بیش از 58 هزار گیلانی مبتلا به دیابت هستند

به گزارش مینی نت، خبرنگاران/گیلان مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی گیلان تعداد مبتلایان به دیابت در گیلان را تا انتها شش ماه نخست امسال 58 هزار و 290 نفر مطرح نمود.

بیش از 58 هزار گیلانی مبتلا به دیابت هستند

رخ شاد در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه در جهان نیمی از بیماران دیابتی از بیماری خود اطلاعی ندارند و نیمی از کسانی که از بیماری خود خبر دارند تحت مراقبت پزشک قرار نگرفته اند، اظهار کرد: همچنین نیمی از کسانی که تحت نظر پزشک هستند بیماریشان کنترل نشده است.

وی 18 الی 24 آبان را هفته ملی دیابت عنوان و گفت: از خانواده خود محافظت کنید شعار روز جهانی دیابت است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر و غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی گیلان، تعداد مبتلایان به دیابت در گیلان را تا خاتمه شش ماه نخست امسال 58 هزار و 290 نفر عنوان و گفت: از این تعداد 14 هزار و 978 بیمار در مناطق شهری و 43 هزار و 312 بیمار در مناطق روستایی به دیابت مبتلا هستند.

رخ شاد چاقی را از یکی دلایل بروز دیابت دانست و گفت: یکی از اهداف مهم سازمان بهداشت جهانی (WHO) ثابت نگه داشتن میزان چاقی و میزان ابتلا به دیابت تا سال 2025 میلادی است.

خودمراقبتی از محورهای مهم کنترل و پیشگیری از دیابت است

وی کم تحرکی، بعضی ویروس ها و اختلال در سیستم ایمنی بدن و بعضی داروها را از دیگر دلایل بروز دیابت عنوان و اضافه کرد: خود مراقبتی یکی از محورهای مهم کنترل و پیشگیری از عوارض بیماری دیابت است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر و غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر اینکه درمان بیماری دیابت بر اصلاح روش زندگی، درمان های دارویی و خودمراقبتی پایدار است، ادامه داد: عوامل مختلفی موجب افزایش احتمال ابتلا به دیابت می شوند که می توان با پیشگیری از آنها ابتلا به بیماری دیابت را کاهش داد.

رخ شاد اعلام نمود: اگر وزن تان بالاست یا اندازه دور کمرتان زیاد است (دور کمر بیشتر از 90 سانتی متر) احتمال ابتلا به دیابت در شما افزایش می یابد، زیرا چربی سبب اشکال در استفاده بدن از انسولین می گردد و انسولین نمی تواند کارش را به خوبی انجام دهد.

وی با بیان اینکه بعضی نژادها در ابتلا به دیابت مستعدتر از بقیه هستند، یادآور شد: تحرک به دو دلیل مانع ابتلا به دیابت می گردد، یکی آنکه سلول های عضلانی بیشتر از سلول های چربی قادر به پاسخگویی به انسولین هستند و از طرفی فعالیت موجب سوخته شدن قند می گردد. بنابراین باز هم قندخون کاهش می یابد.

90 درصد افراد مبتلا به دیابت نوع دو وزن بیش از اندازه دارند

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر و غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر اینکه هر چه سن بالاتر می رود خطر ابتلا به دیابت بیشتر می گردد، گفت: دلیلش این است که هم لوزالمعده یا همان پانکراس پیر می گردد و انسولین را بخوبی دوران جوانی فراوری نمی کند و هم سلول های بدن به خوبی گذشته به انسولین پاسخ نمی دهند.

رخ شاد، تغذیه نامناسب را از دیگر دلایل ابتلا به دیابت برشمرد و اضافه کرد: 90 درصد افراد مبتلا به دیابت نوع دو وزن بیش از اندازه دارند و خوردن چربی زیاد، استفاده نکردن کافی از غذاهای دارای فیبر و خوردن زیاد غذاهای حاوی کربوهیدرات ساده، همه موجب افزایش احتمال ابتلا به دیابت می گردد. بنابراین داشتن رژیم غذایی مناسب هم در زمینه پیشگیری و هم جلوگیری از پیشرفت دیابت به ویژه نوع دو موثر است.

وی فشارخون و کلسترول بالا را از دیگر عوامل ابتلا به دیابت بیان نمود و اضافه کرد: این دو عامل معمولا از عوامل خطر اصلی بیشتر بیماری ها هستند. این عوامل نه تنها به عروق قلبی صدمه می زنند بلکه مواردی مانند چاقی، رژیم پرچربی و ورزش نکردن موجب افزایش احتمال بیماری قلبی، سکته و دیابت می شوند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر و غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه سابقه دیابت حاملگی میتواند موجب ابتلا به بیماری دیابت گردد، گفت: خانمی که در حاملگی های قبلی خود مبتلا به دیابت حاملگی شده، خطر ابتلا به دیابت در او افزایش می یابد.

کمبود دارو در حوزه بیماران دیابتی در گیلان نداریم

وی با اشاره به برنامه های هفته دیابت در استان اظهار کرد: تشکیل کمیته اجرایی بزرگداشت روز جهانی دیابت، انتشار مطالب آموزشی در جراید در صورت امکان، برگزاری همایش های پیاده روی خانوادگی بصورت نمادین، برگزاری مسابقات ورزشی، نقاشی، عکاسی، فراوری رسانه های آموزشی اعم از تیزر، پمفلت، تراکت، بنر، لوح فشرده، کتابچه های آموزشی و ... از برنامه های این هفته در گیلان است.

رخ شاد در خاتمه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرنگاران مبنی بر اینکه کمبود دارو در حوزه بیماران دیابتی در استان داریم یا خیر؟ گفت: بطور کلی خیر، در مراکز خدمات سلامت روستایی داروهایی اساسی دیابت موجود بوده و نگرانی در این زمینه وجود ندارد. همچنین در حوزه شهری هم کلیه داروخانه های استان طیف وسیعی از داروهای دیابت را دارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 571

به "بیش از 58 هزار گیلانی مبتلا به دیابت هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیش از 58 هزار گیلانی مبتلا به دیابت هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید