ابعاد و زوایا سقوط دسته یکی ها به دسته پایین تر

به گزارش مینی نت، 3 تیم علم و ادب تبریز، سپیدرود رشت و نیروی زمینی با عملکرد ضعیفشان فصل بعد را باید در لیگ دسته دوم حضور پیدا کنند.

ابعاد و زوایا سقوط دسته یکی ها به دسته پایین تر

به گزارش خبرنگاران، لیگ آزادگان فصل 99-98 فوتبال با سقوط سه تیم از استان های گیلان و تبریز و تهران همراه شد. تیم های نیروی زمینی، سپید رود و علم و ادب به لیگ دسته دوم سقوط کردند. سقوط دو تیم حرف و حدیث های زیادی را به دنبال داشت اما به هر حال آن ها فصل بعد را باید در لیگ دسته دوم بگذرانند و دوباره تلاش کنند تا خودشان را به لیگ دسته اول برسانند.

علم و ادب تبریز

باشگاه تبریزی علم و ادب که در دو فصل گذشته حضورش در لیگ دسته یک با نام شهرداری در این لیگ شرکت کرده بود، از باشگاه های قدیمی و بازیکن ساز تبریز به حساب می آید که اولین آکادمی فوتبال را در استان آذربایجان شرقی تاسیس کرد و همواره برای معرفی بازیکن های مستعد این استان پیش قدم بوده است. آن ها پیش از شروع این فصل از رقابت ها با مسائل زیاد مدیریتی و مالکیتی روبرو شدند. پس از این که پارسال شورای شهر تبریز تصویب کرد که باشگاه شهرداری تبریز طبق بخشنامه وزارت کشور از تیمداری در ورزش حرفه ای منع شود، شرایط تیم بزرگسالان این باشگاه نیز که بایستی در رقابت های لیگ یک حضور می یافت در هاله ای از ابهام قرار گرفت.

اما با فشار مسئولان بالاخره در لیگ دسته یک امسال حضور پیدا کرد. این تیم فصل گذشته با کمترین هزینه پیروز شد تنها با اختلاف یک امتیاز سهمیه لیگ یکی استان آذربایجان شرقی را حفظ کند. در نهایت در این فصل کادر مدیریتی این تیم بعد از خرید امتیاز شهرداری تبریز یونس باهنر را به عنوان سرمربی تیم معرفی کردند و با نام علم و ادب شهرداری تبریز تیمشان را روانه مسابقات کردند.

شرایط به آن شکلی که پیش بینی می شد، پیش نرفت و پس از این که این باشگاه در 16 بازی 6 امتیاز کسب کرد، مسئولان این تیم انصراف خود را از ادامه لیگ اعلام کردند. طبقه گفته مدیران تیم تحرکات، سنگ اندازی و اقدامات برخی از عوامل شهرداری دلیل این انصراف است که باعث بروز مسائل عدیده ای برای این تیم در طول مسابقات و حاصل آن نتایج ضعیف در لیگ دسته یک شد.

کار به جایی رسید که تبریزی ها در هفته هفدهم نیز مقابل مس بازی نکردند و شرایط بیش از پیش برای این تیم وخیم شد. علم و ادب شهرداری تبریز در ادامه به مسابقات بازگشت اما نتوانستند عملکرد مناسبی از خود به نمایش بگذارد و 6 هفته مانده به خاتمه لیگ سقوطش به لیگ دسته دوم قطعی شد. آن ها 15 بازی آخر خود را متوالی شکست خوردند و رکوردی تازه را از آن خود کردند و با 10 امتیاز از 34 بازی عجیب ترین سقوط ادوار مختلف لیگ دسته یک را ثبت کردند.

تبریزی ها در هفته آخر با سه گل مقابل مس کرمان شکست خوردند و شائبه های زیادی پس از این بازی به وجود آمد. مسی ها معتقد بودند که علم و ادبی ها به صورت هدف مند خود را زمین می انداختند و تلاش داشتند که مانع صعود مس شوند که این اتهامات از سوی باشگاه تبریزی تکذیب شد و باشگاه علم و ادب تبریز از باشگاه مس کرمان به دلیل این اتفاقات شکایت کرد. به هر حال با تمام اتفاقاتی که رخ داد، باشگاه علم و ادب شهرداری تبریز به لیگ دسته دوم سقوط کرد اما آن ها می توانند با برنامه ریزی و مدیریت درست به لیگ دسته یک بازگردند و با عملکردی درخشان تمام اتفاقات این فصل را فراموش کنند.

سپیدرود رشت

رشتی ها پس از این که از لیگ برتر به لیگ دسته یک سقوط کردند، با انتخاب افشین ناظمی به عنوان مدیرعامل این باشگاه کار خود را در این لیگ شروع کردند. آن ها با هدایت نظر محمدی لیگ را بد شروع نکردند اما در ادامه تا هفته سیزدهم 6 شکست را متحمل شدند و پس از شکست مقابل داماش گیلان با نظر محمدی قطع همکاری کردند و هدایت تیم شان را به نادر دست نشان سپردند. دست نشان هم در ادامه لیگ نتوانست کاری از پیش ببرد و سپید رود رشت تا خاتمه نیم فصل تنها دو پله با منطقه سقوط فاصله داشت و شرایط خوبی را پشت سر نگذاشت.

شرایط این باشگاه آنقدر نامناسب بود که هواداران از عملکرد تیمشان بسیار خشمگین شده بودند. مسائل مدیریتی و شرایط نابسامان فنی باعث به وجود آمدند این اتفاقات شد. بدهی های باشگاه باعث شده بود این تیم از جذب بازیکنان در فصل جابجایی محروم باشد و دست نشان نتواند تیم خود را برای ادامه لیک تقویت کند. مسائل مالی در سپیدرود باعث شد بازیکنان مهم این در تمرینات حضور پیدا نکنند و نهایتا از جمع رشتی ها جدا شوند. با این شرایط نیم فصل دوم برای این تیم بیش از پیش سخت شد. بدهی های سنگین باشگاه، مسائل مدیریتی و تعویض مدیران این باشگاه از عوامل شکل گیری اوضاع نابه سامان سپیدرودی ها بود.

سپیدرود سال های زیادی را گذراند تا توانست به جایگاهی در سطح بالای فوتبال ایران برسد. آن ها حتی در سال های دور در لیگ استانی روزهای سختی را پشت سرگذاشتند و ترس هواداران پرشمار این تیم تکرار آن روزهای سیاه بود. بدهی هایی که از حضور در لیگ برتر داشتند، کار را برای آن ها بسیار سخت کرد و ترس از منحل شدن پیش روی هواداران سپیدرود بود و این اتفاقات می توانست این باشگاه را به دست فراموش بسپارد.

شرایط سپیدرود رشت از نیم فصل اول بهتر نشد تا این که در فاصله 7 هفته به خاتمه لیگ نادر دست نشان هم به صورت توافقی از هدایت این تیم کنار رفت و جای خود را به مهدی پاشازاده داد. در یک اتفاق عجیب پاشازاده پس از چند روز حضور در تمرینات سپیدرود از هدایت این تیم کناره گیری کرد و به عنوان سرمربی شاهین شهرداری بوشهر منصوب شد. در هفته های خاتمهی حواشی زیادی گریبان گیر باشگاه سپیدرود شد و در نهایت رشتی ها با ادامه این نتایج ضعیف به لیگ دسته دوم سقوط کردند.

تیم سپیدرود با هواداران پرشور خود، مسائل زیاد در قسمت های مختلفش تجربه کرد و این مسائل باعث شد سپیدرودی ها به لیگ دسته دوم بازگردند. تیمی که سال گذشته در لیگ برتر حضور داشت اکنون باید در لیگ دسته دوم شرکت کند. کابوس هواداران این تیم به واقعیت پیوست اما هیچ چیز تمام نشده است. آن ها می توانند پر قدرت برگردند و دوباره نامی برای خود دست و پا کنند.

نیروی زمینی

امید روانخواه که نیروی زمینی را فصل گذشته از لیگ دسته دوم به لیگ دسته یک رسانده بود امسال هم در کنار تیمش ماند تا نیروی زمینی را در این لیگ همراهی کند اما آن ها لیگ را خوب شروع نکردند و در چهار هفته ابتدای چهار باخت را متحمل شدند و شرایط مطلوبی در روزهای ابتدای لیگ دسته اول امسال نداشتند. آن ها هفته پنجم با کسب تساوی مقابل نود ارومیه اولین امتیاز خود را دشت کردند.

شاگردان روانخواه رفته رفته عملکردشان بهتر شد و با کسب چند پیروزی از قعر جدول فاصله گرفتند. تفاوت نیروی زمینی با دو تیم دیگر سقوط کننده به لیگ دسته دوم، ثبات بیشتر بود. آن ها با روانخواه ادامه دادند اما پر فراز و نشیب ظاهر شدند و شاید کم تجربگی بین اعضای این تیم باعث سقوط نیروی زمینی شد. شاگردان روانخواه در نیمه پایینی جدول و در نزدیکی منطقه سقوط قرار گرفتند.

آن ها برای فرار از این سقوط نباید امتیازات لازم را از دست می دادند اما در هفته ما قبل خاتمهی با باخت سنگینی که مقابل فجر سپاسی متحمل شدند، شانس شان برای بقا پایین آمد. هر چند پس از این شکست شانس بقای نیروی زمینی پایین آمد اما به هر حال هفته خاتمهی سرنوشت ساز و مشخص کننده بود. بین تیم های رایکا، ملوان و نیروی زمینی یک تیم به عنوان سوم تیم سقوط کننده باید راهی لیگ دسته دوم می شد.

آن ها باید با کسب پیروزی مقابل گل ریحان، چشم به شکست رقبایشان هم می دوختند. در نهایت نیروی زمینی به تساوی یک بر یک مقابل گل ریحان رضایت داد تا آخرین مسافر فصل جاری لیگ یک به مقصد لیگ دو برشمرده شود. آن ها پس از یک فصل حضور در لیگ دسته یک باید دوباره به لیگ دسته دوم بازگردند. نیروی زمینی برای بقا تنها دو امتیاز کم آورد و شاید اگر در طول فصل فقط چند امتیاز بیشتر کسب می کرد، می توانست خیال خود را از ماندن راحت کند اما تقدیرشان اینگونه رقم خورد!

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 مهر 1399 بروزرسانی: 29 مهر 1399 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 1159

به "ابعاد و زوایا سقوط دسته یکی ها به دسته پایین تر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابعاد و زوایا سقوط دسته یکی ها به دسته پایین تر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید