توان تولید گاز در پارس جنوبی به حداکثر رسید

به گزارش مینی نت، تهران (پانا) - مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از آمادگی کامل برای تولید روزانه گاز به مقدار 700 میلیون مترمکعب در زمستان امسال خبر داد.

توان تولید گاز در پارس جنوبی به حداکثر رسید

به گزارش وزارت نفت، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با تشریح برنامه های این شرکت در بخش های توسعه و تولید، به پایان عملیات تعمیرات اساسی سکوهای پارس جنوبی اشاره کرد و از آمادگی کامل برای تولید روزانه گاز به مقدار 700 میلیون مترمکعب در زمستان امسال خبر داد.

محمد مشکین فام در جریان بازدید هفتگی از طرح های در حال انجامی این شرکت، با بیان اینکه برنامه های از پیش تعیین شده در هر دو بخش توسعه و تولید به طور جدی پیگیری می شود، گفت: برای تولید گاز از 37 سکوی دریایی پارس جنوبی به مقدار 700 میلیون متر مکعب در روز آمادگی کامل داریم.

وی تحقق تولید از ردیف اول تصفیه گاز پالایشگاه فاز 14 پارس جنوبی را به عنوان اولویت نخست مجموعه طرح های در حال انجام مطرح نمود و گفت: در ابتدای سال 1400 وقفه ای کوتاه در اجرای کارها ایجاد شد که برنامه های توسعه را مختل کرد، اما با تلاش مضاعف کارفرما و پیمانکاران، فعالیت های خوبی انجام شده و در حال جبران تأخیرها هستیم و قولی را که به شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت مبنی بر تحقق تولید از پالایشگاه فار 14 در پایان آذر امسال داده ایم به طور جدی پیگیری می کنیم.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس پروژه رو به پایان خط لوله انتقال میعانات گازی سایت 2 پارس جنوبی به منطقه پارس یک را از مهم ترین برنامه های در حال انجام توصیف کرد و گفت: با تکمیل این پروژه، میعانات گازی پالایشگاه های سایت 2 پارس جنوبی از طریق یک خط لوله با ظرفیت هزار مترمکعب بر ساعت به سایت یک و تأسیسات ذخیره سازی میعانات گازی موجود در این منطقه منتقل می شود.

مشکین فام با تشریح دیگر جزییات این پروژه افزود: این پروژه شامل نزدیک به 60 کیلومتر خط لوله 32 اینچ و یک ایستگاه پمپاژ است و فعالیت های مناسبی در زمینه تکمیل آن انجام شده و امیدواریم تا پایان آبان 1400 این خط لوله تکمیل شود و بتوانیم میعانات پالایشگاه های سایت 2 را به سایت یک منتقل کنیم.

وی به دیگر طرح در حال انجامی منطقه پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: در بندر سیراف پارس تنگناهای جزیی وجود داشت که در حال رفع است و طی بازدیدی که داشتیم، کار به خوبی پیشرفت داشته و فعالیت ها به طور جدی دنبال می شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه اسکله شماره یک صادرات گاز مایع (پروپان و بوتان) بندر سیراف پارس با ظرفیت 5 هزار مترمکعب بر ساعت از بهمن پارسال در حال بهره برداری است، گفت: فرایند ساخت و تکمیل اسکله شماره 2 گاز مایع بندر سیراف پارس نیز با سرعت مناسبی در حال انجام است و به تازگی بازوهای بارگیری این اسکله نصب شده و این بخش از بندر نیز تا پایان امسال تکمیل می شود.

مشکین فام از امکان انبارش گوگرد تولیدی پالایشگاه های پارس 2 در اولین سوله ذخیره سازی گوگرد بندر سیراف پارس با ظرفیت 43 هزار تن تا پایان دی خبر داد و گفت: صادرات این محصول نیز تا پایان سال 1400 محقق می شود.

وی درباره نیروگاه سیکل ترکیبی در حال پیش راه اندازی این شرکت در منطقه پارس یک گفت: تمامی فعالیت های اجرایی بلوک اول این نیروگاه تکمیل شده و فعالیت های باقیمانده شامل بازرسی ها و تست های این بلوک از طریق سازنده در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه فعالیت های باقیمانده در بلوک اول نیروگاه سیکل ترکیبی بعثت پارس جنوبی ظرف یک ماه آینده تکمیل می شود، گفت: انتظار داریم تا پایان آذر راه اندازی اولین بلوک تولید برق با ظرفیت 160 مگاوات از نیروگاه سیکل ترکیبی بعثت را در دستور کار داشته باشیم.

مشکین فام درباره آخرین وضع پروژه مرکاپتان زدایی از میعانات گازی فازهای 2 و 3 پارس جنوبی (DMC) نیز گفت: فعالیت های اجرایی این پروژه پیشرفت خوبی داشته و منتظر هستیم با تحویل میعانات گازی از بهره بردار پالایشگاه برای تصفیه، این واحد هفته آینده وارد مدار تولید شود.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 14 آذر 1400 بروزرسانی: 14 آذر 1400 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 1836

به "توان تولید گاز در پارس جنوبی به حداکثر رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توان تولید گاز در پارس جنوبی به حداکثر رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید