شناسایی 21 ژن چاقی و آلزایمر در میانسالی

به گزارش مینی نت، به گفته محققان مرکز علوم بهداشت دانشگاه تکزاس، این یافته ممکن است شرح دهد که چرا آلزایمر اغلب در میان بزرگسالانی که چاقی را در میانسالی تجربه نموده اند، بیشتر است.

شناسایی 21 ژن چاقی و آلزایمر در میانسالی

برای آنالیز این موضوع، محققان از داده های بیش از 5600 شرکت کننده در مطالعه تجزیه و تحلیل 74 ژن مرتبط با آلزایمر استفاده کردند.

تیم تحقیقاتی دریافتند از این ژن ها، 21 ژن در چاقی، کمتر از حد یا بیش از حد بیان شده اند. بیان ژن به فرآیندی اطلاق می گردد که در آن اطلاعات رمزگذاری شده در یک ژن به عملکرد بدن تبدیل می گردد.

محققان دریافتند که 13 ژن مرتبط با آلزایمر با شاخص توده بدنی (BMI)، تقریبی از چربی بدن بر اساس قد و وزن مرتبط هستند. هشت ژن با نسبت دور کمر به باسن مرتبط بودند.

کلودیا ساتیزابال، سرپرست تیم تحقیق، می گوید: چند ژن ارتباط قوی ای با چاقی در میانسالی در مقایسه با اواخر عمر، و بعلاوه با چاقی در زنان در مقابل مردان داشتند.

ساتیزابال گفت: این یافته ها بعلاوه نشان می دهد چاقی در میانسالی ممکن است عاملی در خطر ابتلاء به بیماری آلزایمر در زنان باشد.

افرادی که دچار زوال عقل می شوند، حدود 5 تا 10 سال قبل از آغاز بیماری، وزن شأن کاهش می یابد. ممکن است این کاهش وزن ناسالم ناشی از این بیماری باشد.

ساتیزابال در ادامه می افزاید: ما فکر می کنیم مهم تر است که چاقی را آنالیز کنیم و کاهش وزن سالم را در میانسالی، در سنین 40 و 50 سالگی آغاز کنیم، زمانی که چاقی ممکن است بر بیان ژن هایی که ما مطالعه کردیم تأثیر بگذارد.

در حالی که BMI نشانگر کلاسیک چاقی است، بعضی مطالعات نشان می دهد که نسبت دور کمر به باسن یا چربی شکم نشانگر حساس تری برای ناهنجاری های بیوشیمیایی است. چاقی یکی از عوامل خطر اصلی بیماری قلبی و سکته است.

دکتر سوکراتیس چاریسیس، نویسنده دیگر این مطالعه، می گوید: 21 ژنی که در این مطالعه با چاقی مرتبط بودند در التهاب عصبی، مرگ برنامه ریزی شده سلولی و رسوب پروتئین آمیلوئید بتا در سلول های عصبی دخیل بودند.

منبع: فرارو
انتشار: 6 اسفند 1401 بروزرسانی: 6 اسفند 1401 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 2172

به "شناسایی 21 ژن چاقی و آلزایمر در میانسالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی 21 ژن چاقی و آلزایمر در میانسالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید