مواد آلرژی زای محیط زندگی

به گزارش مینی نت، بسیاری از افراد مشکل آلرژی دارند که آلرژی های فصلی بخشی عمده از آنها را تشکیل می دهد. حساسیت به گیاهان، گرده های گل و درخت ها می تواند باعث خارش، عطسه، سرفه، سردرد و آبریزش از چشم یا بینی شود. ولی، تنها اینها نیست که آلرژی را سبب می شود. موادی چون شمع ها، عروسک های پشمی و ادویه ها هم می

مواد آلرژی زای محیط زندگی

مواد آلرژی زای محیط زندگی

بسکمک از افراد مشکل آلرژی دارند که آلرژی های فصلی بخشی عمده از آنها را تشکیل می دهد. حساسیت به گیاهان، گرده های گل و درخت ها می تواند باعث خارش، عطسه، سرفه، سردرد و آبریزش از چشم یا بینی شود. ولی، تنها اینها نیست که آلرژی را سبب می شود. موادی چون شمع ها، عروسک های پشمی و ادویه ها هم می توانند بروز علایم آلرژی را باعث شود و بسکمک را به زحمت بیندازد. دکتر کریستوفر راندولف، متخصص آلرژی در دانشگاه یل در امریکا درباره آلرژی ها می گوید: بسکمک از خانه ها با مواد آلرژی زا پر شده و این در حالی است که افراد خود از آلرژی زا بودن این مواد بی خبرند. اگر محیط زندگی شما پر از مواد آلرژی زا باشد، بدن شما هم واکنش نشان خواهد داد. در این جا درباره یازده ماده صحبت کرده ایم که می توانند شما را به عطسه، سرفه و آبریزش از چشم و بینی وادارد.

لیموها

لیمونن ماده است که در انواع لیموها و دیگر مرکبات وجود دارد و باعث می شود افراد بسکمک آبریزش از چشم و خارش و سوزش در بینی پیدا کنند. این ماده حتی می تواند پوست شما را هم تحریک کند و زمانی که شما از این میوه بخورید، به آن دست بزنید یا آب آن را بنوشید، آزارتان دهد. باید در صورت دانه زدن پوست تان کرم های هیدروکورتیزون را که برای گزش حشرات به کار می رود، روی پوست تان بمالید و از مصرف لیمو و آبلیمو در دسرها، سالادها و غذاهایتان خودداری کنید.

اجسامی که داخل شان پر شده

تشک ها، عروسک های پشمی توپر، بازی های مخملی و بالش ها می توانند مکان های بسیار خوبی برای تجمع مواد آلرژی زا باشد. در حدود (15)درصد از جمعیت به این مواد میکروسکوپی حساسیت دارند. اگر روکش تشک ها و بالش ها از مواد نفوذ ناپذیر باشد، بسیار کمک کننده خواهد بود. ولی، این کافی نیست، چرا که مایت ها (مواد میکروسکوپی آلرژی زا) بسیار به زندگی در اسباب بازی های بچه ها علاقه دارند.

اسباب بازی هایی از این دست را با آب داغ (140)درجه بشویید و خشک کنید و سپس، این کار را دوباره تکرار کنید. آب باید داغ باشد تا مایت ها کشته شوند. اگر اسباب بازی قابل شستشو نیست، هر دو یا سه هفته یک بار آنها را در کیسه ای بگذارید، درش را ببندید و برای چند ساعت آن را در فریزر قرار دهید. با این کار مایت ها کشته خواهند شد.

شمع ها

شما نمی توانید به روغن های پایه ای که در درست کردن شمع ها به کار برده می شود، حساسیت داشته باشید.

ولی، ممکن است به عطرهایی که به آنها می افزایند، حساسیت پیدا کنید. افرادی که آلرژی های بینی دارند، به طور کلی بینی شان حساس تر است و امکان دارد از بوی شمع، چشم های یا بینی شان آبریزش پیدا کند. بوی شمع ها برای کسی که بینی حساسی دارد، مانند بوی سیگار است. اگر به شمع ها حساس هستید، از آنها دوری کنید. ولی، اگر به شمع ها علاقه دارید و دوست دارید خانه تان را با آنها تزیین کنید، شمع هایی بخرید که از مواد ساده ای تشکیل شده و تنها یک رایحه داشته باشد. اگر به بوی یک شمع واکنش نشان بدهید، قرار گرفتن در هوای تازه کمک تان می کند.

عطرها

رایحه ها از صدها ماده تشکیل شده اند که اثرات بیشتر آنها روی انسان آزمایش نشده است. هنگامی که این مواد با روغن های پایه مورد صفحه57@

استفاده در عطرها ترکیب شده و در هوا اسپری می شود، می تواند افراد حساس را ناراحت کند. عطسه، سردرد و گرفتگی گلو از علایمی است که این افراد را آزار می دهد. با احترام از همکاران تان بخواهید عطرهای سبک تری به خود بزنند و هواکش محیطی را که در آن هستید، روشن یا پنجره را باز کنید. از مرطوب کننده ها و عطرهایی استفاده کنید که بوی سبکی دارند. هر قدر بوی عطری سبک تر باشد، احتمال این که حساسیت زا شود، کمتر می شود.

صابون ها

بیشتر حساسیت هایی که از مواد پاک کننده به وجود می آید، به خاطر خود آنها نیست، بلکه به خاطر رایحه هایی است که به آنها افزوده می شود. در بیشتر صابون ها از یک ماده گیاهی استفاده شده تا به آن رایحه داده و لطیف تر شود. گل رز، پرتقال، لیمو و موادی از این قبیل در بودار کردن صابون ها به کار می رود. پوست می تواند به این مواد گیاهی واکنش آلرژیک نشان دهد.

صابون هایی بخرید که روی آنها نوشته باشد بدون افزودنی یا بدون بو یا بدون فتالات. فتالات ها موادی هستند که ثابت شده در ایجاد واکنش های آلرژیک سهم دارند. محصولاتی که حاوی فتالات هستند، می توانند دی اتیل فتالات یا ماده ای مشابه آن در خود داشته باشند. بکوشید صابون های ارگانیک بخرید.

فرش ها

ممکن است شما از فرش های خانه تان خیلی خوش تان بیاید؛ ولی، فرش ها مسکن خوبی برای مایت ها هستند. حتی، اگر فرش ها را با دقت جاروبرقی بکشید، باز هم مایت ها وجود دارند و به بدن شما وارد می شوند. همه اتاق ها را با فرش بپوشانید و بگذارید بخشی از کف پوش اتاق دیده شود. تا حد امکان از قالیچه های کوچک استفاده کنید که شستن و جارو کشیدن آنها راحت باشد و بتوانید هر ماه آنها را با آب گرم بشویید. درجه رطوبت سیستم تهویه مطبوع اتاق را زیر (50)درصد نگه دارید. مایت ها در مکان مرطوب پایدارتر می مانند.

ادویه ها

ادویه ها به بسکمک از غذاها افزوده می شود و همه از آن آزرده نمی شوند، ولی بعضی ها به خارش و تورم دچار می شوند.

ادویه هایی که به غذاهای هندی و خاورمیانه ای افزوده می شود، به طور معمول بیشتر مشکل ساز خواهد بود. فلفل، شوید، پاپریکا، زیره سبز و زعفران ادویه هایی هستند که بیشتر باعث حساسیت می شوند. بکوشید از این ادویه ها در غذاها استفاده نکنید. اگر نمی دانید به کدام ادویه حساسیت دارید، هر بار که ادویه ای خاص در غذا می ریزید، علایم خود را بررسی کنید. سپس، غذایی را بدون آن درست کنید و ببینید که آیا علایم تان هنوز وجود دارد یا خیر.

رنگ دیوار

مواد و رزین های سنتزی موجود در رنگ ها می تواند سردرد و خارش چشم را سبب شود. رنگ هایی که پایه روغنی دارد، هم می تواند مشکل ساز شود. چرا که حتی، پس از خشک شدن هم می توانند مواد شیمیایی آزاد کنند.

اینکه از چه رنگی برای رنگ کردن در و دیوار استفاده شده مهم نیست، تنها تا (4)هفته پس از رنگ شدن پنجره ها را باز نگه دارید تا هوا به جریان بیفتد. اگر می توانید از رنگ های لاتکس استفاده کنید، چرا که پایه آنها آب است و مواد شیمیایی کمتری آزاد می کند.

دکمه های لباس های جین

بیشتر دکمه های لباس های جین از نیکل درست شده اند و نیکل می تواند احتمال بروز راش را در (20)درصد از زنان بیشتر کند. دانه های ریزی که در ناحیه کمر و جلوی شکم شما زده، خارش داشته، قرمز می شود و گاهی تاول هم می زند. اگر به نیکل حساسیت دارید، دکمه های نیکلی لباس تان را با دکمه های پلاستیکی عوض کنید یا این که می توانید دکمه ها را با لاک ناخن شفاف رنگ کنید؛ ولی، گاهی خود لاک ناخن می تواند حساسیت را باعث شود.

منبع:دنیای سلامت تعداد 48

منبع: راسخون
انتشار: 11 مهر 1400 بروزرسانی: 11 مهر 1400 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 1768

به "مواد آلرژی زای محیط زندگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد آلرژی زای محیط زندگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید