امیدی که از راه می رسد

به گزارش مینی نت، کاظم گلخنی - خبرنگار: هفته ای که گذشت و نام هفته دولت را با خود داشت اتفاقات امیدبخشی را در استان هرمزگان که با وجود اهمیت بالای راهبردی و مالی در کشور، همچنان در زمره مناطق کم برخوردار است، رقم زد.

امیدی که از راه می رسد

حوزه های ورزشی و فرهنگی و توسعه این زیرساخت ها یکی از حوزه های مهمی بود که در این هفته مورد توجه بسیاری از مردم استان نهاده شد. بهره برداری از چندین سالن ورزشی و ده ها زمین کوچک ورزشی در محلات مختلف بندرعباس و دیگر شهرها و روستاهای استان از نمونه اقدامات مهمی بود که در ایامی که گذشت با همکاری استانداری و شهرداری ها انجام شد. شاید در نگاه اول به نظر برسد افتتاح طرح های عمرانی از اولویت و اهمیت بالاتری نسبت به طرح های ورزشی برخودار باشد، اما از منظر اجتماعی توسعه ورزش و حوزه های ورزشی استان گام بزرگی است که می تواند سرمایه اجتماعی مهمی به نام امید را به ویژه در اقشار جوان جامعه هرمزگانی افزایش دهد، حفظ و مراقبت کند.

امید انگیزه تحرک و پویایی برای رسیدن به آینده ای بهتر است و همین یعنی نشاط اجتماعی. نشاط اجتماعی دور شدن جامعه از سستی، کاهلی و کم کاری است. به همان اندازه که نشاط اجتماعی بین اقشار مختلف جامعه به ویژه جوانان و نوجوان افزایش پیدا کند، معضلات و ناهنجاری های اجتماعی از آن جامعه رخت برمی بندد و بسیاری از هزینه های گزاف که به جای رونق فراوری و توسعه استان برای برطرف و حل آسیب های اجتماعی صرف می گردد، می تواند جهت توسعه استان را هموار کند.

در حوزه های عمومی هم می توان تصور کرد چطور کارکنان یک سازمان، اداره یا کارخانه مجهز به باشگاه ورزشی تبدیل به کارمند و کارگر و مدیر خلاق و کاربلدتری خواهند شد و اثر آن بر افزایش مهم ترین سرمایه اجتماعی، یعنی امید در جامعه، مشهود خواهد شد. یکی دیگر از حوزه های مهم و کمتر توسعه یافته استان حوزه های فرهنگی است. تاریخ دیرینه هرمزگان نشان می دهد چه ظرفیت های جالب توجهی از این خطه صاحب نام و آوازه شده اند و هم اکنون به دلیل نبود زمینه شناسایی این ظرفیت ها در زمینه های مختلف سینمایی، موسیقی و... به فراموشی سپرده شده اند. طی سال های گذشته فضاهای هنری در هرمزگان رشد چندانی نداشت و این موضوع همیشه نقل گلایه و نارضایتی بسیاری از تشکل های هنری بود. دولت در این بخش نیز با افتتاح چندین طرح مهم فرهنگی، سینما و پلاتو در شهرهای مختلف قدم های خوبی برداشته است.

بهره برداری از مجموعه فرهنگی هنری دریا و فرهنگسرای نخل ناخدا یکی از اقدامات اثرگذار این حوزه در ارتقا و رشد فرهنگی جامعه هرمزگان است که تاثیر مهم آن بر افزایش سرمایه های مهم اجتماعی و سطح امیدواری جامعه شایان توجه است. توسعه زیرساخت های فرهنگی و اجتماعی با ایجاد فرهنگسراها مناسب ترین بستر برای شناسایی توانایی و ظرفیت های این خطه و به دنبال آن شکوفایی و درخشش استعدادهای کمتر دیده شده هرمزگانی است. امید است که حفظ و مراقبت از امید، این باارزش ترین سرمایه اجتماعی، از این پس نیز در اولویت برنامه ریزی مسئولان برای توسعه همه جانبه استان قرار گیرد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 7 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 303

به "امیدی که از راه می رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امیدی که از راه می رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید