نبرد انگشتان رنگین با سزار آمریکایی

به گزارش مینی نت، خبرنگاران، گروه بین الملل - فرزاد فرهادی: سومین دوره انتخابات پارلمانی سوریه در شرایطی که این کشور از 9 سال قبل درگیر جنگی است که غربی ها و همپیمانان منطقه ای آنها علیه دمشق به راه انداخته اند، از ساعت هفت صبح امروز به وقت محلی شروع شده است و تا ساعت هفت عصر به وقت محلی ادامه دارد و احتمال تمدید آن به مدت 5 ساعت بسته به میزان استقبال رأی دهندگان از آن، وجود دارد.

نبرد انگشتان رنگین با سزار آمریکایی

در این انتخابات 1658 نامزد برای تصاحب 250 کرسی مجلس خلق سوریه با یکدیگر رقابت می نمایند. این انتخابات در 14 استان و در 7 هزار و 400 مرکز اخذ رأی برگزار شده و کمیته های قضائی فرعی در استان ها که وابسته به کمیته عالی قضائی انتخابات هستند، بر فرایند برگزاری انتخابات نظارت دارند. کمیته عالی انتخابات بر فرایند انتخابات در حوزه های اخذ رأی نظارت دارد و فرایند شمارش آرا و اعلام نتایج با این کمیته است.

سایه کرونا و فشار اقتصادی بر انتخابات مجلسی 2020 سوریه

این دوره از انتخابات در مقایسه با دوره قبل به علت شرایط کرونایی در سوریه از حیث تبلیغات با گرمی کمتری روبرو بود؛ اما فرایندی منظم و روتین داشت. اگر دوره های قبلی، مردم سوریه با چالشهایی مانند تسلط تروریست ها بر مناطق گسترده ای از سوریه، حملات تروریست ها به دمشق و شهرهای اصلی و انفجارها روبرو بودند؛ چالش شاخص و برجسته کنونی ملت سوریه در این دوره، اوضاع اقتصادی بحرانی است و آنهم نه به خاطر جنگ ویران نماینده ای که آمریکا و متحدانش علیه سوریه به راه انداخته اند، بلکه به سبب تحریم های شدید که کشورهای غربی علیه سوری ها اعمال کرده اند به ویژه قانون موسوم به سزار آمریکا که شدیدترین تحریم ها از سوی واشنگتن علیه دمشق را به همراه دارد و مشارکت مردم سوریه در این انتخابات به مثابه نبرد انگشتان رنگین با سزار آمریکایی است.

نقطه قابل توجه در این دوره از انتخابات مجلسی و در واقع وجه تمایز آن با دوره قبل، گسترش مساحت جغرافیایی است که انتخابات در آن برگزار می گردد؛ زیرا ارتش سوریه طی چهار سال گذشته بسیاری از استان ها، شهرها و روستاها را از لوث گروههای تروریستی آزاد کرده است.

دولت سوریه در مناطق تحت کنترل خود در استان ها و بخش هایی که -هنوز سیطره گروههای مسلح مورد حمایت ترکیه از جمله ادلب و نیز شهرهای شرق فرات که تحت کنترل نیروهای قسد مورد حمایت آمریکاست -هم حوزه اخذ رأی دایر کرده است تا از این مناطق هم نمایندگانی در مجلس سوریه حضور داشته باشند و بر وحدت سوریه تاکید گردد و اینکه مجلس متعلق به همه ملت سوریه است.

اصرار دمشق بر برگزاری انتخابات در موعد مقرر و حمایت مسکو

با وجود فشار غربی ها برای تعویق این انتخابات به بهانه آنچه تدوین قانون اساسی جدید (مورد نظر غرب) می خوانند، اما دمشق بر جدول زمانی و موعد مقرر برگزاری انتخابات 2020 طبق قانون اساسی سوریه جدای از تحولات سیاسی دیگر اصرار دارد و این موضوعی است که مسکو از آن حمایت کرد به طوری که ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد که برگزاری انتخابات مجلسی در سوریه برای حفظ ثبات آن مهم است و تاکید کرد که همه قوه مقننه و مجریه باید فرایند طبیعی داشته باشند.

سوری ها امیدوارند که مجلس جدید در حل مسائل معیشتی مردم نقش فعال تری نسبت به قبل داشته باشد و نقش نظارتی بیشتر داشته باشد.

این در حالی است که بشار اسد رئیس جمهوری سوریه و همسرش اسما صبح امروز (یکشنبه) با حضور در یکی از مراکز اخذ رأی در انتخابات مجلسی این کشور مشارکت کردند. بشار اسد و همسر وی رأی خود را در صندوق مستقر در ساختمان نهاد ریاست جمهوری به صندوق انداختند.

حسین عرنوس نخست وزیر سوریه و ولید المعلم معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه نیز امروز رأی خود را در مرکز اخذ رأی مستقر در ساختمان وزارت خارجه و امور مهاجران سوریه به صندوق انداختند.

قانون اساسی سوریه درباره مجلس یا همان مجلس الشعب (مجلس خلق) چه می گوید

به موجب قانون اساسی، مجلس سوریه عهده دار امر قانونگذاری و دوره آن چهار ساله است که از تاریخ نخستین اجلاس آن آغاز می گردد و تمدید دوره نمایندگی مگر در حالت جنگ و به موجب قانون مجاز نمی باشد.

رای دهندگان باید هجده سال تمام داشته و نام آنان در دفتر ثبت احوال ‬ سوریه ثبت شده باشد و واجد شرایط مقرر در قانون انتخابات باشند.‬ انتخابات دوره جدید ظرف نود روز از تاریخ انقضای دوره قبلی مجلس صورت می گیرد و چنانچه بعد از انقضای نود روز، انتخابات جدید انجام ‬ نگیرد، مجلس قبلی مجدداً تشکیل می گردد و تا انتخابات مجلس جدید به کار خود‬ ادامه خواهد داد.‬

اگر به هر دلیلی یکی از کرسی های مجلس‬ سوریه خالی گردد و مدت باقیمانده از‬ دوره مجلس کمتر از شش ماه نباشد، یک عضو جدید ظرف 90 روز از تاریخی که ‬ کرسی مزبور خالی شده ، انتخاب می گردد. عضویت نماینده جدید نیز با انقضای ‬ دوره مربوطه پایان می یابد.‬

مجلس خلق با فرمان رییس جمهور ظرف پانزده روز از تاریخ اعلام نتایج ‬ انتخابات ، تشکیل می گردد اما چنانچه در مدت مذکور فرمان صادر نگردد، مجلس ‬ حتماً در روز شانزدهم تشکیل جلسه خواهد داد. در اولین جلسه مجلس ، رییس و‬ اعضای دبیرخانه مجلس انتخاب می شوند.‬

در صورتی که طبق تحقیق و گزارش دادگاه عالی قانون اساسی ، صحت انتخابات ‬ مربوط به نماینده ای مخدوش باشد، مراتب ظرف یک ماه به وی ابلاغ و از‬ کار برکنار می گردد. به هر حال ، ابطال نمایندگی مجلس موکول به رای اکثریت ‬ می باشد.‬ نمایندگان ، قبل از آغاز نمایندگی باید سوگند مذکور در اصل هفتم قانون اساسی ‬ را به صورت علنی در برابر مجلس خلق یاد نمایند.‬ اعضای مجلس خلق سوریه را به سبب انتقاد از امور و نظراتی که اظهار می نمایند و‬ یا آرایی که در جلسات علنی یا محرمانه مجلس و کمیسیونهای آن می دهند، ‬ نمی توان مورد بازخواست جزایی یا مدنی قرار داد. ‬نماینده مجلس از مقام نمایندگی خود برای انجام فعالیت های دیگر نباید سو استفاده کند.

طبق اصل 71 قانون اساسی سوریه وظایف مجلس سوریه به شرح زیر است؛

1 - اعلام نامزدی ریاست جمهوری .

2- تصویب قوانین .

3 - بحث پیرامون سیاستهای دولت .

4 - تصویب بودجه عمومی وبرنامه های توسعه کشور.

5 - تصویب معاهدات و قراردادهای بین المللی در‬ زمینه امنیت کشور که مشتمل بر معاهدات مربوط به صلح و پیمان ها و کلیه ‬ معاهدات مربوط به حق حاکمیت است . همچنین قراردادهایی که به شرکتها وموسسات خارجی اجازه کسب امتیازاتی را در داخل کشور می دهد و نیز معاهدات و‬ قراردادهایی که موجب هزینه های پیش بینی نشده در بودجه کشور می گردد، یا‬ این که با قوانین موضوع ، تعارض داشته و نیاز به قانون جدید باشد، از‬ وظایف مجلس می باشد.

6 - تصویب عفو عمومی .

7 - قبول یا رد استعفای یکی از‬ نمایندگان مجلس .

8 - اعلام رای عدم اعتماد نسبت به هیات وزیران یا یکی ‬ از وزیران .

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 22 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 1082

به "نبرد انگشتان رنگین با سزار آمریکایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نبرد انگشتان رنگین با سزار آمریکایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید