بودجه نگهداری از 34 هزار اثر تاریخی ملی فقط 200 میلیارد است

به گزارش مینی نت، ایسنا/ براساس سخنان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، بودجه نگهداری از 34 هزار اثر تاریخی ملی فقط 200 میلیارد است.

بودجه نگهداری از 34 هزار اثر تاریخی ملی فقط 200 میلیارد است

قضیه چیست؟

علی اصغر مونسان با حضور در استان البرز در جمع خبرنگاران گفت: البرز هم بواسطه صنایع دستی، هم به واسطه میراث فرهنگی و ابنیه تاریخی و هم در حوزه گردشگری یکی از قطب های کشور محسوب می شود ولی متاسفانه بیشتر محل عبور گردشگران بوده و علی رغم فضای طبیعی بسیار زیبا و با وجود چند سد و دریاچه های این سدها از امکانات کمتری برخوردار بوده است.

مونسان با بیان اینکه در دولت دوازدهم و با حضور و کمک استاندار البرز تلاش کردیم تا البرز بتواند در گردشری نقش خود را ایفا کند گفت: در ابتدا لارم بود به تاسیسات گردشگری پرداخته شود بر همین اساس کار ساخت یک هتل پنج ستاره دنبال شد. این هتل در مراحل خاتمهی واقع شده است و اولین هتل پنج ستاره البرز است.

این مسئول تأکید کرد: با تکمیل تاسیسات گردشگری در البرز بخش گردشگری ارتقا پیدا می کند به ویژه اینکه این استان در نزدیکی تهران است و می تواند آخر هفته خوبی برای گردشگران تهرانی رقم بزند.

مونسان در ادامه با اشاره به اهمیت بومگردی در البرز خاطرنشان کرد: بومگردی هم می تواند یکی از جاذبه های مهم باشد بر همین اساس تعداد زیادی بومگردی ایجاد شده و تلاش می کنیم البرز از محل عبور به یک مقصد گردشگری تبدیل شود.

وزیر میراث فرهنگی در خصوص صنایع دستی البرز هم شرح داد: اقلام زیاد صنایع دستی زیبا، فاخر و کاربردی در البرز وجود دارد که همه اینها می تواند برای بازار تهران که در کنار البرز است، جاذبه باشد.

مونسان درباره ریزش بخشی از یک پل تاریخی در کرج با اشاره به بازدید از این پل گفت: اینطور نیست که به بناهای تاریخی توجه نشده است. ما 34 هزار اثر ثبت ملی در کشور داریم که باید از آنها حفاظت شود، این ابنیه ها تاریخی هستند و از چند هزار سال تا چند صد سال قدمت دارند بنابراین این اتفاقات موضعی در همه جای دنیا پیش می آید.

وی ادامه داد: این پل چون آجری و گلی و خشتی است وزن زیادی دارد و علی رغم رسیدگی خوب این اتفاقات پیش می آید البته فقط بخشی از آن آسیب دیده که کارهای بازسازی آن در حال انجام است.

مونسان با بیان اینکه امر بازسازی بناهای تاریخی مستمر است و دائماً با این حوادث روبرو هستیم گفت: من بارها گفته ام ولی کسی گوش نمی کند که بودجه ما بسیار اندک است. میراث فرهنگی با 180 تا 200 میلیارد تومان 34 هزار ابنیه تاریخی را نگهداری می کند.

وی خاطرنشان کرد: برای پل تاریخی کرج قرار شد اقدامات فوری انجام شد و به محض خاتمه بارندگی عملیات اصلی بازسازی شروع شود.

منبع: همگردی
انتشار: 2 بهمن 1399 بروزرسانی: 2 بهمن 1399 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 1342

به "بودجه نگهداری از 34 هزار اثر تاریخی ملی فقط 200 میلیارد است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بودجه نگهداری از 34 هزار اثر تاریخی ملی فقط 200 میلیارد است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید