ساماندهی بازارچه جلیلی

به گزارش مینی نت، مهین قاسمخانی-خبرنگار:بازارچه محلی خیابان برادران شهید آقایاری که بین اهالی به بازارچه جلیلی معروف است بعد از بازار مبل یافت آباد و بازار کیف و کفش امامزاده حسن(ع) شناخته شده ترین راسته بازار محلی در منطقه 17 است.

ساماندهی بازارچه جلیلی

این بازارچه کوچک اما پرمخاطب حتی از بازارهای کاشی و سرامیک خیابان زمزم و آلومینیوم خیابان برادران شهید حسنی(قلعه مرغی) هم معروف تر است. بازارچه جلیلی طی 30 سال گذشته به صورت خودجوش در خیابان شهیدان آقایاری شکل گرفته و به میدان جلیلی منتهی می گردد. همه نوع فروشگاهی در این بازارچه یافت می گردد. از فروشگاه های لوازم خانگی گرفته تا بزازی ها و سبزی و میوه فروشی هایی که اول صبح صف های طولانی جلو آنها تشکیل می گردد و فروشگاه های پوشاک و طلافروشی هایی که هرکدام مشتری خود را دارد، اما بازارچه جلیلی شهرت و محبوبیتش را مدیون هیچ کدام از این فروشگاه ها نیست. بیشتر اهالی منطقه 17 بازارچه جلیلی را به خاطر چرخی ها و دستفروش هایش دوست دارند. دستفروشانی که هرکسی از زاویه نگاه خود آنها را ارزیابی می نماید. بعضی معتقد هستند دستفروشان خیابان آقایاری سوغاتی جز شلوغی و دردسر برای این خیابان نداشته اند و بعضی دیگر براین باورند که حضور دستفروشان و چرخی ها باعث رونق این راسته بازار شده است به طوری که جمع آوری آنها کسب و کار مغازه داران را هم کساد خواهد نمود.

از چند روز قبل کار بهسازی و ساخت پیاده راه در بازارچه جلیلی آغاز شده است. طرحی که گفته می گردد در نهایت نان دستفروشان این بازارچه را آجر خواهد نمود و چه بسا کسب و کار مغازه داران این خیابان را هم از رونق بیندازد. هر چه هست باید منتظر اجرای طرح بود و نباید زود نتیجه گرفت.

سعید چناری- کاسب محله

نه شغلی، نه دلخوشی ای

چرخ دستی اش را نبش میدان جلیلی در ورودی خیابان برادران شهید آقایاری جا نموده است. بار امروزش سیب زمینی است اما خودش می گوید: همه چیز بستگی به شرایط میدان میوه وتره بار دارد. یک روز هندوانه و یک روز خربزه می آورم، روز بعد گوجه فرنگی و امروز هم که سیب زمینی. خلاصه چرخ زندگی من و خانواده ام روی همین چرخ می چرخد. نه سواد درست و حسابی دارم و نه شغلی. همه دلخوشی من همین چرخ دستی است. حدود 8 سالی می گردد که سعید چناری در بازارچه جلیلی کاسبی می نماید و این روزها سخت نگران اتفاقات آینده است. ماجرا از روزی آغاز شد که پیمانکاران آمدند و آغاز به کندن پیاده روهای کم عرض بازارچه کردند. می گوید: پسر عمویم از سال 1381 تا حالا در این بازارچه کاسبی می نماید و تنها منبع درآمدش همین کسب و کار مختصر است. سراغ هرکدام از دستفروشان این بازارچه که بروید خواهید دید هیچ کدام از سر شکم سیری دستفروشی نمی نمایند. بعد 2 مرد میانسال را که کنار یک چرخ دستی پر از میوه ایستاده اند نشان می دهد و می گوید: آن 2 نفر را می بینی؟ آنها برادرند و هرکدام خانواده دارند. به همراه پدر و مادر پیرشان در یک آپارتمان زندگی می نمایند و تنها منبع درآمدشان همین چرخ تحافی است، اما این روزها همه نگران هستیم. می گویند قرار است جلو کسب و کار ما را بگیرند.

حسین عدل- کاسب محله

بیکاری بعد از 25 سال

25 سال است که هر روز چرخ تحافی اش را پر از میوه می نماید و تا بازارچه جلیلی می آورد و در کنجی منتظر مشتری می ماند. حسین عدل می گوید: خیلی از اهالی منطقه خیابان آقایاری را به عنوان بازارچه میوه و تره بار می شناسند و برای خرید به این بازارچه می آیند. ما بارمان را ارزان تر از مغازه داران می فروشیم در نتیجه آنها هم مجبور می شوند قیمت اجناس را پایین بیاورند. عدل که از ادامه کار در بازارچه ناامید شده است می گوید: بازارچه که جمع گردد چاره ای ندارم جز اینکه با چرخ تحافی در کوچه و خیابان های شهر راه بیفتم و دنبال روزی خانواده ام باشم.

مرتضی علیپور- کاسب محله

کسب و کارمان کساد می گردد

پسرش بنکدار است و او برای یاری به پسرش آمده است. مرتضی علیپور که بزرگ شده خیابان آقایاری است می گوید: در صورت جمع آوری این بازارچه کسب و کار مغازه داران هم کساد می گردد. خیلی از مشتری ها برای خرید از دستفروشان به این بازارچه می آیند و در کنار آن از مغازه داران هم خرید می نمایند.

2 مرد پا به سن گذاشته درست جلو یک مغازه میوه فروشی نشسته اند. هردو معمار هستند و بیکار. سراغشان که می رویم با هم آغاز به حرف زدن می نمایند و مرتب حرف یکدیگر را قطع می نمایند. اما هیچ یک حاضر به ذکر نامشان نیستند. یکی از آنها می گوید: من افرادی را می شناسم که از محله های دور برای خرید به این بازارچه می آیند. حیف است که این بازارچه را که حالا بخشی از هویت محله شده را جمع نمایند.

اسماعیل یوسفی- کاسب محله

من موافقم

اسماعیل یوسفی جزو موافقان طرح بهسازی بازارچه خلیلی است. او می گوید: ما همواره با مشکل پارک خودرو جلو خانه هایمان روبرو هستیم که با اجرای این طرح این مشکل ما هم حل خواهد شد. یوسفی می گوید: ما عادت نموده ایم که با همه چیز مخالفت کنیم. نمی گردد هر طرح عمرانی را که می خواهد اجرا گردد با آن مخالفت کنیم.

کیوان خلیجی، معاون هماهنگ نماینده امور مناطق سازمان نوسازی شهر تهران:

بازارچه جلیلی سرزنده تر می گردد

بسیاری از مخالفان طرح بهسازی بازارچه جلیلی بر این باورند که با اجرای این طرح نه تنها بازارچه رونق خود را از دست می دهد، بلکه ایمنی ساکنان این خیابان هم به مخاطره می افتد. آنها معتقدند با اجرای این طرح، تردد خودروهای امدادرسان ناممکن و در صورت بروز حوادث غیرمترقبه، امدادرسانی سخت خواهد شد، اما کیوان خلیجی معاون هماهنگ نماینده امور مناطق سازمان نوسازی شهر تهران می گوید: ما فکر همه چیز را نموده ایم. ابتدا قرار بود این خیابان به یک پیاده راه تبدیل گردد، اما به دلیل بعضی ملاحظات از جمله لزوم تردد خودروهای امدادی از این طرح صرف نظر کردیم و قرار شد مسیری 3 و نیم متری به سواره رو اختصاص داده گردد تا در مواقع خطر ماشین های امدادی امکان تردد داشته باشند. خلیجی اضافه می نماید: هدف این طرح جمع آوری بازارچه نیست، بلکه مدیریت شهری میخواهد با استقرار منظم چرخ های تحافی، چهره ای سنتی تر به این بازارچه بدهد و آن را به یکی از ظرفیت های گردشگری منطقه تبدیل کند. معتقدم با بهسازی خیابان آقایاری، بازارچه محلی جلیلی سرزنده تر خواهد شد. او همچنین در خصوص دلنگرانی ساکنان خیابان آقایاری در خصوص نبود فضای پارک خودرو می گوید: قطعه زمینی انتهای بازارچه وجود دارد و مدیریت شهری در حال رایزنی با مالک است تا آن را تملک و به پارکینگ مکانیزه تبدیل کند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 13 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 566

به "ساماندهی بازارچه جلیلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساماندهی بازارچه جلیلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید