قلعه سه کسان یکی از قلعه های تاریخی استان ایلام است

به گزارش مینی نت، سیری در ایران/ براساس آخرین خبر و گزارش های بدست آمده، قلعه سه کسان یکی از قلعه های تاریخی استان ایلام است.

قلعه سه کسان یکی از قلعه های تاریخی استان ایلام است

قلعه ای به نام سه کسان جایی در حدفاصل ارتفاعات کبیر کوه و دشت دره شهر قرار گرفته و لا به لای صخره های صعب العبور این ارتفاعات گم شده است. مردم محلی قلعه سه کسان را با نامهای سه کسون یا سکه سون می شناسند. قلعه ای که یکی از بزرگترین قلعه های دوره ساسانی اسلامی بوده و آنقدر دسترسی به آن سخت است که شاید کمتر گردشگری تاب بیاورد ارتفاعات بلند این منطقه را طی و زیر طاق این قلعه نفس تازه کند. با این حال، سه کسان از روزگاری که ساسانیان بر ایران حکومت میکردند و تصمیم گرفتند برای دفاع از منطقه ها نظامی این دژ را بنا نمایند، تا امروز پابرجا مانده است.

در ساخت این بنا از قلوه سنگ و گچ استفاده شده و معماران این قلعه برای آن که دیوارهای بنا غیر قابل دسترسی باشند، آنها را روی صخره ها بنا نموده اند و حتی آب انبارهای آن را هم در دل صخره ها کنده اند. این قلعه 360 درجه به اطراف دید دارد و در واقع، برترین نوع یک بنای نظامی است که موقعیت آن هر راهی را برای فتح به وسیله دشمنان می بندد. هر چند که عده ای معتقدند قلعه سه کسان در دوره حسن صبا روزگار پر رونقی داشته و به عنوان دانشکده نظامی مورد استفاده قرار میگرفته است اما عده ای هم معتقدند که قلعه سه کسان به احتمال زیاد ضراب خانه حکومت وقت بوده و به همین علت نام آن سکه سان گذاشته شده است. متاسفانه، این قلعه در سالهای گذشته بارها و بارها مورد تاراج دزدان آثار باستانی قرار گرفته و به شدت آسیب دیده است.

منبع: همگردی
انتشار: 1 مرداد 1401 بروزرسانی: 1 مرداد 1401 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 2057

به "قلعه سه کسان یکی از قلعه های تاریخی استان ایلام است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قلعه سه کسان یکی از قلعه های تاریخی استان ایلام است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید