ماجرای تلفن همراه ناصرالدین شاه در سالگرد ورود موبایل به ایران ، نخستین موبایل های که وارد ایران شدند

به گزارش مینی نت، ورود موبایل به ایران 25 ساله شد این در حالی است که در یکی از موزه های کشور دستگاهی وجود دارد که به تلفن همراه ناصرالدین شاه معروف است..

ماجرای تلفن همراه ناصرالدین شاه در سالگرد ورود موبایل به ایران ، نخستین موبایل های که وارد ایران شدند

خبرنگاران: ورود تلفن همراه یا موبایل به ایران 25 ساله شد. 19 مردادماه سال 1373 گوشی تلفن همراه در ایران عرضه شد و براساس بعضی گزارشات نخستین بار به طور نمادین به بعضی از اعضای دفتر دولت داده و عرضه عمومی آن شروع شد.

بعضی گوشی های تلفن همراه هر چند این روزها نیز به دلیل وضعیت مالی کشور کالایی لوکس محسوب می شوند اما زمان ورودش به طور قطع و تا سال ها نمادی از زندگی لوکس صاحبش بود. هنوز هم خط های قدیمی سیم کارت های ارائه شده اپراتور نخست کشور نماد دارندگی محسوب می گردد و با وجود همه گیر شدن تلفن همراه، این وسیله همچنان جلب توجه می نماید و بخشی از تاریخ تکنولوژی در ایران را رقم زده است.

اما در یکی از موزه های کشور دستگاهی وجود دارد که نام تلفن همراه دارد، آن هم برای زمانی که سال ها پیش از اختراغ موبایل است. این دستگاه که به تلفن همراه ناصرالدین شاه معروف است یک تلفن با قابلیت همراه بردن در سفرهاست تا در صورت لزوم به خطوط موجود وصل گردد. این تلفن دارای راهنمای فارسی و ساخت کارخانه البیس شهر زوریخ است، هر چند منبع معتبری به ویژگی و داستان های این تلفن ویژه نپرداخته است.

گوشی تلفن همراه اما در اوایل دهه 70 شمسی وارد ایران شد. تلفن همراه سال 1372 و با 20 سال تاخیر وارد ایران شد. تا سال 1991 تنها استفاده از تلفن همراه مکالمه صوتی بود و بس. تنها یک سال بعد در سال 1992 اولین پیغامک فرستاده شد که به تاریخ شمسی می گردد سال 1373 این در حالی است که اولین پیغامک در ایران با هشت سال تاخیر یعنی سال 1381 ارسال شد. در ابتدا استفاده از سرویس پیغام کوتاه ملزم به ثبت نام برای این سرویس بود و مشترکان برای استفاده از سرویس پیغام کوتاه باید به دفاتر مخابرات مراجعه نموده و با پر کردن فرم مربوطه این سرویس را فعال می کردند.

نوکیا اولین شرکتی بود که گوشی تلفن همراه را به ایران آورد. پس از آن زیمنس، آلکاتل، اریکسون و صاایران شرکت هایی بودند که به ارائه گوشی تلفن همراه در ایران پرداختند. گوشی های اولیه به لحاظ ظاهری تفاوت چندانی با هم نداشتند و همه بزرگ و سنگین بودند. در ابتدا قیمت گوشی های تلفن همراه بسیار بالا بود.

از برندهای مختلفی به عنوان نخستین گوشی های بازار ایران نام برده می گردد ؛ هر چند احتمال داده می گردد نوکیا جزو نخستین گوشی ها بوده باشد. با وجود تاخیر 20 سال در ورود گوشی تلفن همراه به ایران، اما با ایجاد بازار خصوصی فروش گوشی های تلفن همراه، این تکنولوژی به سرعت در ایران رشد و پای خود را به زندگی روزمره ایرانیان باز کرد.

منبع: چمدان
انتشار: 23 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 267

به "ماجرای تلفن همراه ناصرالدین شاه در سالگرد ورود موبایل به ایران ، نخستین موبایل های که وارد ایران شدند" امتیاز دهید

1 کاربر به "ماجرای تلفن همراه ناصرالدین شاه در سالگرد ورود موبایل به ایران ، نخستین موبایل های که وارد ایران شدند" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای تلفن همراه ناصرالدین شاه در سالگرد ورود موبایل به ایران ، نخستین موبایل های که وارد ایران شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید