با 8 عامل عجیب ابتلا به یبوست چطور مقابله کنیم؟

به گزارش مینی نت، ایرنا/ یبوست معمولا به علت اختلالات عملکردی روده رخ می دهد تا مسائل ساختاری. 8 عامل تعجب آور ابتلا به این عارضه از این قرارند:

با 8 عامل عجیب ابتلا به یبوست چطور مقابله کنیم؟

کم کاری تیروئید: در صورت کم کار بودن تیروئید، متابولیسم هم کند شده و حرکات عضلات روده کاھش پیدا می نماید و در نتیجه، حرکت مدفوع در طول روده عظیم به کندی صورت می گیرد. با بالا رفتن سن، احتمال کم کاری تیروئید بیشتر می گردد. خوشبختانه با اصلاح کم کاری تیروئید به وسیله پزشک، مشکل یبوست ناشی از آن ھم رفع می گردد.

افسردگی: واقعیت این است که مبتلایان به افسردگی فعالیت کمی دارند و ممکن است که مصرف کربوھیدرات در آنها زیاد باشد. پرخوری و کم تحرکی و پیروی از یک رژیم غیرمتعادل و کم فیبر، ھمه اینھا به یبوست در فرد منجر می شوند. اگر به افسردگی مبتلا ھستید، حتما به پزشک و روانشناس، مراجعه کنید تا افسردگی در شما شدت نگیرد.

مصرف بعضی از داروھا: از جمله داروھایی ک در ایجاد یبوست نقش دارند، مسکن ھا، به خصوص اوپیودھا و داروھای نارکوتیک، ھستند. این داروھا، فعالیت کل بدن، از جمله روده عظیم، را کم می نمایند. سایر داروھا که می توانند در بروز یبوست نقش داشته باشند، عبارتند از: داروھای ضدافسردگی، ضداسیدھایی که حاوی آلومینیوم یا کلسیم ھستند، داروھای ضدگرفتگی عضلانی و داروھای ضدتشنج (در بیماری صرع)، آرام بخشھا، داروھای ضدپارکینسون، مسدودنماینده ھای کانال کلسیم در بیماری پرفشاری خون و مسائل قلبی.

مکمل ھا: اگر به کمبود آھن مبتلا ھستید یا باید از مکمل کلسیم بهره ببرید، مصرف این مکم لھا را قطع نکنید بلکه فیبر بیشتری به غذای مصرفی خود اضافه کنید و یا از ملین ھای خفیف یاری بگیرید تا یبوست شما رفع گردد.

بارداری: یبوست در دوران بارداری به علت ترشح ھورمونھا ایجاد می گردد. ھورمون پروژسترون باعث آرامش عضلات روده و در نتیجه، کندی حرکات روده می گردد. ھمچنین، وزن رحم هم بر روی لوله ھای گوارشی فشار وارد می نماید. رحم بر روی روده ھا سوار شده و آنها را تحت فشار قرار می دھد.

زیاده روی در مصرف ملین ھا: اگر ھر از گاھی از داروھای ملین بهره ببرید، مسئله ای پیش نمی آید اما مصرف روزانه ملین ھا، می تواند به بروز یبوست منجر گردد.

سندرم روده تحریک پذیر: در اثر ابتلا به این سندرم انقباضات روده عظیم با تاخیر صورت می گیرد و در نتیجه، فرد به یبوست مبتلا می گردد. ھمچنین، فرد دچار دردھای شکمی و انقباضات شکم می گردد. سندرم روده تحریک پذیر خفیف را می توان با اصلاح رژیم غذایی و تغییر روش زندگی، کنترل کرد اما در مواردی که بیماری مبه وسیله یا شدید باشد، احتیاج به مصرف دارو است.

شکلات: شکلات تیره، به علت وجود مقادیر زیاد آنتی اکسیدان یک ماده غذایی سالم به تعداد می آید اما مصرف بیش از حد آن، به خصوص اگر به سندرم روده تحریک پذیر مبتلا باشید، می تواند دردسرساز باشد. اگر احتمال می دھید که یبوست شما با مصرف شکلات در ارتباط است، اندازه شکلات مصرفی را کاھش بدھید.

منبع: prevention

منبع: همگردی
انتشار: 22 مرداد 1400 بروزرسانی: 22 مرداد 1400 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 1713

به "با 8 عامل عجیب ابتلا به یبوست چطور مقابله کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با 8 عامل عجیب ابتلا به یبوست چطور مقابله کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید