چگونه دسترسی سایت ها را در کامپیوتر محدود کنیم؟

به گزارش مینی نت، همه ما تا به امروز با سایت های روبرو شده ایم که اجازه دسترسی به دوربین، میکروفون، موقعیت مکانی و یا موارد دیگر را از ما می خواهند. در چنین شرایطی باید آنالیز کنیم که آیا این سایت واقعا به این موارد احتیاج دارد و یا خیر. در حقیقت بیشتر سایت ها به این دسترسی ها هیچ احتیاجی ندارند و ما نباید این امکانات را در اختیار آن ها قرار دهیم. از طرف دیگر مرورگرهای مختلف به ما اجازه می دهند تا آنالیز کنیم که چه دسترسی هایی را به چه سایت هایی تا به امروز داده ایم و هر یک را که دیگر به آن احتیاج نداریم، به صورت کامل حذف کنیم. در نتیجه محدود کردن دسترسی سایت های مختلف به امکانات رایانه شخصی ما کار دشواری نیست و همگی ما باید این مورد را در نظر داشته باشیم. حال قبل از هر چیز اگر شما هم به فکر خرید یک لپ تاپ تازه هستید، دکمه زیر مختص به شماست.

چگونه دسترسی سایت ها را در کامپیوتر محدود کنیم؟

یک سایت به چه مواردی از رایانه ما می تواند دسترسی داشته باشد؟

بعضی از متداول ترین مواردی که سایت ها و برنامه ها دوست دارند تا به آن ها دسترسی داشته باشند، عبارتند از:

  • دوربین
  • میکروفون
  • صفحه نمایش دستگاه شما
  • موقعیت مکانی
  • تصاویر و ویدیوها
  • مخاطبان
  • فعالیت های دستگاه شما

احتمالا شما هم وقتی موارد بالا را مشاهده نموده اید، نگران دسترسی بیش از حد برنامه ها و سایت های مختلف به اطلاعات رایانه شخصی خود شده اید. اول از همه بهتر است بدانید که هدف اصلی آن ها تبلیغات و درآمدزایی بیشتر به وسیله یافتن علاقه مندی های شماست. از طرف دیگر شما هر زمان که بخواهید می توانید دسترسی های هر سایت و یا برنامه ای را به رایانه خود محدود کنید و یا این که تمامی دسترسی ها را از آن بگیرید. پس بهتر است این دسترسی ها را همواره با دقت تایید و یا رد کنید و اگر این کار را نمی کنید، هر از چند گاهی به وسیله مرورگر خود آن ها را آنالیز کنید.

موضوع مهم دیگر نیز این است که هیچ سایتی نمی تواند به صورت اتوماتیک به اطلاعات و امکانات شما دسترسی پیدا کند، مگر این که شما این مجوز را به وسیله مرورگر خود به آن سایت بدهید یا از قبل داده باشید. این بدان معناست که شما می توانید هر بار که یک سایت یا برنامه از شما یک مجوز را درخواست می نماید، به صورت کلی و یا موردی دسترسی آن را مجاز یا مسدود کنید. با این حال شما بعلاوه می توانید تنظیمات دسترسی های پیش فرض را در مرورگر خود نیز مدیریت کنید.

نحوه محدود کردن دسترسی سایت ها به امکانات رایانه به وسیله مرورگر

حال که با انواع دسترسی هایی که سایت ها می توانند به امکانات رایانه شما داشته باشند آشنا شده اید، نوبت به آنالیز نحوه مدیریت این دسترسی ها رسیده است. در واقع شما برای این کار باید تنظیمات مرورگر شخصی خود را تغییر دهید؛ به همین علت ما نحوه محدود کردن دسترسی سایت ها به امکانات رایانه را در چهار مرورگر مختلف برای شما از صفر تا صد آنالیز خواهیم کرد. این مرورگرها عبارتند از:

1) مرورگر گوگل کروم

برای مدیریت بهتر دسترسی هایی که به سایت ها به وسیله مرورگر گوگل کروم داده اید، باید چندین مرحله را به ترتیب طی کنید که این مراحل عبارتند از:

1) وارد مرورگر گوگل کروم خود شوید.

2) در بخش منو روی گزینه Settings کلیک کنید.

3) حال شما باید Privacy and security را انتخاب نمایید.

4) در این مرحله Site settings را پیدا کنید و روی آن کلیک کنید.

5) اکنون شما می توانید لیست کاملی از دسترسی هایی که به سایت های مختلف داده اید را ببینید.

6) برای مشاهده لیست کامل تر باید روی Additional permissions ضربه بزنید.

7) این لیست همه چیز را به صورت کامل و البته مرتب شده به شما نمایش می دهد.

نکته: بهتر است بدانید که اگر مجوز دسترسی های مختلفی را به سایت ها از مرورگر دیگری داده باشید، به وسیله همان مرورگر باید دسترسی ها را محدود کنید و نمی توانید با هر مرورگری که دوست دارید این مورد را مدیریت کنید!

8) حالا شما می توانید دسترسی سایت ها را محدود کنید و یا این که به صورت کامل تمام دسترسی ها را از آن بگیرید.

برای مثال روی گزینه Camera در لیست مورد نظر کلیک کنید. اکنون شما می توانید دو گزینه Sites can ask to use your camera و یا Dont allow sites to use camera را در رابطه با دوربین دستگاه خود انتخاب کنید که این موارد کلی هستند و فقط مربوط به یک سایت خاص نیستند.

اجازه دادن به سایت ها برای یک درخواست معین به این معنی است که هر بار هر سایتی احتیاج به دسترسی به یکی از امکانات شما داشته باشد، این درخواست را به وسیله مرورگر برای شما ارسال خواهد نمود. از طرف دیگر می توانید Dont allow sites to use your camera را انتخاب کنید تا هیچ سایتی نتواند به دوربین سایت شما دسترسی پیدا کند و دیگر هیچ درخواستی نیز در رابطه به استفاده از دوربین دستگاه خود به وسیله سایت ها دریافت نخواهید کرد.

9) شما بعلاوه می توانید در همان صفحه لیستی از سایت هایی که به آن ها دسترسی دوربین داده شده را نیز مشاهده کنید.

10) برای حذف کردن دسترسی هر سایت روی گزینه سطل زباله در سمت راست آن کلیک کنید تا دسترسی آن سایت به دوربین و یا هر امکان دیگری که شما دوست دارید، به صورت کامل حذف گردد. به همین سادگی!

2) مرورگر سافاری

مدیریت دسترسی سایت ها به امکانات رایانه شما به وسیله مرورگر سافاری بسیار آسان است. برای انجام این کار شما باید چندین مرحله کوتاه را به ترتیب طی کنید. این مراحل عبارتند از:

1) در ابتدا مرورگر سافاری خود را باز کنید.

2) حال روی گزینه Settings کلیک کنید و وارد بخش Websites شوید.

3) همچون تصویر بالا شما می توانید روی هر یک از گزینه ها کلیک کنید تا متوجه شوید که چه سایت هایی از این ویژگی و یا امکان روی رایانه شما استفاده می نمایند.

4) در عین حال می توانید مجوزهای دسترسی را به صورت کامل حذف کنید و یا این که آن ها را به شکلی تنظیم کنید که برای هر بار استفاده از ویژگی ها و امکانات دستگاه شما، باز هم به وسیله مرورگر درخواست خود ارسال نمایند.

3) مرورگر فایرفاکس

اگر مرورگر اصلی شما هم فایرفاکس است و می خواهید به سراغ مدیریت و یا محدود کردن دسترسی سایت ها به رایانه خود بروید، مراحل زیر را به ترتیب طی کنید:

1) در اولین خودم وارد مرورگر فایرفاکس خود شوید.

2) حال روی settings کلیک کنید و وارد بخش Preferences شوید.

3) گزینه Privacy & Security را پیدا کنید و به سراغ قسمت Permissions در آن بروید.

4) به وسیله این بخش شما می توانید تمامی دسترسی ها و مجوزهایی را که به وسیله مرورگر فایرفاکس به سایت های مختلف داده اید، مشاهده و یا مدیریت کنید.

4) مرورگر Edge

حالا که مبحث محدود کردن دسترسی سایت ها در سه مرورگر معروف و پرطرفدار را آنالیز نموده ایم، پس نباید مرورگر Edge را نیز از قلم بیاندازیم. مدیریت دسترسی های داده شده به سایت ها در مرورگر Edge تقریباً مشابه با مرورگر گوگل کروم است. پس مراحل انجام این کار عبارتند از:

1) همچون موارد قبلی وارد مرورگر خود شوید.

2) در بخش منو روی Settings کلیک کنید.

3) حالا شما باید در پی گزینه Cookies and Site Permissions بگردید.

4) پس از باز کردن این گزینه شما یک لیست تمام و کمال از دسترسی های داده شده به سایت ها به وسیله این مرورگر را مشاهده خواهید کرد.

5) حال صفحه پیش روی شما همچون تصویر بالاست. پس روی گزینه مورد نظر کلیک کنید تا لیست سایت هایی که به این گزینه دسترسی دارند را ببینید و هر سایتی که نمی خواهید از آن ویژگی استفاده کند را پاک کنید. به همین راحتی!

محدود کردن دسترسی سایت ها به امکانات رایانه در عرض چند دقیقه

بسیاری از سایت ها و برنامه ها دلایل قانونی و واضحی برای دسترسی به بعضی از عملنمودها و ویژگی های دستگاه شما دارند. به عنوان مثال یک برنامه تماس تصویری به دلایل کاملا واضح احتیاج به دسترسی به دوربین و میکروفون دستگاه شما دارد. با این وجود بسیاری از دسترسی هایی که به سایت ها و برنامه های مختلف می دهیم، اصلا منطقی به نظر نمی رسند؛ مثلا یک سایت برای چت آنلاین تقریبا احتیاجی به دسترسی به موقعیت مکانی شما ندارد؛ مگر در موارد خاص. پس کاملا منطقی است که هر دسترسی ای را به هر سایتی ندهیم و هر از چند گاهی دسترسی های داده شده به سایت ها را به وسیله مرورگر خود آنالیز و مدیریت کنیم. به نظر شما چند درصد از سایت ها دسترسی های اضافی تری را از ما درخواست می نمایند؟ شما می توانید نظرات و پیشنهادات خود را با ما و دیگر کاربران خبرنگاران مگ در میان بگذارید.

منبع: MakeUseOf

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 تیر 1402 بروزرسانی: 23 تیر 1402 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 2228

به "چگونه دسترسی سایت ها را در کامپیوتر محدود کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه دسترسی سایت ها را در کامپیوتر محدود کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید