نوع طبقه بندی هواپیماهای ایرباس تغییر کرد
به گزارش مینی نت، کوچک، میانه یا بزرگ؟ ایرباس اکنون هواپیماها را بر اساس برد پرواز آن ها تقسیم می نماید، نه مقدار هواپیما و تعداد مسافرانی که جابه جا می نمایند.
هواپیماهای ایرباس از حالا به بعد به سه دسته تقسیم خواهند شد: کوچک، میانه و بزرگ. اما این تقسیم بندی ربط زیادی به مقدار آن ها ندارد. ایرباس پیش بینی نموده است که صنعت هوانوردی دنیای در 20 سال آینده به 40 هزار فروند هواپیمای تازه احتیاج دارد. این آمار بر اساس احتیاج بازار انجام و روز چهارشنبه گذشته منتشر شد.
ایرباس، تولیدنماینده بزرگ اروپایی، ضمن اعلام تصمیم تازه خود مبنی بر تغییر رویه طبقه بندی هواپیماها به این موضوع نیز اشاره نمود که این کار با هدف تاکید بر برد پرواز هواپیماها و نه ظرفیت مسافربری آن ها، انجام می گردد. ایرباس اعلام نموده است که این تغییر موجب سهولت در طبقه بندی و در نظر گرفتن ظرفیت، برد پرواز و نوع ماموریت هواپیماها می گردد. انجام تغییرات تازه در نوع طبقه بندی هواپیماها موجب می گردد که بعضی از مدل های خاص ایرباس که از مقدار و ظرفیت یکسان برخوردار هستند، در گروه های مختلف قرار بگیرند. ایرباس این اقدام را واکنشی به فناوری در حال تحول هواپیما توصیف می نماید.
مری آن گری گریچین (Mary Anne Greczyn)، سخنگوی ایرباس، شرح می دهد که در سیستم تازه، منظور از هواپیمای کوچک، هواپیماهایی با حداکثر برد 3000 مایل دریایی (حدود 3450 مایل رسمی) است؛ هواپیمای میانه به هواپیماهایی با بردی در حدود 3000 تا 5000 مایل دریایی (حدود 5750 مایل رسمی) اطلاق می گردد و هواپیماهایی که در طبقه هواپیماهای بزرگ قرار می گیرند هواپیماهایی هستند که بردی بیشتر از 5000 مایل دریایی دارند.
طبق شرحات گریچین، هواپیمای A321 کوتاه برد در دسته هواپیماهای کوچک (S) قرار می گیرد. در حالی که هواپیمای دوربرد A321LR یا XLR را می توان میانه (M) معرفی کرد. او می گوید هواپیمای A330 در دسته هواپیماهای میانه (M) طبقه بندی می گردد. اما این احتمال وجود دارد که بعضی از شرکت های هواپیمایی همچنان بخواهند از آن ها طوری استفاده نمایند که در دسته بندی بازاری، عملا، همراه با هواپیمای A350 XWB در طبقه بندی بزرگ (L) جای بگیرند.
گفتن این نکته خالی از لطف نیست که A380 در این نمودار غایب است. بزرگ ترین هواپیمای مسافربری دنیا هنوز از نظر فنی در مرحله فروش قرار گرفته است؛ این در حالی است که ایرباس اعلام نموده است که خط مونتاژ این هواپیما سال 2021 تعطیل خواهد شد. غیبت آن در لیست تولیدات این شرکت به شدت یادآور این موضوع است که این تولیدنماینده اروپایی قرار نیست دیگر هیچ اقدامی در جهت بازاریابی برای این هواپیماهای غول پیکر کند.
طبق برنامه تازه، هواپیماهای A380 را باید در دسته هواپیماهای بزرگ قرار داد. چراکه آن ها در مسافت های بسیار طولانی پرواز می نمایند: هواپیمای A380 بعضی از طولانی ترین پروازهای بدون توقف را در سطح دنیا انجام داده است؛ به عنوان مثال، شرکت هواپیمایی قنطس پروازهایی را با استفاده از این هواپیماها در مسیر دالاس / فورت ورس به مقصد سیدنی انجام می دهد.
اگر قصد خرید بلیط هواپیما را دارید، با استفاده از خبرنگاران می توانید بلیط هواپیما چارتر یا سیستمی مقرون به صرفه به مقصد مورد نظر خود را بیابید و از فروشنده های معتبر خریداری کنید.
منبع: کجارو / thepointsguy.com