فراوری 1، 2 میلیون تن انار در کشور

به گزارش مینی نت، خبرگزاری خبرنگاران- مدیرکل دفتر امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی با پیش بینی حدود 1/2 میلیون تن انار در کشور گفت: با توجه به حجم فراوری، کمبودی برای انار شب یلدا نداریم.

فراوری 1، 2 میلیون تن انار در کشور

به گزارش سرویس مالی خبرنگاران، زهرا جلیلی مقدم سطح زیر کشت باغات انار کشور را 90 هزار هکتار عنوان و اظهار کرد: میانه عملکرد فراوری انار در باغات بالغ بر 14 تن در هر هکتار است.

وی با بیان این که ایران به لحاظ سطح زیر کشت و فراوری، رتبه سوم دنیای انار را به خود اختصاص داده است، توضیح داد: هند، چین، ایران، ترکیه و آمریکا کشورهای اصلی فراوری کننده انار در دنیا هستند.

جلیلی مقدم گفت: استان های فارس، مرکزی، خراسان رضوی، اصفهان، یزد، سمنان، قم، خراسان جنوبی، لرستان از قطب های مهم فراوری انار در کشور به شمار می فرایند.

وی درباره صادرات این محصول گفت: در 7 ماهه نخست امسال 729 تن انار به ارزش 406 هزار دلار صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییر چندانی نداشته است. بخش قابل توجه صادرات این محصول در نیمه دوم سال صورت می گیرد.

مدیرکل دفتر امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی مقدار صادرات این محصول در سال گذشته را 12 هزار تن انار به ارزش 5 میلیون و 500 هزار دلار عنوان نمود.

جلیلی مقدم گفت: از ارقام تجاری معروف ایران می توان به ارقام ملس ساوه، رباب نیریز، ملس یزدی، شیشه گپ فردوس و نادری بادرود اشاره نمود.

وی گفت: در برنامه هفتم توسعه کشور نزدیک به 2700 هکتار توسعه و 34 هزار و 476 هکتار اصلاح و نوسازی برای باغات انار در نظر گرفته می گردد.

جلیلی مقدم ادامه داد: برای سال 1400 اصلاح و نوسازی 5040 هکتار باغات انار هدفگذاری شده است.

وی اظهار داشت: برنامه اصلاح و نوسازی باغات انار در سال گذشته 4320 هکتار بود که در سطحی نزدیک به 7 هزار هکتار اجرا شد.

مدیرکل دفتر امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که اصلاح و نوسازی باغات الزامی است، گفت: اصلاح و نوسازی باغات شامل اقداماتی نظیر هرس، مدیریت کف باغ، تغذیه، استفاده از سایبان یا پوشش میوه و مبارزه با آفات و بیماری است که منجر به افزایش کمی و کیفی محصول می گردد.

کدM-ch2531

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 8 بهمن 1400 بروزرسانی: 8 بهمن 1400 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 1898

به "فراوری 1، 2 میلیون تن انار در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری 1، 2 میلیون تن انار در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید