جشن هولی ، بهترین و اصیل ترین نوع جشن در جهان

به گزارش مینی نت، هر ساله در فصل بهار، کشور هند با رنگ های شاد و زیبا به رنگ های مختلف در می آید. به لطف جشنواره رنگ هولی در هند به نظر می رسد که فاصله طبقاتی و اجتماعی بسیار زیاد بین مردم این کشور ناپدید می گردد. در تاریخ جشن هولی، مرد و زن، فقیر و پولدار، کودک و بزرگسال در کنار هم جمع می شوند تا این میهمانی بزرگ و رنگارنگ را جشن بگیرند. البته فستیوال هولی در برخی نقاط دیگر جهان نیز برگزار می گردد، اما اصلیت آن به هند باز می گردد و باید گفت بهترین نوع جشن در جهان محسوب می گردد.

جشن هولی ، بهترین و اصیل ترین نوع جشن در جهان

جشن هولی چیست؟

هولی جشنی با ریشه مذهبی است که به طور خاص و رسمی در هند برگزار می شود. البته در سایر کشورها مانند نپال، سری لانکا، مالزی، آفریقای جنوبی یا حتی بریتانیا که جوامع بزرگ هندو در آن ساکن هستند نیز برپا می شود. فستیوال هولی را با عنوان جشنواره بهار نیز می شناسند، چرا که سرانجام فصل زمستان را در آخرین شب ماه کامل در این فصل جشن می گیرد. تاریخ جشن هولی معمولا با سرانجام ماه فوریه یا شروع ماه مارس همزمان هست.

داستان ها و افسانه های مربوط به جشن هولی

هولیکا

هولیکا Holika خواهر بدجنس پادشاه هیرانیا کاشیپو Hiranyakashipu و عمه شاهزاده پرالادا Prahlada است. این داستان از آنجا شروع می شود که هیرانیا کاشیپو Hiranyakashipu قدرت های خارق العاده جادویی پیدا می کند و کسب این قدرت ها باعث می شود تا اعتقاد پیدا کند که یکی از خدایان است و تنها خدایی که مردم می بایست پرستش کنند. از طرفی شاهزاده پرالادا Prahlada تصمیم گرفت به پرستش ویشنو Vishnu که طبق سنت خدای هندو به شمار می رفت، ادامه دهد. این کار او باعث عصبانیت پدرش شد، تا حدی که پادشاه تصمیم گرفت او را مجازات کند. هولیکا Holika نقشه کشید که برادرزاده خود را دعوت کند تا همراه با او در مرکز یک آتش بزرگ بنشیند. این یک تله برای کشتن پرالادا Prahlada بود، چرا که یک شنل جادویی قرار بود از او در مقابل شعله ها محافظت کند، اما برادرزاده اش مطمئنا در آتش می سوخت و کشته می شد. خوشبختانه نقشه هولیکا Holika به سرانجام نرسید. الهه ویشنو Vishnu که شاهزاده آن را پرستش می کرد، در همان لحظه سر رسید و پادشاه متکبر و خودبین را به قتل رساند. نتیجه اخلاقی این داستان این است که همیشه خوبی بر بدی چیره می شود و همچنین نشان می دهد که چرا فستیوال هولی در صبح روز بعد از برپا کردن آتش بزرگ صورت می گیرد.

رادا و کریشنا ، داستان عشق واقعی

یکی دیگر از افسانه هایی که به جشنواره رنگ هولی در هند مرتبط بوده، داستان عشق رادا Radha و کریشنا Krishna هست. کریشنا Krishna از مادرش یاشودا Yashoda سوال کرد که چرا پوست او تیره است؛ در صورتیکه پوست رادا Radha سفید بود. و یاشودا Yashoda پاسخ داد او نباید به پوست رادا Radha حسادت کند و برای اینکه دست به این کار نزند، یک راه حل به او ارائه کرد و آن هم این بود که پوست رادا Radha را با رنگ های تیره نقاشی کند. بدین گونه دو عاشق به شکل هم در می آمدند. از آن زمان، تمامی عاشقان صورت های کسانی که به آن ها عشق می ورزند را با رنگ های فستیوال هولی نقاشی می کنند.

تاریخ جشن هولی

تاریخ جشن هولی هر سال متفاوت است، زیرا می بایست با سرانجام فصل سرما منطبق باشد و این همیشه در روز بیست و یکم مارس اتفاق نمی افتد. جشنواره رنگ هولی در هند زمانی برگزار می شود که آب و هوا دیگر سرد نباشد. اما بهرحال، این جشن معمولا در سرانجام ماه فوریه یا اوایل ماه مارس برگزار می شود.

در طول جشن هولی چه اتفاقاتی رخ می دهند؟

فستیوال هولی شامل پرت کردن پودرهای رنگی با رنگ های روشن و پاشیدن آب رنگی به یکدیگر، به عنوان سمبلی از شادی و خوشبختی و آمدن فصل بهار است. این کار در واقع برای رقابت کردن با رنگ های شاد گل ها که با آمدن فصل بهار شکوفه می کنند، انجام می گیرد. این جشن، لحظه های جادویی مملو از شادی، تفریح، موسیقی و پایکوبی را به ارمغان می آورد. اما از همه این ها مهمتر اینکه یک جشن معنوی به شمار می رود. در روز این جشن، آتش های بزرگی به یادبود پیروزی خوبی بر بدی روشن می شوند.

سمبل های جشن هولی در هند

چهره سنتی جشن هولی معتقد است که در شروع فصل بهار و زمانیکه آب و هوا به یکباره تغییر می کند، احتمال پخش شدن انواع ویروس ها و ابتلا به بیماری سرماخوردگی بسیار زیاد می شود. پرتاب کردن پودرهای رنگی به یکدیگر می تواند جنبه پزشکی نیز داشته باشد، چرا که این پودرها به طریق سنتی و از گیاهانی که توسط پزشکان سنتی هندی تجویز شده، تولید می گردند. متاسفانه، جنبه تجاری فستیوال هولی باعث شده تا استفاده از رنگ های شیمیایی که می توانند مسمومیت زا باشند افزایش یابد، بنابراین توصیه می کنیم حتما از پودرهای رنگی گولال Gulal که از پودرهای سنتی و دارای خواص پزشکی هستند، استفاده کنید. به عبارت دیگر، پودرهای رنگی طبیعی خریداری کنید تا ایمنی جسمی خود را در طول جشن تضمین نمایید.

چیزی فراتر از جشن

بهترین نکته در مورد جشنواره رنگ هولی در هند، آزادی و رهایی بی نظیر است که مردم تجربه می کنند. برخی اعمالی که در سایر زمان ها و در بخش های دیگر کشور هند، برخلاف قوانین اجتماعی این کشور محسوب می شوند در طول جشن هولی کاملا قابل قبول هستند. از همه مهمتر اینکه خانم ها گروهی هستند که بیشترین لذت را از احساس آزادی در طول این جشن می برند.

جشنی بدون حد و مرز

این جشن برای چند روز، فاصله اجتماعی بین فقیر و غنی را از بین می برد، همه مردم در شرایطی برابر و آزاد قرار دارند، می توانند یکدیگر را در آغوش بگیرند و برای یک روز در سال برای یکدیگر آرزوی شادی را داشته باشند. در نهایت، توصیه می کنیم در سفر به کشور هند طوری برنامه ریزی کنید که در شروع فصل بهار به بازدید از این جواهر آسیایی بروید و در فستیوال هولی شرکت کنید.

منبع: همگردی
انتشار: 18 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 435

به "جشن هولی ، بهترین و اصیل ترین نوع جشن در جهان" امتیاز دهید

2 کاربر به "جشن هولی ، بهترین و اصیل ترین نوع جشن در جهان" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشن هولی ، بهترین و اصیل ترین نوع جشن در جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید