پارک ملی تندوره یکی از جاذبه های گردشگری استان خراسان رضوی است

به گزارش مینی نت، سیری در ایران/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده، پارک ملی تندوره یکی از جاذبه های گردشگری استان خراسان رضوی است.

پارک ملی تندوره یکی از جاذبه های گردشگری استان خراسان رضوی است
بیشتر بخوانیدپارک ملی تندوره؛ زیستگاه دائمی گربه وحشی پالاس

پارک ملی تندوره یکی از 23 پارک ملی کشورمان است که به لحاظ نمونه های برجسته مظاهر طبیعی تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است. پارک ملی تندوره در شمال استان خراسان، در نزدکی مرز ترکمنستان و در منطقه ای کوهستانی با صخره ها و تپه ماهورهای متعدد و دره های ژرف و پر شیب که پوشیده از گیاهان مختلف است، قرار گرفته است و یکی از برترین زیستگاه های جانوران وحشی بویژه قوچ و میش اوریال می باشد.

این پارک 73435 هکتار مساحت دارد و در سال 1347 به عنوان منطقه حفاظت شده قرق گشت و در اسفند سال 1348 به پارک وحش تندوره تغییر نام یافت. از سال 1353 مساحت این پارک به 53780 هکتار تقلیل یافت و به عنوان پارک ملی شناخته شد. پوشش گیاهی این منطقه از انواع علفی بوته ای و درختان و درختچه ها تشکیل شده و در سراسر منطقه با انبوهی متفاوت پراکنده شده اند و به همین علت یکی از زیباترین منطقه ها طبیعی دست نخورده ایران بحساب می آید.

راه دسترسی به پارک ملی تندوره جهت قوچان درگز است. اندازه بارندگی سالانه اش حدود 250 تا 300 میلیمتر و توزیع بارندگی در فصول مختلف بسیار فرق دارد. درجه حرارت در زمستان تا 20- درجه می رسد و حداقل 4 ماه از سال در این منطقه برف وجود دارد. این منطقه فاقد مراکز جمعیتی می باشد و تنها پاسگاه های محیط بانی در آن قرار دارند. مجموعه تندوره از نظر منابع آبی فاقد رودخانه های مهم است و قسمت اعظم منابع آب این منطقه را چشمه ها تشکیل می دهند.

این پارک برترین زیستگاه برای جانوران وحشی است. نه تنها کل و بز و گرگ و گراز و شغال و… در آن دیده می شوند، بلکه میش و قوچ اوریال نیز که از بزرگترین نژاد این نوع جانوران هستند را میتوان در پارک ملی تندوره مشاهده کرد. از طرفی یکی از بزرگترین پلنگ های دنیا در این منطقه زیست می نماید. گربه وحشی پالاس هم یکی از بزرگترین و نادرترین پستانداران گوشتخوار این پارک است. عقاب طلایی، جغد، کبک، قمری، تیهو، باقرقره و… تنها بخشی از پرندگان متنوع پارک را تشکیل می دهند. از خزندگان خطرناک این منطقه میتوان به مار کبرا، مار جعفری و افعی شاخدار اشاره نمود.

منبع: همگردی
انتشار: 6 مرداد 1401 بروزرسانی: 6 مرداد 1401 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 2061

به "پارک ملی تندوره یکی از جاذبه های گردشگری استان خراسان رضوی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پارک ملی تندوره یکی از جاذبه های گردشگری استان خراسان رضوی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید