دیو چشمه ، چشمه ای بزرگ که زیباترین چشمه ایران است

به گزارش مینی نت، در استان مازندران و در کنار منطقه کجوز نوشهر چشمه ای زیبا وجود دارد، که به علت داشتن آب گورا و فراوان به دیو چشمه یا چشمه بزرگ معروف است. اگر شما قصد سفر به طبیعت دارید، دیو چشمه می تواند مقصد ایده الی برای سفر شما باشد. چشمه بزرگ زیبایی های طبیعی فراوانی دارد که شما می توانید با تماشا آن روح تازه ای بگیرید. در این چشمه آب زلالی که از درون زمین فوران می نماید همانند کوه آتشفشانی است که اینبار به جای آتش از درونش آب فوران می نماید. دهانه این چشمه زیبا و خارق العاده سنگی است که زیبایی خاصی دارد. پایینتر از چشمه شما می توانید معمایری خاصی از چشمه بزرگ را در سنگ فرش های منفش که به صورت پلکانی موزائیک کاری شده را ببنید. این معماری زیبا در کنار دیو چشمه زیبایی خاصی را به منطقه داده است. که این زیبایی چشم هر بیننده ای را به خود معطوف می نماید در ادامه با ما همراه باشید تا بگوییم دیو چشمه کجاست و با دیو چشمه نوشهر شما را بیشتر آشنا شوید.

دیو چشمه ، چشمه ای بزرگ که زیباترین چشمه ایران است

اطلاعات جغرافیای :

همانطور که می دانید شهرستان نوشهر در استان مازندران قرار گرفته است. برای اینکه بدانید دیو چشمه کجاست باید بگوییم طبق اطلاعات جغرافیایی از سمت شمال به دریای خزر و از سمت جنوب نیز به رشته کوههای سراسری البرز، این استان از سمت شرق به شهرستان چالوس ختم می شود. ار تفاع آن از سطح دریا در حدود9/2- متر است. هنگام سفر به نوشهر و دیو چشمه توجه داشته باشید، که این شهر دارای دو بخش مرکزی و کجور می باشد. که شما برای سفر به دیو چشمه و اینکه دیو چشمه کجاست باید پس از طی 24 کیلومتر از ابتدای دوراهی چالوس به کجور حاشیه راست جاده ییلاقی حرکت کنید که در این صورت می توانید بخش کجور را ببینید

مشخصات ظاهری

برای اینکه بدانید دیو چشمه کجاست دیو چشمه در حدود نیم متر عمق دارد 3 متر عرض، و 5 متر نیز طول آن می باشد . دیو چشمه دارای زیبایی های طبیعی فراوانی است، دیو چشمه دارای انواع گونه هایدرختی و درختچه ای می باشد. بعلاوه این چشمه دارای فضای سبز زیبای و پر جاذبه ای است، به همین علت سالانه گردشگران زیادی برای تماشا این زیبایی و فضای سبز بکرآن به دیو چشمه سفر می نمایند، تا یک رو پر نشاط را در کنار زیبایی های طبیعی این چشمه بگذرانند.

آب دیو چشمه یا چشمه بزرگ

به وسیله رودخانه عواز به رودخانه بزرگ چالوس می پیوند و خاتمه به دریا خزر می ریزد. اهالی این منطقه از قدیم و الایام دیو چشمه را به علت آب گورا ، زیبا و فراوانش دیو چشمه یا چشمه بزرگ می نامند. گفته می شود که اندازه آب دهی چشمه بزرگ در حدو 186تا 270 لیتر در ثانیه است. بعلاوه وجود آب چشمه در حدود یک صد متری آن که به وسیله ایجاد یک نهر زیبا و سنگ چین شده به سمت توربینی راهنمایی می شود و با این عمل توربین را به حرکت وا می دارد . که تماشا این همه زیبایی هیجان انگیز باعث می شود تا شما یک خاطره زیبا از سفر به دیو چشمه را در دفتر و آلبوم خاطرات خود ثبت کنید.

خوشگذرانی در دیو

برای رفع خستگی و تشنگی حاصل از سفر خود کافی است، فقط یک قطره از آب دیو چشمه را بخورید تا خستگی و تشنگی شما رفع شود. با شستن دست و صورت خود با آب دیو چشمه روح روان خود را صفا دهید. درباره آب دیو چشمه نوشهر یک ضرب المثل کجوری وجود دارد که می گوید: هر کسی که آب دیو چشمه نوشهر را بخورد، دوباره به این منطقه باز می شود. توجه داشته باشید اهالی منطقه از آب دیو چشمه برای مصارف کشاورزی و مزارع پرورش ماهی نیز استفاده می نمایند. همین عوامل باعث شده تا زیبایی های این منطقه دوچندان شود منطقه ای سرسبز و زیبا به دور از آلودگی های محیطی است.شاید برای شما نیز جالب باشد بدانید ، بسیاری از زوج جوان منطقه کجورهنگام جشن عروسی خود و آغاز زندگی مشترک به پای دیو چشمه نوشهر می آیند و و با نوشیدن جرعه ای از آب مهر وعطوفت خود را به یکدیگر هدیه می دهند، و به رسم یکی شدنشان و آغاز زندگی مشترک عکس و فیلم به یادگاری می گیرند تا ثبت نماینده این خاطره شیرین و لذت بخش برای نسل های آینده خود باشند. نکته ای که در این بین وجود دارد این است علی رغم اینکه سالانه گردشگران زیادی به دیو چشمه سفر می نمایند ولی متاسفانه امکانات تفریحی و رفاهی مورد احتیاج برای دیو چشمه پیش بینی نشده است. با توجه به اینکه دیو چشمه نوشهر همجوار شهرهای نوشهر و چالوس و بعلاوه دهکده کندلوس است و قابلیت های زیادی برای توسعه گردشگری و طبیعت گردی دارد، ولی مورد غفلت واقع شده است. با اندکی امکانات می توان گردشگری را در این منطقه تسهیل کرد. به گفته اهالی در میان فاصله جاده اصلی تا دیو چشمه دره ای در حدود یک صد متر وجود دارد که احتیاجمند ساخت پل است. امید آن را داریم که با ساخت پل و ایجاد امکانات خدماتی ، رفاهی و تفرحی شاهد ورود گردشگران بیشمار به دیو چشمه باشیم . تا همه مردم عزیز بتوانند زیبایی های دیو چشمه را از نزدیک ببنند و لمس نمایند.

زمان سفر به دیو چشمه

دیو چشمه که در جنوب شرقی روستای آستانکرود بخش کجور شهرستان نوشهر و در دامنه کوههای بلند قامت البرز قرار گرفته است چشم هر بیننده و طبیعت گردی را به سوی خود معطوف و او را به سوی زیبایی های طبیعی خود دعوت می نماید. توجه داشته باشید برترین زمان بازدید از دیو چشمه نوشهر فصل های بهار و تابستان است.

آدرس و زمان سفر به دیو چشمه:

برای اینکه شما به دیو چشمه نوشهر برسید، ابتدا باید وارد جاده چالوس شوید، پس از گذر از این جاده سر سبز و زیبا وارد جاده کندوان می شوید و پس از طی مسافتی در حدود 25 کیلومتر در جاده کرج به چالوس به یک دوراهی کجور می رسید. و در این هنگام از پل رودخانه چالوس عبور نموده و وارد جاده آسفالته کجور می شوید این جاده به سمت شرق امتداد دارد که شما پس از طی مسافتی در حدود 24 کیلومتر در کنار جاده ای که منتهی به کجور می شود. می توانید دیو چشمه نوشهر را که در لابلای زیبایی طبیعی این منطقه خودنمایی می نماید را ببنید و از زیبایی آن لذت ببرید و یک خاطره شیرین و زیبا را برای خود بسیازید.

منبع: همگردی
انتشار: 1 بهمن 1401 بروزرسانی: 1 بهمن 1401 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 2156

به "دیو چشمه ، چشمه ای بزرگ که زیباترین چشمه ایران است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیو چشمه ، چشمه ای بزرگ که زیباترین چشمه ایران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید