240 هزار کشته، حاصل 20 سال حضور آمریکا در افغانستان

به گزارش مینی نت، در حالی که حضور آمریکا در افغانستان روزهای پایانی خود را سپری می کند، این حضور 20 ساله 240 هزار کشته و بیش از 2 تریلیون دلار هزینه در پی داشته است.

240 هزار کشته، حاصل 20 سال حضور آمریکا در افغانستان

به گزارش خبرنگاران، در حالی که حضور آمریکا در افغانستان به سرعت به خاتمه خود نزدیک می شود هزینه 20 سال حضور این کشور در افغانستان بیش از پیش نمایان می شود.

موسسه امور عمومی و بین الملل واتسون در دانشگاه براون در گزارشی نوشت که هزینه جنگ آمریکا در افغانستان که از پاییز 2001 شروع شد و تا چند روز دیگر خاتمه می یابد 2.26 تریلیون دلار بوده است.

این هزینه از طریق وزارت دفاع و وزارت خارجه آمریکا شده است. از سوی دیگر طی این مدت 241 هزار نفر به طور مستقیم در نتیجه این جنگ کشته شده اند.

طی این 20 سال در مجموع 2 هزار و 448 هزار نظامی آمریکا در این جنگ کشته شده و هزار و 144 نفر از نیروهای ائتلاف ناتو هم در این جنگ جان خود را از دست دادند.

در این گزارش آمده است که 69 هزار نیروی افغانستانی هم در این جنگ جان خود را از دست دادند و 72 روزنامه نگار و 444 نیروی کمک های بشردوستانه هم در این جنگ 20 ساله کشته شدند.

این آمار شامل کسانی نمی شود که به دلیل بیماری، عدم دسترسی به غذا، آب و زیرساخت ها و دیگر نتایج غیر مستقیم جنگ جان خود را از دست داده اند.

گروه طالبان یکشنبه (15 اوت/24 مردادماه) بعد از خروج اشرف غنی، رئیس جمهور سابق افغانستان وارد شهر کابل شد.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال، ورود نیروهای طالبان را به منزله انتها تلاش های 20 ساله آمریکا و دیگر کشورهای غربی برای بازسازی افغانستان به شکل یک دموکراسی مدرن دانسته است.

بعد از توافق فوریه 2020 آمریکا و طالبان و امضای توافقنامه صلح بین دو طرف، فرایند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد.

این در حالی است که طی هفته های اخیر جنگ در افغانستان شدت گرفته و طالبان پیروز شده اند بسکمک از منطقه ها افغانستان را به تصرف خود درآورند.

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال 2001 در پاسخ به حملات 11 سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

بعد از آنکه دولت افغانستان روز یکشنبه سقوط کرد ارتش آمریکا به منظور خارج کردن دیپلمات های خارجی و شهفرایندان آمریکایی از افغانستان تأمین امنیت فرودگاه کابل را در اختیار گرفت.

منبع: فارس

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 1719

به "240 هزار کشته، حاصل 20 سال حضور آمریکا در افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "240 هزار کشته، حاصل 20 سال حضور آمریکا در افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید