معمای بازگشت رنو به خط فراوری خودروسازان داخلی!

به گزارش مینی نت، خبرنگاران: با وجود آنکه آمارها در ماه های گذشته نشان می داد فراوری محصولات رنو در ایران خودرو و پارس خودرو متوقف شده، گزارش اخیر خودروسازان به بورس نشان از سرگیری فراوری تندر-90 و ساندرو دارد.

معمای بازگشت رنو به خط فراوری خودروسازان داخلی!

به گزارش خبرنگاران طبق گزارش خودروسازان به بورس، فراوری محصولات رنو در پارس خودرو طی دی ماه سال جاری 225 دستگاه بوده است. ایران خودرویی ها نیز در دی سال جاری 139 دستگاه از محصولات رنو را فراوری نموده اند تا مجموع رنوهای فراوریی در اولین ماه زمستان سال جاری به 364 دستگاه برسد.

با توجه به اطلاعیه ای که پارس خودرویی ها صادر نموده اند، ظاهرا امکان فراوری 3 هزار دستگاه از محصولات رنو در این شرکت فراهم شده و این موضوع ریشه در ترخیص باقی مانده قطعات مربوط به این خودروها از گمرک دارد. طبق این اطلاعیه، رنوهای فراوریی در اختیار بعضی ثبت نام نمایندگان این محصولات قرار خواهد گرفت. هرچند ایران خودرو در خصوص ازسرگیری فراوری رنو توضیحی نداده، اما به نظر می رسد این شرکت نیز با توجه به ترخیص قطعات از گمرک، پیروز به فراوری دوباره محصولات رنو شده است. ازسرگیری فراوری محصولات رنو در کشور اما چند پرسش و ابهام را در خود جای داده است. ابهام اصلی به ترخیص قطعات از گمرک مربوط می گردد؛ رنو تقریبا از پاییز سال گذشته ارسال قطعات به ایران را به دلیل تحریم، متوقف نموده و با این حساب، امکان واردات جدید از این شرکت وجود نداشته است. بنابراین قطعات ترخیصی مدت ها در گمرک مانده اند، آن هم در حالی که چند هزار نفر از ثبت نام نمایندگان چشم انتظار دریافت رنوهای خود بودند. در این مدت، خودروسازان توانستند تعدادی از ثبت نام نمایندگان را با حربه سود انصراف و ارائه محصولات جایگزین، به اصطلاح از سر باز نمایند. حال این پرسش پیش می آید که وقتی قطعات در گمرک موجود بوده، چرا خودروسازان نسبت به ترخیص آنها اقدام ننموده اند؟ آیا صبر نموده اند تا کسری قطعات داخلی محصولات رنو نیز تامین و آنگاه با ترخیص وارداتی ها، فراوری را از سر بگیرند؟ یا اینکه فروش به قیمت آزاد و حاشیه بازار را در دستور کار قرار داده اند؟ پاسخ به این پرسش زمانی تعیین خواهد شد که ایران خودرو و سایپا برای ثبت نام نمایندگان انصراف نداده تندر-90 و ساندرو، دعوتنامه ارسال و رقم لازم برای تکمیل وجه را تعیین نمایند. طبعا اگر محصولات رنو با قیمت قدیم تحویل شوند، سود اقتصادی خودروسازان از این ماجرا منتفی است، اما اگر قیمت نهایی خودرو به نرخ بازار نزدیک (یا به هر حال از قیمت قدیم فاصله داشته باشد)، تعیین می گردد حبس چند ماهه قطعات در گمرک، در راستای فروش این محصولات با قیمت حاشیه بازار بوده است. گفته می گردد این اقدام پیش تر در خصوص یکی از خودروهای مونتاژی چینی در کشور صورت گرفت، به نحوی که خودروساز موردنظر پک قطعات را با تاخیر ترخیص و محصولات فراوریی را با قیمت جدید عرضه کرد. طی سال جاری، مشابه اتفاق اتفاق افتاده برای رنو، برای بعضی دیگر از خودروها نیز افتاد، از جمله دانگ فنگ، آریو و برلیانس. در خصوص این خودروها نیز گفته می شد فراوریشان متوقف شده، اما ناگهان در آمارها تعیین می شد به خطوط فراوری بازگشته اند. باید منتظر ماند و دید شگفتی بعدی خودروسازان در این ماجرا کدام محصول خواهد بود.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 26 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 753

به "معمای بازگشت رنو به خط فراوری خودروسازان داخلی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معمای بازگشت رنو به خط فراوری خودروسازان داخلی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید