کتابخانه ملی فرانسه یا کتابخانه فرانسوا میتران

به گزارش مینی نت، کتابخانه ملی فرانسه یا کتابخانه فرانسوا میتران که در نزدیکی موزه لوور قرار گرفته، درهای دانش خود را به صورت رایگان به روی هر علاقه مندی باز می کند. کلکسیون های سلطنتی این کتابخانه در کل دنیا نظیر ندارند و اسناد مربوط به قرون وسطی تا عصر حاضر را در خود جای داده اند. این بنا به غیر از مجلات، نشریات ادواری، دست نوشته ها و نمونه های کپی، خانه بیش از 14 میلیون کتاب است.

کتابخانه ملی فرانسه یا کتابخانه فرانسوا میتران

با ما همراه باشید و با تور ارزان فرانسه از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

چرا بازدید از کتابخانه ملی فرانسه پیشنهاد می گردد؟

در این خانه قدیمی ترین نسخه های کتاب ها نگهداری می گردد.

هزاران سالن وسیع مطالعه و مخزن در کتابخانه ملی فرانسه وجود دارد.

اینجا یکی از کتاب های قدیمی فارسی متعلق به قرن 509 هجری نگهداری می گردد.

کره هایی با قطر 2 متر در بخش A کتابخانه ملی فرانسه به نمایش گذاشته شده اند.

تاریخچه کتابخانه ملی فرانسه

اگر تاریخچه کتابخانه François-Mitterrand Library را ورق بزنیم، به دوره سلطنت شارل پنجم می رسیم که در آن زمان نام کتابخانه سلطنتی به آن اطلاق می شد و در یکی از تالارهای اصلی ساختمان لوور تاسیس شده بود، بعدها کلکسیون دیگری تحت نظر لوییس ششم گردآوری شد و در نهایت کتابخانه ای که فرانسوای اول به محله فونتن بلو انتقال داده بود به پاریس منتقل شده و در سال 1692 به روی عموم باز شد. بعدها کتابخانه را به کاخ مازارین انتقال دادند و در سال 1795 نام کتابخانه ملی را بر آن نهادند.

وقتی صندلی این کتابخانه در کل دنیا عظیم و باابهت جلوه کرد و کتاب های آن به قدری زیاد شد که مشکل کمبود فضا برای نگهداریشان وجود داشت، ایده جایگزینی یک کتابخانه عظیم و پیشرفته به ناپلئون سوم ارائه داده شد و دهه آخر قرن بیستم کار ساخت کتابخانه ملی شروع شد. این کتابخانه بعد از 5 سال یعنی در سال 1995 افتتاح شد، آخرین بازسازی این کتابخانه در سال 2020 اجرا شده است.

معماری کتابخانه ملی فرانسه

بنای منحصر به فرد کتابخانه ملی فرانسه شامل یک باغ زیبای مرکزی به وسعت 1 هکتار و 4 برج آسمان خراش L شکل است که طراحی آن توسط دومینیک پرو اجرا شده است. برج های 24 طبقه این ساختمان به شکل کتاب های بازی هستند که رو به باغ درونی محوطه قرار گرفته اند. اتاق اصلی مطالعه، یک فضای باز است که با دیوارهای شیشه ای احاطه شده تا نورگیری خوبی داشته باشد. در این کتابخانه حدود 1500 نفر می توانند در آنِ واحد در سالن های مطالعه مشغول به خوانندن کتابشان باشند، حتی 2000 صندلی اضافه نیز برای محققان و پژوهشگران مهیا شده تا در فضای خلوت تری به مطالعه بپردازند.

در کتابخانه ملی فرانسه از چه چیزهایی می توان بازدید کرد؟

سبک مینیمالیستی معماری این کتابخانه و دکوراسیون فوق مدرن آن دنیای زیبایی را پیش رویتان خلق کرده که هر کسی اجازه ورود به آن را دارد، البته سن بازدیدکنندگان باید بالای 13 سال باشد. ورودی کتابخانه تقریبا مخفی است و از طریق آسانسور می توان به آن دسترسی داشت. سالن های مطالعه این کتابخانه با چشم اندازهای زیبایی از باغ، بازدیدکننده ها را از شلوغی دنیای بیرون فارغ می کند. گفتنی است که به غیر از سالن ها، مجموعه های دیگری همچون مدال، سکه و عتیقه جات، قطعه های موسیقی و اسناد جغرافیایی، مدارک هنرهای تجسمی و نسخه های خطی از بخش های کتابخانه ملی فرانسه هستند.

از این گذشته کلکسیون جامع و بی نظیر این کتابخانه افتخاری ملی را برای فرانسوی ها به همراه آورده است، به طوری که طبق بررسی های متخصصان در کتابخانه ملی فرانسه نزدیک به 10 میلیون اسناد نگهداری می گردد و قدمت بیش تر آن ها به قرون وسطی برمی گردد. این منابع شگفت انگیز قادرند سالانه محققان و پژوهشگران زیادی را از سراسر دنیا مجاب به خرید بلیط هواپیما پاریس کنند.

این کتابخانه در طول سال میزبان مراسم ها و رویداد های خاصی است که شامل نمایشگاه ها، همایش ها، کارگاه ها و رویدادهای هنری مثل کنسرت یا پایکوبی محلی است. کارگاه های جذابی مثل کتابی برای من بساز یا در راستا مارکوپولو از جمله سرگرمی هایی هستند که برای رده سنی نوجوانان و جوانان جذابیت دارند. در سالن غربی کتابخانه دو قسمت وجود دارد که بسیار پرطرفدار هستند، یکی بهشت هایی که برای لوییس چهاردهم ساخته شده اند و دیگری 2 کره عظیمی که قطرشان به 4 متر می رسد.

در بیشتر بخش های این کتابخانه بوفه هایی دایر است که می توان میان وعده ها و وعده های غذایی سالمی را آنجا میل کرد. اگر می خواهید یادگاری کوچکی از بازدیدتان داشته باشید به مغازه کتاب فروشی ساختمان سر بزنید و یکی از کتاب های متنوع در زمینه علوم انسانی، ادبی یا هنری را برای خود بخرید.

هر کسی به بازدید از کتابخانه ملی فرانسه برود نمی تواند بدون قدم زدن در کرانه رودخانه سِن آن منطقه را ترک کند. این کرانه در طول ماه های تابستانی شبیه به کارناوالی از مردم مشتاق است که به سمت پل های رودخانه یا پارک می فرایند تا قلب تپنده شهر را تماشا کنند.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از کتابخانه ملی فرانسه چه قدر است؟

بازدید از کتابخانه ملی فرانسه برای بازدیدکنندگان سراسر دنیا رایگان است و برای دیدن بخش های مختلف این کتابخانه عظیم باید دست کم 2 ساعت از روز را اختصاص داد. اما اگر می خواهید با خرید بلیط هواپیما به پاریس سفر کنید اما اطلاعات چندانی از این شهر ندارید بهتر است قبل از سفر حتما راهنمای سفر به پاریس را مطالعه کنید.

فصل مناسب برای بازدید از کتابخانه ملی فرانسه چه زمانی است؟

فضاهای سرپوشیده ای همچون کتابخانه ها را می توان در هر فصلی از سال بازدید کرد، چه هوای بیرون سرد باشد یا گرم ولی به طور کلی شهر پاریس در ماه های بهاری و پاییزی از آب و هوای خنک و دلپذیری برخوردار است که بهترین زمان برای رزرو آنلاین بلیط هواپیما پاریس به شمار می رود.

چگونه به کتابخانه ملی فرانسه برویم؟

یکی از ایستگاه های مترو نزدیک به این کتابخانه، ایستگاه کتابخانه فرانسوا میتران است که با استفاده از خط 14 مترو می توان به آنجا رفت. ایستگاه Quai de la Gare نیز از طریق خط 6 قابل دسترسی است. ولی اگر رفت و آمد از طریق اتوبوس برایتان راحت تر باشد باید سوار اتوبوس های خطوط 89، 62، 132 یا 325 شوید.

از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟

رودخانه سن: 500 متر

موزه فریگو: 600 متر

پارک برسی: 800 متر

ساختمان مرکزی سینماتک فرانسه: 900 متر

موزه هنری آرت فورن: 1.4 کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی کتابخانه ملی فرانسه برای اقامت وجود دارند؟

آپارتمان های سن فرانت روم: 300 متر

هتل مرکور پاریس برکی بیبلیوت: 750 متر

هتل کوالیتی سویتز برسی بیبلیدک بای هاپیکولتور: 1 کیلومتر

هتل BNF: 1.4 کیلومتر

گرین هتل پاریس 13: 1.5 کیلومتر

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به کتابخانه ملی فرانسه هستند؟

رستوران منگیا میلانو: 450 متر

رستوران برگر کینگ: 450 متر

رستوران تمپرو: 600 متر

رستوران ایتالیای نیلی: 650 متر

کافه آنتی کفه: 850 متر

منبع: گردشبان
انتشار: 25 مهر 1399 بروزرسانی: 25 مهر 1399 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 1151

به "کتابخانه ملی فرانسه یا کتابخانه فرانسوا میتران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتابخانه ملی فرانسه یا کتابخانه فرانسوا میتران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید