 2188

به "واضح ترین نقشه مریخ با 110 هزار عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واضح ترین نقشه مریخ با 110 هزار عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید