آماده باش تیم سلامت همدان در مرز مهران

به گزارش مینی نت، فاطمه کاظمی- همدان ـ خبرنگار:از آنجایی که همدان بر سر راه کربلا واقع شده است و این روزها میزبان زائران اربعین است، همه دستگاه ها کوشش می نمایند بهترین خدمات را به زائران امام حسین (ع) ارائه دهند و کارنامه پرباری از خود بر جای بگذارند.

آماده باش تیم سلامت همدان در مرز مهران

فعالیت دستگاه های دولتی و غیردولتی همدان در حوزه خدمات رسانی به زائران اربعین محدود به مرزهای استان همدان نمی گردد و آنها موظفند در مرز ایلام نیز خدمات ارائه نمایند. یکی از موضوعات مهم در این زمینه حفظ سلامت و بهداشت زائران به منظور پیشگیری از مسائل بعدی است که اهمیت فراوانی دارد. بر این اساس گروهی از کارشناسان بهداشتی استان به مرز مهران اعزام خواهند شد و خدمات ارائه خواهند داد.

  • استان مشخص

سرپرست گروه مدیریت خطر بلایا و پدافند غیرعامل معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا به خبرنگاران می گوید: از اولین سالی که موضوع راهپیمایی اربعین در کشور مطرح شد، دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان به عنوان مشخص دانشگاه علوم پزشکی ایلام به مرز مهران نیرو اعزام می نماید، اما سال جاری شرایط کمی متفاوت است چون دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا به عنوان مشخص دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هم معرفی شده است. محمد ربیع یگانه شرح می دهد: همچنین همدان سال جاری حالتی شبیه پایانه پیدا نموده است و زائران 5 استان از شهرهای شمال شرقی کشور از همدان به مرز مهران اعزام خواهند شد، البته بیشتر زائران عتبات عالیات از همدان عبور می نمایند اما این 5 استان حتما باید از همدان عبور نمایند. بنابراین وظیفه همدان سال جاری در برابر زائران اربعین سنگین تر از هر سال است. در استان نیز استقرار نیروهای بهداشتی مخصوص زائران اربعین را نیز خواهیم داشت.

  • اعزام 20 کارشناس

سرپرست گروه مدیریت خطر بلایا و پدافند غیرعامل معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا بیان می نماید: سال جاری از دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا 20 کارشناس مبارزه با با بیماری های واگیردار همراه با تجهیزات کامل شامل خودرو، راننده و نیروهای پشتیبانی به مرز مهران اعزام خواهند شد. ربیع یگانه با بیان این که 6 مهندس بهداشت محیط و حرفه ای نیز به صورت گروه های 2 نفره به همراه تجهیزات کامل اعزام خواهند شد که براساس احتیاج فعلی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا انجام می گردد، می افزاید: این نیروها حداقل به مدت یک هفته تا 10 روز در مرز مهران مستقر خواهند شد و در کنار نیروهای درمانی که وظیفه مراقبت سندرومیک را برعهده دارند، سرکشی به مواکب، اغذیه فروشی ها، استراحتگاه ها و سرویس های بهداشتی را برعهده خواهند داشت.

  • برگشت زائران

سرپرست گروه مدیریت خطر بلایا و پدافند غیرعامل معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا می گوید: معمولا دانشگاه علوم پزشکی ایلام مدیریت بخش پل زائر به سمت پایانه مرزی مهران را به دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا واگذار می نماید که مهم ترین بخش محسوب می گردد. در راستا رفت زائران مسائل چندانی نداریم، بلکه در برگشت زائران است که باید مراقب باشیم زائران با بیماری وارد کشور نشوند. گروه های درمانی با استفاده از دستگاه های لیزری تب سنجی زائران را انجام خواهند داد و اگر کسی تب بالایی داشته باشد، از آنها مراقبت های ویژه می گردد.وی یادآور می گردد: سال جاری مانند هر سال بنده هم به عنوان مسئول تیم ها به مرز مهران اعزام خواهم شد تا کار برنامه ریزی و تامین نیروها را انجام دهم.

  • توصیه به زائران

سرپرست گروه مدیریت خطر بلایا و پدافند غیرعامل معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با اشاره به این که ابتلا به بیماری های مختلف در این اجتماع عظیم امری عادی است، اما با رعایت نکات بهداشتی می توان از ابتلا و مهم تر از آن انتقال به دیگران جلوگیری نمایند به زائران توصیه می نماید: همراه داشتن ماسک یکبارمصرف، شست وشوی مرتب دست ها، استفاده از آب بطری شده و همراه داشتن آب سالم و بهداشتی برای شست وشوی شیشه شیر توسط مادران دارای نوزاد شیرخوار و همچنین خودداری از مصرف سبزی متفرقه و غذاهای سرد می تواند در پیشگیری و انتقال بیماری های مختلف موثر باشد. محمد ربیع یگانه می گوید: همکاران من بسته های آموزشی بین زائران توزیع خواهند کرد و در موکب ها نیز این بسته ها موجود خواهد بود تا زائران با نکات بهداشتی لازم آشنا شوند. قطعا دانشگاه های علوم پزشکی دیگر استان ها هم برنامه هایی مانند این خواهند داشت. امیدواریم زائران به این موارد توجه نمایند تا سفر ایمن و سلامتی داشته باشند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 4 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 473

به "آماده باش تیم سلامت همدان در مرز مهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آماده باش تیم سلامت همدان در مرز مهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید