راهنمای سفر به زابل

به گزارش مینی نت، راهنمای مسافرتی به زابل

زابل شهری تاریخی با جاذبه های گردشگری فراوان است که در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است. این شهر دارای پیشینه تاریخی گسترده بوده و گردشگران زیادی را سالانه به سمت خود جذب می نماید. نکته قابل توجهی که درباره شهر زابل وجود دارد این است که بدانید این شهر زادگاه پهلوانان اساطیری ایران باستان مانند رستم، سام و زال در شاهنامه فردوسی بوده و از همین جهت در تاریخی ادبی ایران هم نقش پر رنگی داشته است. اما قبل از سفر به هر نقطه ای از دنیا داشتن اطلاعات کافی درباره جاذبه هایی که در آن مقصد وجود دارد و همچنین چشم اندازی نسبت به رستوران ها، هتل ها و امکانات آنها از جمله نیازهایی است که مسافران باید در اختیار داشته باشند. در راهنمای سفر به زابل خبرنگاران میخواهد تا این قبیل از اطلاعات را در یک مطلب به طور جامع تهیه نماید، همراه در سفر به جنوب کشور باشید تا بیشتر با شهر زابل محل قرارگیری سومین دریاجه بزرگ ایران هامون آشنا شوید.

راهنمای سفر به زابل

موقعیت جغرافیایی زابل

زابل یکی از شهرهای استان سیستان و بلوچستان محسوب می شود، که از لحاظ جغرافیایی در ضلع شمال شرقی این استان قرار گرفته است. مساحت شهر زابل برابر با 344 کیلومترمربع و مطابق با آمار سرشماری که در سال 1390 برابر با 137 هزار نفر برآورد شده بوده است.

سفر به شهر زابل

با توجه به این مسافت زیادی بین شهر زابل در سیستان و بلوچستان تا تهران وجود دارد می توانید به وسیله هوایی خودتان را به این شهر برسانید، اما اگر اهل سفرهای زمینی هستید هم می توانید با اتومبیل شخصی خودتان را به این شهر برسانید. مسافت تهران تا زابل حدودا 1431 کیلومتر است که بین 16 تا 17 ساعت زمان برای رسیدن به آن ضروری است که رانندگی کنید. این در حالی است که اگر با هواپیما سفر کنید، نهایتا یک ساعت و 30 در راه خواهید بود.

فاصله ها زابل با دیگر شهرهای ایران

امنیت در سفر زابل

نکته قابل توجهی که درباره شهر زابل وجود دارد این است با توجه به موقعیت قرارگیری این شهر در منطقه مرزی از لحاظ امنیتی کمی دچار مشکل است. اما با توجه به ایست های بازرسی و نیروهای که همیشه در حال نگهبانی از مرزهای کشور هستند امنیت لازمه در این شهر برقرار است. گفتنی است که بگوییم پیشنهاد می شود به منظور رعایت جوانب احتیاط در صورتی که تا به حال به سمت این منطقه نرفتید حتما گروهی برنامه سفرتان را تنظیم و تا خطری شما را تهیه نکند.

بهترین زمان برای سفر به زابل

  • از لحاظ آب و هوا

با توجه به موقعیت جغرافیایی زابل، این منطقه دارای آب و هوایی گرم و خشک است و در گرمترین روز سال دمای این شهر به 40 درجه سانتی گراد و سردترین دمای ثبت شده برای آن 6 درجه سانتی گراد بوده است. بهترین زمان ممکن برای سفر به زابل اوایل اسفند تا اوایل اردیبهشت و فصل دیگر اوایل مهر تا اوایل آبان است. در این ماه ها دمای هوا از 15 درجه تا 23 درجه سانتیگراد متغیر است.

  • از لحاظ رویدادهای مناسبتی

اگر بخواهیم بهترین زمان سفر به زابل را از لحاظ رویدادهای مناسبتی که در این شهر برگزار می شود، بگوییم اینطور بیان می شود که در ماه اردیبهشت جشنواره های بازی های بومی و محلی یکی از رویدادهای جالبی است که در این شهر برگزار می شود و عده قابل توجهی از افراد در آن شرکت می نمایند. برنامه های این جشنواره شامل انجام بازی های بومی هفت سنگ، کپک، دو و میدانی، دوزپا، چوب کشی، کانیه، طناب کشی و سایر بازی های بومی می شود

اگر هم خواستید در مراسم آئینی و مذهبی رمضونیکه شرکت کنید، می توانید برنامه سفرتان را به در ماه رمضان برنامه ریزی کنید. در این روز زابلی ها مقابل خانه های مردم اشعاری محلی را با صدای بلند می خوانند و هدایایی هم از آن ها طلب می نمایند.

هتل های پیشنهادی در زابل

  • هتل آرام زابل

هتل آرام در زابل یکی دیگر از مراکزی است که می توانید برای اقامت در شهر زابل آن را انتخاب کنید. هتل آرام زابل دارای امکاناتی نظیر یخچال، تلویزیون، رستوران، سرویس ایرانی و فرنگی، پارکینگ زمین بازی برای بچه ها می شود و فاصله اش تا مرکز شهر و بازار 5 دقیقه است.

آدرس: سیستان و بلوچستان، زابل، میدان رستم

  • هتل لاله نیمروز

به منظور اقامت در شهر زابل، ما در راهنمای سفر به زابل هتل هایی را در این شهر به شما معرفی خواهیم کرد. هتل نیمروز یکی از اقامت گاه های مناسبی است که در زابل وجود دارد. این هتل همانند یک سوئیت است و حیاط بزرگی دارد. با اقامت در این هتل می توانید به راحتی به بازدید از شهر سوخته، کوه خواجه یا اوشیدا، بقایای دریاچه هامون، دهانه غلامان، چاه نیمه های زابل، کویر زهک، روستای قلعه نو و آسبادهای سیستان بروید.

شماره تلفن: 05432222091

آدرس: سیستان و بلوچستان، زابل، بلوار ارتش

رستوران های پیشنهادی در زابل

  • رستوران شامعده

آدرس: سیستان و بلوچستان، زابل، خیابان طالقانی

  • رستوران پاسارگاد

آدرس: سیستان و بلوچستان، زابل، بلوار طالقانی، میدان امام حسین

جاذبه های گردشگری در زابل

  • شهر سوخته

شهر سوخته در کناره جاده زابل به زهدان در کیلومتر 56 زابل واقع شده است. این شهر با قدمتی بیش از 5000 سال در ساحل رود هیرمند و دریاچه هامون ساخته شده است. بخش مسکونی این شهر 80 هکتار است که مردم در آن موقع در این قسمت خانه های خود را ساخته و زندگی می کردند. در سی و هشتمین اجلاس یونسکو در تاریخ 1 تیر 1393 شهر سوخته به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شد. این محوطه باستانی هفدهمین اثر تاریخی ایران در فهرست یونسکو محسوب می شود که با برخورداری از قدمت 5000 ساله هم اکنون به عنوان یکی از پیشرفته ترین شهر های باستانی جهان شناخته می شود.

آدرس: سیستان و بلوچستان زابل 56 کیلومتری زابل، در حاشیه جاده زابل-زاهدان

  • دریاچه هامون

ما در راهنمای سفر به زابل سعی داریم تا به طور کلی درباره این شهر صحبت کنیم، دریاچه هامون یکی از جاذبه های این شهر است که در واقع می توان گفت سومین دریاچه بزرگ ایران پس از خزر و ارومیه باشد. این دریاچه از سه دریاچه کوچک به نام های هامون پوزک، هامون صابری، و هامون هیرمند تشکیل شده است. متاسفانه با توجه به خشکسالی های 15 ساله و بسته شدن آب ورودی از سمت کشور افغانستان و پرداخت نکردن حق آب دریاچه از طرف افغانستان، دریاچه هامون هم اکنون کاملا خشک شده و هیچ آثاری از حیات در آن یافت نمی شود.

آدرس: سیستان و بلوچستان، زابل، شمال سیستان و بلوچستان در نزدیکی زابل

  • کوه خواجه

کوه خواجه در واقع قلعه ای بزرگ در شهری منحصر به فرد از دوره اشکانیان و ساسانیان بوده که از سنگ های بازالت سیاه رنگ تشکیل شده و با ارتفاع 609 متری از سطح دریا مانند جزیره ای در میان دریاچه هامون قرار گرفته است. کوه خواجه بزرگ ترین معماری خشتی بر جای مانده از دوره پارتیان، در منطقه سیستان واقع شده است و یکی از مهم ترین آثار دوره های اشکانی، ساسانی اسلامی است.

آدرس: سیستان و بلوچستان، زابل، 30 کیلومتری جنوب غربی زابل

  • قلعه چهل دختر

دیگر قلعه ای که در زابل واقع شده است، قلعه چهل دختر است که به قدمت آن به دوره ساسانیان باز می شود و در شهرستان زابل بخش شیب آب، روستای کوه خواجه واقع شده است.

آدرس: سیستان و بلوچستان، زابل، بخش شیب آب، روستای کوه خواجه

  • قلعه سام

زابل پر از قلعه است، قلعه سام دیگر جاذبه تاریخی است که در این شهر واقع شده است و در 4 کیلومتری سکوهه واقع می باشد. این بنا مستعطیل شکل از جنس خشت و گل بوده و بر اثر کاوش باستان شناسان، در طبقه زیرین این بنا نوشته ای یونانی متعلق به دوران پارت ها کشف شده و در طبقه بالایی این بنا مواردی مربوط به دوران ساسانیان کشف شده است.

آدرس: سیستان و بلوچستان، زابل، 4 کیلومتری روستای سکوهه

  • زیارتگاه بی بی دوست

زیارتگاهی در شهرستان زابل به نام آرامگاه بی بی دوست واقع شده است که در 10 کیلومتری شمال شرق زابل در راستا و نقطه اتصال جاده زابل به شهر هیرمند قرار گرفته است. در این مکان کانال آبی که از رودخانه هیرمند واقع در شهرستان زهک منشعب می شود. آرامگاه بی بی دوست در دشتی گرم و خشک و روی تپه های باستانی قرار گرفته و بنا به عقیده عده ای اصل آن، متعلق به عصر اشکانیان است.

آدرس: سیستان و بلوچستان، زابل، ده کیلومتری شمال شرق زابل، در راستا راه زابل به بنجار و میان کنگی

سلامت و درمان زابل

توجه داشته باشید که در طول سفر به خصوص سفرهایی که راه طولانی را شما در پیش دارید، ضروری است که حتما داروهای مصرفی روزانه و همچنین دفترچه بیمه خودتان را همراه داشته باشید تا ناخدای ناکرده اگر مسئله ای برای شما پیش آمده سریع به بیمارستان های شهر زابل مراجعه کنید.

  • درمانگاه سلامت زابل

آدرس: سیستان و بلوچستان، زابل، خیابان مفتح

  • درمانگاه خیریه الزهرا ایت ا… سیستانی

آدرس: سیستان و بلوچستان، زابل، خیابان رجایی

منبع: الی گشت
انتشار: 14 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 254

به "راهنمای سفر به زابل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به زابل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید