امکانات موجود جوابگوی همه مسائل زیست محیطی تهران نیست ، نگرانی از تغذیه حیات وحش در زمستان پیش رو

به گزارش مینی نت، معاون حفاظت محیط زیست تهران گفت: کوشش محیط بانان برای بقا و حفاظت از حیات وحش و برخورد با تصرفات غیرقانونی و انجام سایر مأموریت ها قابل ستایش است، اما عده و امکانات موجود جوابگوی همه مسائل نیست.

امکانات موجود جوابگوی همه مسائل زیست محیطی تهران نیست ، نگرانی از تغذیه حیات وحش در زمستان پیش رو

به گزارش خبرنگاران، علیرضا مزینانی معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست به همراه مدیرکل و جمعی از مسؤولین محیط زیست استان تهران روز گذشته از بخش هایی از مجموعه حفاظتی جاجرود، پارک های ملی خجیر و سرخه حصار و منطقه حفاظت شده ورجین بازدید کردند.

مزینانی در حاشیه این بازدید اظهار کرد: هدف از این بازدید ارائه گزارشی از شرایط منطقه ها تحت مدیریت به معاونت طبیعی سازمان و بیان پاره ای از مسائل و مسائل موجود در این منطقه ها و هم افزایی و هم اندیشی برای حل این مسائل بود.

وی با اشاره به اینکه اولویت کاری در حوزه محیط زیست طبیعی استان تهران، ارتقای ضریب حفاظت منطقه ها و رفع کردن مسائل مربوط به زیستگاه های حیات وحش است، گفت: در این خصوص جلساتی در رابطه با کاهش تعارضات در منطقه ها با مسئولین و نهادهای ذیربط برگزار شده و مجموعه مدیریت محیط زیست استان تهران امیدوار است که این جلسات نتیجه بخش باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به ضرورت و حساسیت حفاظت از منابع آبی و حوضه های آبریز استان همانند سدهای ماملو، لتیان، ماملو و رودخانه جاجرود، اضافه نمود: از جمله موضوعات دیگری که در اولویت برنامه های استان واقع شده است رسیدگی به شرایط پاسگاه های محیط بانی و انجام اقدامات لازم برای افزایش ظرفیت کمی و کیفی محیط بانان و مأموران اجرایی است.

این مقام مسؤول در حوزه محیط زیست استان تهران، برخورداری از امکانات بروز در امر حفاظت را در کاهش مسائل مربوط به کنترل و پایش منطقه ها تحت مدیریت مهم دانست و توضیح داد: کوشش محیط بانان برای بقا و حفاظت از حیات وحش و برخورد با تصرفات غیرقانونی و انجام سایر مأموریت ها قابل ستایش است، اما نکته ای که وجود دارد این است که عده و امکانات موجود جوابگوی همه مسائل نیست.

مزینانی در انتها خاطر نشان کرد: اهمیت موضوعات حوزه طبیعی در استان تهران قطعا کمتر از موضوعات محیط زیست انسانی نبوده و در این خصوص نیازمند توجه بیشتر و حمایت مالی و پشتیبانی از سوی سایر دستگاه های مسؤول و متولی است.

نگرانی از تغذیه حیات وحش در زمستان پیش رو

بعلاوه، حسین اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در بازدید از بخش هایی از مجموعه حفاظتی جاجرود با اشاره به اینکه علی رغم همه تنگناهایی که به واسطه بعضی تعارضات وجود دارد، شرایط حیات وحش در این منطقه مناسب است، گفت: تراکم قوچ و میش واقعا در کشور استثنایی است و بخش عمده ای از ذخایر ژنی این گونه ارزشمند را باید در استان تهران و در این منطقه ببینیم.

وی با بیان اینکه شرایط آب منطقه به واسطه وجود چشمه ها خوشبختانه در حال حاضر مطلوب است، اضافه نمود: به لحاظ رویشی هم منطقه از ظرفیت بالایی برخوردار است اما متاسفانه خشکسالی سال جاری بر پوشش گیاهی منطقه ها تاثیرگذار بوده و اندک نگرانی برای تغذیه حیات وحش درزمستان پیش رو وجود دارد.

اکبری ادامه داد: با توجه به اینکه این منطقه قدمت زیادی دارد و از با سابقه ترین منطقه ها حفاظت شده کشور است، پاسگاه های محیط بانی منطقه نیازمند توجه بیشتری بوده که این موضوع در دستورکار پیگیری ستاد سازمان و استان تهران به منظور برخورداری از شرایط پاسگاه ها برازنده منطقه، واقع شده است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: باید بتوانیم ظرف دو سال آینده کل شبکه بی سیم را در حوزه محیط زیست و منطقه ها فعال کنیم و این هم یکی از ضروریات تمام منطقه ها تحت مدیریت به خصوص در استان تهران است چرا که عمدتاً این منطقه ها کوهستانی بوده و بعضاً با مسائلی روبرو هستند.

وی با اشاره به اینکه به لحاظ حریق هم این منطقه حساس است و باید تمهیدات لازم اندیشیده گردد تا آسیب کمتری به آن وارد گردد، گفت: با توجه به اینکه عمده رویش منطقه رویش فصلی است، زمان هایی که رویش زیاد است و با فصل گرما دچار خشکی می گردد، می تواند احتمال حریق هم بالا باشد و در این خصوص گردشگران و طبیعت دوستان باید دقت ویژه ای داشته باشند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 13 آبان 1401 بروزرسانی: 13 آبان 1401 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 2120

به "امکانات موجود جوابگوی همه مسائل زیست محیطی تهران نیست ، نگرانی از تغذیه حیات وحش در زمستان پیش رو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امکانات موجود جوابگوی همه مسائل زیست محیطی تهران نیست ، نگرانی از تغذیه حیات وحش در زمستان پیش رو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید