روایتی از چالش های ورود به زندگی بزرگسالی

به گزارش مینی نت، خبرنگاران/خراسان رضوی کتاب ناتور دشت نوشته دیوید سلینجر که در سال 1951 منتشر شده، روایتی از چالش های ورود به زندگی بزرگسالی ارائه می دهد.

روایتی از چالش های ورود به زندگی بزرگسالی

کتابخوانی یکی از بهترین سرگرمی هاست؛ بهار و آغاز سال تازه نیز فرصت مناسبی برای آغاز کتابخوانی به شمار میرود. تعطیلات نوروزی و حضور در منزل فرصت بیشتری برای مطالعه کتاب را فراهم می سازد. با این حال انتخاب کتاب مناسب گامی مهم و اساسی برای آغاز مطالعه است. از این رو در ادامه به معرفی رمانی هیجان انگیز می پردازیم که با لحنی طنزآمیز به ضدیت با جنگ و خشونت می پردازد.

کتاب ناتور دشت نوشته شناخته شده و خواندنی جروم دیوید سلینجر است که در سال 1951 منتشر شده است. ناتور دشت کتابی شاخص در ادبیات آمریکا به شمار می رود.

بیان سلینجر در این رمان به شکلی است که در همان ابتدای کتاب شیوه روایت مشخص شده و به این ترتیب مخاطب متوجه می شود که کتاب و شیوه نوشتار آن چگونه است. در واقع سلینجر جسورانه چالش های ورود یک نوجوان به دنیای بزرگسالی را بیان می کند؛ به گونه ای که جملات ابتدایی این رمان این گونه بیان شده است:

اگه واقعا می خوای قضیه رو بشنوی، لابد اول چیزی که می خوای بدونی اینه که کجا دنیا اومده م و بچگیِ گَندَم چجوری بوده و پدرمادرم قبلِ دنیا اومدنم چیکار می کردن و از این جور مزخرفاتِ دیوید کاپرفیلدی؛ ولی من اصلا حال وحوصله تعریف کردنِ این چیزا رو ندارم. اولا که این حرفا کِسِلم می کنه، ثانیا هم اگه یه چیزِ به کُل خصوصی از پدرمادرم تعریف کنم جفت شون خونرَوِشِ دوقبضه می گیرن. هردودشون سرِ این چیزا حسابی حساسن، مخصوصا پدرم. هردوشون آدمای خوبی ان - منظوری ندارم - ولی عینِ چی حساسن. تازه اصلا قرار نیست کلّ سرگذشتِ نکبتیم یا همه چیزی رو برات تعریف کنم. فقط قصه اتفاقای گُهی رو واسه ت تعریف می کنم که دوروبَرِ کریسمسِ پارسال، قبلِ این که حسابی پیرم درآد، سرم اومد و مجبور شدم بیان این جا بی خیال طی کنم.

شخصیت اصلی رمان نوجوانی 17 ساله است که قصد دارد چند روز از زندگی مزخرفش در کریسمس پارسال را برای روانکاو خود تعریف کند. رمان بر اساس ماجراهایی که در سه روز برای هولدن کالفیلد این نوجوان 17 ساله اتفاق افتاده، نوشته شده است.

ماجرای هولدن از مدرسه ای آغاز می شود که به تازگی از مدرسه اخراج شده است؛ در حالی که خانواده اش از این اتفاق خبر ندارند و می خواهد تا زمانی که نامه مدیر مدرسه به دست پدر و مادرش می رسد، آزاد باشد و حتی به فرار از خانه هم فکر می کند.

او تا کنون چندین بار اخراج از مدرسه را تجربه کرده اما این دفعه شرایط فرق دارد. در واقع داستان اصلی کتاب از آنجایی آغاز می شود که هولدن با هم اتاقیش درگیر می شود و خروج هولدن از خوابگاه و وارد شدن او به دنیای بیرون و روبه رو شدن او با مردم جامعه و همچنین وانمود کردن هولدن به اینکه آدم بالغی است، نماد انتقال از دوران کودکی به بزرگسالی است.

در این شرایط هولدن احساسات تازهی مانند تنهایی را تجربه می کند. او احساس می کند با دنیای بیرون بیگانه است و همچنین به شدت احساس می کند که همه چیز او را افسرده می کند. در این شرایط او از همه چیز و همه کس به جز بچه هاب کوچک، شاکی است. به همین دلیل رابطه نزدیک و صمیمی با خواهر کوچک خود، فیبی دارد. فیبی نقش بسیار مهمی در داستان دارد و اگر به خاطر او نبود، هولدن به سمت سرنوشتی متفاوت حرکت می کرد.

عنوان کتاب از چیزی آمده است که هولدن دوست دارد انجام دهد. او نمی خواهد دانشمند شود، نمی خواهد مثل پدرش وکیل شود، معلم شود و یا هرچیز دیگری که از نظر آدم بزرگ ها یک شغل خوب و آینده دار محسوب می شود؛ او می خواهد ناتور دشت شود.

در بخش دیگری از این کتاب آمده است:

همه ش مجسم می کنم چَن تا بچه کوچیک دارن تو یه دشتِ بزرگ بازی می کنن. هزارهزار بچه کوچیک؛ و هیشکی هم اون جا نیس، منظورم آدم بزرگه، غیر من. منم لبه یه پرتگاهِ خطرناک وایستاده م و باید هر کسی رو که می آد طرفِ پرتگاه بگیرم - یعنی اگه یکی داره می دوئه و نمی دونه داره کجا می ره من یه دفه پیدام می شه و می گیرمش. تمامِ روز کارم همینه. ناتورِ دشتم.

نه نوشته شد. اما بعدها با توجه به محتوا و ویژگی های شخصیتی نوجوانی که در داستان کتاب ناطور دشت حضور داشت، این کتاب مورد توجه نوجوانان بسیار زیادی نیز قرار گرفت. در این مطلب به داستان این کتاب، ترجمه ها و مترجم های آن و نقدهای صورت گرفته شده بر کتاب ناتور دشت پرداخته ایم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 خرداد 1401 بروزرسانی: 3 خرداد 1401 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 2001

به "روایتی از چالش های ورود به زندگی بزرگسالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایتی از چالش های ورود به زندگی بزرگسالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید