مقاله: موزه کوهستانی مسنر در رشته کوه های آلپ، از عجایب بانو زاها حدید

به گزارش مینی نت، زاها حدید مهم ترین بانوی تاریخ معماری زمین است. با توجه به سلطه نظام مردسالار در هزاره های متمادی و آغاز جنبش های فمینیستی از اواسط قرن نوزدهم، بانو حدید مانند شیر زنی دلیر بر محدودیت های نظام موجود تاخت و جنگید. او توانست به پشتوانه استادان نوگرایی مانند کانستراکتیویست های روسی به ویژه کازمیر مالویچ، گروه آرشیگرام به ویژه پیتر کوک، برنارد چومی و رم کولهاس و با زحمت و کوشش زیاد، بسیاری از غیرممکن ها را در معماری ممکن سازد. زاها حدید در بسیاری از موارد نخستین بانوی معمار بود که افتخارات مختلف را کسب نمود و هم او بود که بر بی عدالتی برگزارنمایندگان و داوران جایزه پریتزکر اعتراض کرد و در نامه ای خواهان اهدای جایزه پریتزکر سال 1991 به رابرت ونتوری و همسرش دنیس اسکات براون شد. چون داوران جایزه را فقط به ونتوری دادند، در حالی که این زوج معمار در همه کارها به طور مشترک همکاری داشتند .

مقاله: موزه کوهستانی مسنر در رشته کوه های آلپ، از عجایب بانو زاها حدید

سطح شیب دار این مجموعه مثل یک آبشار متصل، فضاهای نمایشگاه را به هم مرتبط کرده، در حالی که در تمام این سه سطح، تعبیه نمایشگاه و سالن های کوچک به همراه اشیا و تصاویری از مسنر (Masner) را به نمایش گذاشته است.

عجیب ترین موزه مدرن کوهستانی دنیا در ارتفاع 2275 متری از سطح دریا و به گونه ای طراحی و ساخته شده که گویی بخشی از کوهستان است.

انسان سنتی در هراس از مرگ به جاودانگی در عالم دیگری پناه برد، اما انسان مدرن مرگ را به عنوان یک واقعیت در چرخه زیست پذیرفت و به جای اینکه مانند انسان سنتی با نیایش سعی در ذخیره توشه نماید، با کار و کوشش بسیار سعی کرد وضع زندگی خود را بر زمین بهبود بخشد و در همین دنیا آسایش یابد.

عجیب ترین موزه کوهستانی مدرن دنیا که زاها حدید در لبه پرتگاهی در کوهستان های کشور ایتالیا طراحی و اجرا کرده است می تواند از عجیب ترین موزه های کوهستانی دنیا نامیده گردد، زیرا این موزه در یکی از خطرناک ترین نقطه های طبیعی دنیا ساخته شده است تا افزون بر طراحی خاص، مکان آن نیز جذابیت پروژه را دو چندان کند.

منبع مقاله: موزه کوهستانی مسنر در رشته کوه های آلپ، از عجایب بانو زاها حدید

انتشار: 19 دی 1400 بروزرسانی: 19 دی 1400 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 1875

به "مقاله: موزه کوهستانی مسنر در رشته کوه های آلپ، از عجایب بانو زاها حدید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقاله: موزه کوهستانی مسنر در رشته کوه های آلپ، از عجایب بانو زاها حدید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید