دانستنی های مهم در ارتباط با استفراغ خونی در بچه ها

به گزارش مینی نت، پیدا کردن خون در استفراغ کودک می تواند بسیار ترسناک باشد. بیشتر افراد چنین اتفاقی را تجربه نکرده اند، بنابراین آن ها هیچ تصوری از نوع واکنش به این موضوع ندارند. طیف وسیعی از عوامل احتمالی برای استفراغ خون وجود دارد که برخی از آن ها کاملاً جدی هستند، بنابراین مهم است که بدانیم چه باید بکنیم و چگونه باید واکنش دهیم.مهمترین دلیل استفراغ خونی در بچه ها چیست؟ آیا خطرناک است؟

دانستنی های مهم در ارتباط با استفراغ خونی در بچه ها

استفراغ خونی چیست؟

استفراغ خونی، (hematemesis) که به آن همماتز نیز گفته می گردد، به مقدار قابل توجهی خون در استفراغ اشاره دارد. رگه های کوچک یا لکه های خون در موادی که ممکن است از دندان، دهان یا گلو ناشی گردد معمولاً استفراغ خونی محسوب نمی گردد.

خون در استفراغ خونی ممکن است قرمز روشن و یا قهوه سیاه یا قهوه ای به نظر برسد. خون قهوه ای اغلب هنگام استفراغ شبیه قهوه است. رنگ خون استفراغ شده اغلب می تواند منبع و شدت خون ریزی را به پزشک نشان دهد.

به عنوان مثال، خون تیره تر به طور کلی نشان می دهد که خون ریزی از یک منبع فوقانی دستگاه گوارش مانند معده ناشی می گردد. از طرف دیگر خون قرمز روشن اغلب نشانگر یک قسمت خون ریزی حاد از مری یا معده است و محتمل است یک منبع خون ریزی فوری باشد.

استفراغ خونی، بازگرداندن محتویات معده می باشد که با خون مخلوط شده، و یا فقط خون است. استفراغ خونی می تواند نگران نماینده باشد و احتیاج به مراقبت فوری پزشکی دارد.

خون ریزی دستگاه گوارش فوقانی (دهان، مری، معده و روده کوچک فوقانی) از زخم های معده (معده یا اثنی عشر) و یا رگ های خونی پاره شده یک دلیل شایع در استفراغ خونی است.

شرایطی که شخص باعث استفراغ خون می گردد نیز می تواند باعث بروز خون در مدفوع هم گردد.

اگر مقدار زیادی خون، به طور معمول 500 سی سی یا مقدار یک فنجان کوچک را استفراغ می کنید، یا استفراغ خونی بیمار با سرگیجه یا تغییر در تنفس، همراه است سریعا به پزشک مراجعه کنید.1

دلایل استفراغ خونی در بچه ها

1- خون بلع شده در هنگام تولد
درصورتی که نوزاد زمان کوتاهی بعد از تولد استفراغ خونی داشته باشد نباید نگران باشید. ممکن است نوزاد خون جنینی را در حین زایمان بلعیده باشد. در این صورت مادر باید پزشک خود را در جریان بگذارد تا کودک را تحت نظارت قرار دهد.
2- حساسیت به شیر
حساسیت به شیر مادر میتواند منجر به خون در استفراغ و مدفوع نوزادان گردد.
3- خون بلعیده شده مثلا از بینی
استفراغ خونی ممکن است به وسیله خون بلعیده شده در خون دماغ به وجود آمده باشد.
4- قورت دادن یک جسم
طبیعت کنجکاو نوزادان و بچه ها نوپا باعث می گردد تا آن ها اشیاء اطراف خود را آنالیز و گاهی در دهان خود قرار دهند. اغلب اشیا طی 24 تا 48 ساعت به وسیله دستگاه گوارش کودک خارج میگردد ولی برخی موارد محتمل است اشیاء بلعیده شده در طولانی مدت در بدن گیر نمایند و باعث استفراغ های خونی گردد.
5- کمبود ویتامین K
کمبود ویتامین K در بچه ها مبتلا به هموفیلی باعث می گردد که خون کودک به درستی لخته نگردد؛ بنابراین زخم ها دیرتر بهبود می یابند و خونریزی تا مدت ها برقرار است. این خون از مجرای مری بالا آمده و در استفراغ کودک قابل مشاهده است.
6- زخم معده یا زخم اثنی عشر
زخم معده یک زخم باز است که روی دیواره پوششی معده بوجود می آید. زخم در معده خودش نشانه یک زخم التهابی معده است و زخم هایی که بیشتر به سمت روده باریک توسعه پیدا می نمایند، زخم دوازدهه یا اثنی عشر نام دارند.
7- واریس معده
مصرف برخی از قرص ها مانند آسپرین، خراش هایی در معده کودک ایجاد می نماید که به وسیله مجرای مری خارج می شوند و ما آن را به شکل استفراغ خونی می بینیم.
8- زخم شدن سینه مادر
در بیشتر نوزادان شیرخوار، خونی که کودک استفراغ می نماید معمولاً متعلق به مادر است و ارتباطی به بدن کودک ندارد. این اتفاق زمانی رخ می دهد که مادر دارای نوک پستان زخم و یا ترک خورده است.
9- استفراغ پرفشار
در موارد نادر کودک ممکن است استفراغی با فشار زیاد داشته باشد که باعث ایجاد پارگی کوچک در رگ های خونی موجود در مری می گردد. این مورد نیز جای هیچ گونه نگرانی ندارد زیرا به سرعت باگذشت زمان بهبود می یابد.2

چه زمانی خون در استفراغ نوزاد خطرناک است؟

اگر هیچ کدام از علل فوق دلیل استفراغ خونی کودک نیست و اگر این مشکل ادامه یابد، والدین قطعاً باید به متخصص اطفال مراجعه نمایند. اگر کودک دارای علائمی مانند استفراغ سبز، بی حسی شکمی، تب یا لتارژی است، والدین باید در پی مراقبت های پزشکی فوری باشند.

علائم خطرناک قابل مشاهده عبارت اند از سرگیجه، تنفس سریع یا کم عمق، غش، سردرگمی، تاری دید و تهوع. اگر کودک هر کدام از این علائم را هنگام استفراغ خونی تجربه کند، بلافاصله به پزشک اطلاع دهید زیرا دلیل بیماری کودک بسیار جدی است.

متخصص اطفال را در جریان تمام نشانه ها و علائم کودک مانند تب لینک به مقاله تب، اسهال، کولیک، دل پیچه و غیره بگذارید تا پزشک اطلاعات کافی درباره اقداماتی که برای والدین و فرزند باید انجام گردد را در اختیارتان بگذارد.3

تشخیص و درمان استفراغ خونی در کودک

از آنجایی که بسیاری از علل احتمالی استفراغ خونی جدی و تهدیدنماینده زندگی هستند، مهم است که اگر کودک مبتلا به این بیماری است، به طور مداوم به پزشک مراجعه کنید. باید محرک استفراغ خونی را بیابید تا دلیل اصلی را درمان کنید و از خونریزی قابل توجه یا سایر عوارض جلوگیری کنید. هنگامی که در پی درمان پزشکی برای این شرایط هستید، پزشک طیف وسیعی از سؤالات را برای یاری به معین دلیل خون در استفراغ نوزاد خواهد پرسید.

موضوع اصلی این سؤالات شامل رنگ خون، اندازه خون در استفراغ، علائم دیگر و داروهایی که به تازگی مصرف شده است، خواهد بود. درمان این بیماری بستگی به دلیل اصلی آن دارد. به منظور معین محرک، پزشک ممکن است احتیاج به استفاده از یک سری آزمایشات از جمله معاینه رکتوم، آزمایش خون یا اسکن داشته باشد. در برخی موارد، پزشکان لوله ای را به وسیله بینی به معده وارد می نمایند تا خون و علل احتمالی خون موجود در استفراغ را تشخیص دهند.

بعلاوه روش هایی مانند عکس برداری رادیولوژی و آندوسکوپی توصیه می گردد. آزمایشات عکس برداری رادیولوژی مانند سی تی اسکن و اشعه ایکس به پزشک یاری می نماید تا منبع خونریزی را شناسایی کند. آندوسکوپی از نوری برای آنالیز قسمت فوقانی روده برای یافتن دلیل خونریزی استفاده می نماید. هنگامی که یک دلیل تعیین گردد، پزشکان ممکن است از انتقال خون، مایعات داخل وریدی و داروها برای کاهش اسید معده برای درمان بیماری استفاده نمایند.

در موارد جدی تر، ممکن است جراحی برای درمان آسیب، حذف تومور یا انجام کارهای دیگر برای متوقف کردن استفراغ خونی و درمان دلیل اصلی ضروری باشد. در برخی موارد، زمانی که متخصص به خونریزی شریانی مشکوک است، ممکن است یک آنژیوگرام مورد احتیاج باشد. این روش که با بی حسی انجام می گردد، احتیاج به واردکردن یک لوله و سیم نازک به وسیله شریان به ران باشد. تزریق رنگ ید و اشعه ایکس به پزشکان یاری می نماید تا انسداد شریان ها را آنالیز نمایند.3

پینوشتها

1.www.pezeshket.com

2.www.beytoote.com

3.www.delgarm.com

منبع: راسخون
انتشار: 1 آذر 1400 بروزرسانی: 1 آذر 1400 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 1825

به "دانستنی های مهم در ارتباط با استفراغ خونی در بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانستنی های مهم در ارتباط با استفراغ خونی در بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید