تور کوبا ارزان: هاوانا؛ شهر عاشقان هنر

به گزارش مینی نت، هاوانا مرکز کشور کوبا است که عشق مردمانش را در کوچه و خیابان های این شهر می توان به وضوح مشاهده کرد.

تور کوبا ارزان: هاوانا؛ شهر عاشقان هنر

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کوبا ارزان هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کوبا از هاوانا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

بیایید به اتفاق هم ببینیم که چطور عشق به زندگی مردم کوبا، خود را در آثار هنری بصری این شهر بازتاب نموده است.

در هر مکانی از کوبا که قدم می گذارید، چه در بازارهای آن، چه در پیاده روهای آن و چه در بوتیک ها و گالری های شخصی، می توانید عشق مردم این کشور به هنر را ببینید.

در ادامه مقاله گلچینی از زیباترین و برترین نمونه های هنری شهر هاوانا را به شما معرفی می کنیم که هم هنر امروزی را در خود جای داده و هم هنر سنتی خودش را حفظ نموده است.

نمایشگاه هنری بینال (Biennale)

اگرچه سبک ساختمان های شهر هاوانا حال و هوایی نئوکلاسیک دارند، اما به محض اینکه در خیابان های آن قدم می زنید، دیدن آثار و مجسمه های امروزی حسابی شما را سرگرم خود خواهد نمود. بسیاری از آن ها بخشی از آثار هنری نمایشگاه بینال هستند که منتخب شده اند. این نمایشگاه برای اولین بار در سال1984 میلادی برگزار گردید و امروزه تبدیل به مکانی برای به نمایش گذاشتن آثار هنرمندان در هر گوشه و کنار شهر شده است.

این نمایشگاه برخلاف اسمش که به معنای دو سالانه است، هر 3 سال یکبار برگزار می گردد و نقشی حیاتی برای هنرمندان این شهری پیدا نموده است. نمایشگاه بعدی بینال در سال 2018 برگزار خواهد شد.

موزه ملی ناسیونال د بالاس آرتس

این موزه ملی در واقع متشکل از دو ساختمان جدا از یکدیگر است که یکی از آن ها تمرکزش بر روی هنرهای بین المللی است و دیگری انحصارا بر هنرهای کوبایی متمرکز شده است. هر دو ساختمان از این موزه ملی هم فوق العاده هستند و هم نباید آن ها را از دست داد. در واقع بسیاری از مردم دنیا اعتقاد دارند که ساختمان آرته کوبانو که منحصرا مخصوص هنرهای کوبایی است، برترین و نفیس ترین آثار کوبایی را در خود جای داده است.

فوسترلاندیا

هنرمند کوبایی به نام خوزه فوستر روستای ماهیگیری که در آن زندگی می کرد را با الهام گرفتن از آثار گائودی اسپانیایی تبدیل به دنیایی عجیب از کاشی های بچگانه و رنگارنگ نموده است.

در حدود 30 سال پیش او این کار را از خانه و استودیوی شخصی خودش آغاز کرد و تمام دیوارها، دروازه ها، آبنماها، پله ها، نیمکت ها و هرچیزی را که دستش می رسید، کاشی می چسباند. بعد از اینکه کار خانه و استودیواش تمام شد، آغاز کرد به پیشنهاد دادن به همسایه ها تا این کار را برای آن ها نیز انجام دهد.

حالا امروزه نزدیک به 50 خانه وجود دارند که از هنر فوستر بهره برده اند و حسابی رنگارنگ شده اند. بعلاوه نقاشی های فوستر در هاوانا مشهور است و به نوعی او را پیکاسوی کوبایی می دانند. استودیوی او بخشی از منزل شخصی او است و امروزه هر دوی آن ها برای بازدید عموم آزاد است.

موزه ملی هنری مبلمان

یکی از اتفاقاتی که در حین انقلاب کوبا رخ داد، این بود که مردم از خانه های خود فرار می کردند و دار و ندارشان را که شامل مبلمان و اشیای قیمتی شان می شد رها می کردند.

این مورد شامل حال ماریا لوئیزا گومز، که از اشراف زادگان رویا دکامارگو بود نیز می شد. او بعلاوه یکی از برجسته ترین نمایشگاه داران آثار هنری در دوران طلایی هنر نقاشی کوبا بود.

پس از فرار او از خانه خود، حکومت وقت خانه او را در محله ودادو مصادره کرد و در سال 1964 به عنوان یک موزه در اختیار بازدیدکنندگان قرار داد. حتی خانه او خودش تکه ای از آثار هنری است که در سال 1927 به وسیله معماران فرانسوی به سبک نئوکلاسیک رنسانسی بنا شده بود. این موزه نمونه ای شاخص از علاقه مردم کوبا به هنر در زمان های قدیم است.

بازار صنایع دستی

کوبا در زمینه صنایع دستی تاریخ کهن و اصیلی ندارد اما در طول 3 دهه اخیر، کسانی که صنایع دستی می سازند، خودشان را وقف چنین تولیداتی نموده اند. اجناس چرمی، سرامیکی، کلاه های حصیری و غیره همگی از جمله محصولات این بازار است. شما می توانید همانطور که بین غرفه ها قدم می زنید، خالقان این صنایع دستی را نیز از نزدیک ببینید.

هنرهای خیابانی

همانطور که پیش تر گفتیم، اگر در خیابان های هاوانا قدم بزنید، با آثار هنری خیابانی نیز رو به رو خواهید شد. اگر نگاهی به دیوارها یا ساختمان ها بیاندازید، می بینید که هر هنرمندی نمونه ای از کار خودش را بر روی دیوار ثبت نموده است.

البته این تمام ماجرا نیست و موضوع تنها به نقاشی بر روی دیوار ختم نمی گردد. کنده کاری چوب، مجسمه سازی و سرامیک زدن همگی از فعالیت های این هنرمندان خیابانی است. به عنوان مثال، در خیابان مرسدس، شما با دیواری به طول 300 متر رو به رو خواهید شد که سراسر آن با سرامیک های کوچک پوشیده شده است و چهره نوابغ کوبایی در گذر زمان و طول تاریخ را نشان می دهد.

هنرمند این اثر آندس کاریلو است که از ترکیب 4 رنگ قهوه ای، بژ، مرجانی و مشکی، 13 طیف گوناگون و مختلف را تهیه نموده است. اما این تمام ماجرا نیست و هنرهای امروزی نیز در خیابان های هاوانا وجود دارند. اگر روزی به هاوانا سفر کردید و به هنرهای خیابانی علاقه داشتید، حتما خاطرتان باشد تا آثار هنرمندانی چون 5star و (2+2=5) را از نزدیک دیدن کنید.

منبع: کجارو / fodors.com
انتشار: 14 اسفند 1400 بروزرسانی: 14 اسفند 1400 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 1936

به "تور کوبا ارزان: هاوانا؛ شهر عاشقان هنر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور کوبا ارزان: هاوانا؛ شهر عاشقان هنر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید