برطرف خطر و بازسازی استحفاظی گنبد آرامگاه حاج ملاهادی سبزواری آغاز شد (بازسازی خانه)

به گزارش مینی نت، ایسنا/ براساس خبرهای واصله، برطرف خطر و بازسازی استحفاظی گنبد آرامگاه حاج ملاهادی سبزواری آغاز شد.

برطرف خطر و بازسازی استحفاظی گنبد آرامگاه حاج ملاهادی سبزواری آغاز شد (بازسازی خانه)

جهت دریافت خدمات بازسازی خانه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

احسان زهره وندی اضافه نمود: در مورد ترک خوردگی و آسیب نمای بیرونی گنبد آرامگاه اسرار، پس از بازدید میدانی کارشناس فنی معاونت و تأمین اعتبار مورد احتیاج نسبت به تجهیز کارگاه به قید فوریت اقدام و عملیات اجرایی بازسازی شروع شد.

وی ادامه داد: مقرر شد تا تخصیص اعتبار کافی برای استحکام بخشی و بازسازی جامع شامل جمع آوری بخش آسیب دیده و اجرای مجدد به صورت اصولی تا عبور از فصل بارندگی، سرما و جلوگیری از تخریب بیشتر آن، ترک ها و شکاف های کاشی کاری گنبد آرامگاه با مواد رزینی و چسب های مخصوص درزگیری و آب بندی گردد.

زهره وندی توضیح داد: با این اقدام، از نفوذ آب و باران و برف و آسیب بیشتر به بنا جلوگیری می گردد و به محض تخصیص اعتبار لازم از سوی وزارتخانه، بازسازی جامع اثر در سال آینده انجام خواهد شد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی درباره این اثر تاریخی اظهار کرد: فضای داخلی ساختمان آرامگاه حاج ملاهادی سبزواری شامل طرح های چلیپایی شکل بوده که در آن حجره هایی تعبیه شده است.

زهره وندی ادامه داد: دو باغچه پس از در ورودی و جلو بنا در مقابل کوشک و دو باغچه دیگر در دو قسمت شرقی و غربی کوشک واقع شده است که فضای زیبایی را بوجود آورده است. به تعبیری، پلان معماری و گنبد مقبره حاج ملاهادی سبزواری به نوعی با کرامات اخلاقی و ساده زیستی این عارف بزرگ پیوند خورده است.

وی اضافه نمود: گنبد این مقبره به لحاظ تکنیک اجرا در فرم ملایم انحنا، فن شناسی و کیفیت و رنگ فیروزه ای لعاب، کاشی کاری آن جز یکی از گنبدهای زیبا و مینیاتوری در سطح خراسان رضوی محسوب می گردد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی توضیح داد: با توجه به شرایط اقلیمی و جوی و بعلاوه تلفیق و ترکیب تنگاتنگ دو پوسته ای گنبد از دو جنس متفاوت، طی چند سال اخیر تحمل شوک های انبساط و انقباض برای گنبد زیاد بوده و منجر به ایجاد چند شکاف نیمه عمیق و ترک های سطحی عمده شده است. به همین علت حفاظت اضطراری از تزئینات مذکور در دستور کار معاونت میراث فرهنگی قرار گرفته است.

حاج ملا هادی سبزواری معروف به حکیم سبزواری و حاجی سبزوار، حکیم و عارف بزرگ شیعه و اسلام در سال 1212 هجری قمری در شهر سبزوار بدنیا آمد و در سال 1289 هجری قمری دار فانی را وداع گفت.

آرامگاه حکیم سبزوار یک سال بعد از فوتش به وسیله میرزا یوسف مستوفی الممالک ساخته شد و ترمیم و استحکام بخشی و کاشی کاری آرامگاه در اوایل سال 1340 هجری شمسی به وسیله انجمن آثار ملی صورت گرفته است. مقبره حاج ملاهادی سبزواری مربوط به دوره قاجار به شماره 1334 مورخ 1355/05/09 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

منبع: همگردی
انتشار: 20 دی 1401 بروزرسانی: 20 دی 1401 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 2149

به "برطرف خطر و بازسازی استحفاظی گنبد آرامگاه حاج ملاهادی سبزواری آغاز شد (بازسازی خانه)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برطرف خطر و بازسازی استحفاظی گنبد آرامگاه حاج ملاهادی سبزواری آغاز شد (بازسازی خانه)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید