محدوده تملک دانشگاه آزاد قم در محوطه تاریخی قلی درویش معین شد

به گزارش مینی نت، ایسنا/ براساس آخرین اخبار منتشر شده، محدوده تملک دانشگاه آزاد قم در محوطه تاریخی قلی درویش مشخص شد.

محدوده تملک دانشگاه آزاد قم در محوطه تاریخی قلی درویش معین شد

سیامک سرلک، مدیر پایگاه محور تاریخی و فرهنگی قم (قلی درویش) گفت: در اواخر سال 1399، بدنبال درخواست دانشگاه آزاد اسلامی قم برای دریافت استعلام از اداره کل میراث فرهنگی این استان، به منظور توسعه فضای گردشگری در بخشی از اراضی تحت تملک آن مرکز، واقع در ضلع غربی حریم محوطه قلی درویش، این پایگاه وارد عمل شد.

او با بیان اینکه دانشگاه آزاد قم در دهه های گذشته در این محدوده ساخت و سازهایی به منظور اسکان و فراهم کردن امکانات اقامتی استادان انجام داده بود، اضافه کرد: با وجود این که این محدوده خارج از عرصه محوطه قلی درویش قرار داشت و مشمول ضوابط عرصه محوطه نمی شد، بدلایلی لزوم انجام برآورد در محدوده استعلام دانشگاه مطرح شد.

سرلک در ادامه علت اصلی انجام این پروژه را وجود یک بنای مقبره ای موسوم و منسوب به امامزاده جعفر غریب که به اواخر دوره قاجاریه تعلق دارد، ذکر کرد و گفت: اداره کل میراث فرهنگی قم در دهه 70 به منظور ثبت بنا در لیست آثار ملی اقدام به بازسازی بنا کرد و طرح معین عرصه و حریم آن را در سالهای 1376 تا 1378 اجرا کرد.

او اضافه کرد: این طرح به وسیله یکی از همکاران مهندس معمار و بدون انجام برآورد اجرا شد و طی آن، تمام زمین های پیرامون بنای مقبره ای از جمله عرصه محوطه باستانی قلی درویش که در آن سالها ناشناخته بود، با درایت و هوشیاری همکار مهندس معمار به اسم عرصه و حریم بنای امامزاده به ثبت رسید.

مدیر پایگاه محور تاریخی و فرهنگی قم بیان نمود: با این شرح تعیین شد که محور اصلی معین عرصه و حریم در این مرحله، بنای موسوم به امامزاده است.

سرلک گفت: در سال 1380 و 1381 که محوطه قلی درویش رسما شناخته و معرفی گردید، دوباره طرح معین عرصه محوطه با روش برآورد باستان شناختی و این بار به موضوع محوطه به مرحله اجرا عایدی. نتیجه اینکه در شرایط فعلی بین دور اول معین عرصه این محدوده به موضوع بنای موسوم به امامزاده و دور دوم معین عرصه به موضوع محوطه قلی درویش تفاوت هایی ایجاد شد که هم در محدوده عرصه و هم در گستره حریم وجود دارد.

او اظهار کرد: با اتکا به دور دوم معین عرصه و حریم محوطه براساس نتایج برآورد، محدوده تملک دانشگاه آزاد قم، خارج از عرصه محوطه واقع شده، اما تابع ضوابط حریم محوطه است.

سرلک اضافه کرد: این شرایط موجب شد تا برآورد برای حصول اطمینان قطعی و تدقیق خطوط عرصه و حریم ضلع غربی محوطه قلی درویش، در محدوده مورد استعلام دانشگاه آزاد زیر نظر و با نظارت مدیر پایگاه محور تاریخی و فرهنگی قم و به سرپرستی هادی رفیعی، از کارشناسان پروژه کاوش های محوطه قلی درویش انجام گردد.

سیامک سرلک پیشتر مستند به اکتشافات باستانی در محوطه قلی درویش قم، پیشینه تمدن حاکم در این محوطه را هفت هزار سال تخمین زده بود.

او بعلاوه گفت: در قم تاریخ و هویت کمتر مورد توجه قرار گرفته است، بطوریکه اجرای بلوار انتظار و پل زیرگذر در جوار جمکران بخش زیادی از این محوطه را از میان برد، در حالیکه میشد این پروژه ها به خوبی جانمایی گردد تا لطمه ای به آثار باستانی وارد نکند.

منبع: همگردی
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 1717

به "محدوده تملک دانشگاه آزاد قم در محوطه تاریخی قلی درویش معین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محدوده تملک دانشگاه آزاد قم در محوطه تاریخی قلی درویش معین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید