ایران آمادگی برطرف موانع تجارت با پاکستان طی سه ماه آینده را دارد

به گزارش مینی نت، نهمین نشست اجلاس کمیته مشترک تجاری ایران و پاکستان در سالن خلیج فارس نمایشگاه های بین المللی ایران برگزار گشت. حاضران در این نشست سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، علیرضا پیمان پاک رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران، عبدالحکیم ریگی میرجاوه رئیس اتاق مشترک ایران و پاکستان، مسوولان گمرک ، روسای فدراسیون اتاق های بازرگانی و صنایع پاکستان و اتاق بازرگانی و صنایع کویته بودند.

ایران آمادگی برطرف موانع تجارت با پاکستان طی سه ماه آینده را دارد

هشتمین نشست کمیته مشترک تجاری ایران و پاکستان اواسط تیرماه 1398 به میزبانی پاکستان در اسلام آباد برگزار شده بود.

در ابتدای این نشست علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران از اهمیت این نشست گفت: امیدوارم این نشست از سطح سیاسی و دیپلماتیک به یک نشست عملیاتی و مالی تبدیل گردد. روابط مالی با پاکستان برای ایران بسیار مهم است و برای همین اولین رایزن نو ایران در پاکستان انتخاب و اعزام شده و ما امیدواریم این کار زمینه ساز توسعه تجارت میان دو کشور باشد.

پیمان پاک گفت: نهمین نشست اجلاس کمیته مشترک تجاری ایران و پاکستان در سه کارگروه تخصصی و در دو روز برگزار خواهد شد. در این کارگروه ها موضوع بانکی، حمل و نقل، گمرگی، تهاتر، بازرارچه های مرزی، موافقت نامه تجارت آزاد و همکاری حوزه کشاورزی آنالیز می گردد و هیات هایی باهم ملاقات خواهند داشت.

بعد از آن سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت از انجام مذاکرات برای هموار شدن راستا تجارت میان دو کشور ایران و پاکستان گفت: ایران آمادگی دارد موانع تجارت با پاکستان را را در سه ماه آینده حل نماید. دو کشور می توانند تبادلات خود را به تجارت منطقه ای توسعه دهند؛ به عنوان مثال در دو ماه گذشته ترانزیت به وسیله خاک ایران عملیاتی شده است.

فاطمی امین گفت: هر دو کشور اراده ای لازم برای توسعه روابط تجاری را دارند؛ ایران و پاکستان به حجم تجارت، 5 میلیارد دلاری برنامه ریزی می نماید. از طرفی ما می خواهیم تجارت میان دو کشور فقط تجارت کالا نباشد و در کشورهای هدف سرمایه گذاری انجام گردد.

در ادامه این نشست، عبدالرزاق داوود، سرپرست وزارت بازرگانی پاکستان و مشاور نخست وزیر در امور بازرگانی و سرمایه گذاری گفت: کشور پاکستان خواستار توسعه تجارت و سرمایه گذاری مشترک با ایران است. امیدواریم این نشست آغازگر حل مسائل دو کشور در حوزه تجاری باشد.

عبدالرزاق داوود مشاور نخست وزیر پاکستان گفت: پاکستان خواستار پیشرفت و توسعه روابط در زمینه های مختلف تجاری از جمله حمل و نقل کالا، تهاتر محصولات، کاهش تعرفه ها و ایجاد بازارچه های مرزی در راستا تجارت آزاد است. طی سال های گذشته درباره همکاری استراتژیک برنامه ریزی ها و توافقاتی انجام شد، اما تا به امروز محقق نشده است.

عبدالرزاق داوود تاکید نمود: ما معتقدیم ظرفیت های بسیاری در ایران و پاکستان وجود دارد و دو کشور در زمینه مبادلات تجاری مکمل یکدیگر هستند. بنابراین برای توسعه همکاری ها باید کوشش بیشتری داشته باشیم.

مشاور نخست وزیر پاکستان گفت: امیدواریم در آینده این نشست نقش عمده ای در اجرای توافق داشته باشد. ما باید به سمت همکاری منطقه ای حرکت کنیم و در سه ماه آینده موافقتنامه تجارت آزاد بین ایران و پاکستان عملیاتی گردد. امیدواریم این کمیته برای حل مسائل تجارت میان دو کشور گام های مهمی بردارد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 19 آذر 1400 بروزرسانی: 19 آذر 1400 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 1842

به "ایران آمادگی برطرف موانع تجارت با پاکستان طی سه ماه آینده را دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران آمادگی برطرف موانع تجارت با پاکستان طی سه ماه آینده را دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید