تبدیل رویای گردشگری در فضا به واقعیت

به گزارش مینی نت، از سال 2001، زمانی که میلیونر آمریکایی دنیس تیتو نخستین گردشگری بود که با پرداخت 20 میلیون دلار برای یک هفته به فضا رفت، گردشگری در فضا به تدریج به یک صنعت تجاری ماندگار تبدیل شد. ریچارد برانسون، مدیر شرکت ویرجین، پیشگام در جنبش خصوصی سازی سفرهای فضایی بود؛ کاری که توسط شرکت ویرجین گالکتیک ایرویز که در سال 1991 تأسیس شد، صورت گرفت. تخمین زده می شد که تعداد یک میلیون مسافر تمایل دارند برای چنین تجربه پیشرفته گردشگری هزینه نمایند.

تبدیل رویای گردشگری در فضا به واقعیت

برانسون تصمیم گرفت سفرهایی را در مدار زمین در سال 2008 ارائه کند و 40 هزار نفر ثبت نام کردند. نزدیک به 100 نفر از آن ها مبلغ کامل 200 هزار دلار را پرداخت کردند تا فضانوردی را در سفر سه ساعته خود با سرعت 4000 کیلومتر در ساعت با گذراندن نیم ساعت در فضا تجربه نمایند. برانسون می گوید: قیمت بلیت ها را طوری معین کردیم که بودجه سفرهایمان را تأمین کند و ما را قادر سازد تا سفرهایی به مدار زمین، هتل هایی در فضا و احتمال ساخت هتلی در ماه را در نظر بگیریم. برانسون برای نخستین بار در دهه 80م. به این پروژه علاقه مند شد؛ زمانی که در برابر پیشنهاد 25 میلیون دلاری برای همراهی با فضانوردان روسی در یک سفر فضایی بسیار شوکه شده بود. او و تعدادی از اعضای خانواده های ثروتمند تصمیم گرفتند در نخستین سفر شرکت ویرجین گالتیک شرکت نمایند.

برانسون تنها مدعی رواج سفرهای تجاری در فضا نمی باشد. در سال 2006 شرکت اسپیس ادونچرز از طرح برنامه ای جهت ساخت یک پایگاه فضایی 265 میلیون دلاری در امارات متحده عربی اطلاع داد. انتظار می رفت فضاپیماهایی که توسط یک شرکت روسی برای سفرهایی در مدار زمین فراوری شده بودند، پیش از سال 2008 آماده باشند. سه کارآفرین ارتباطات (حمید انصاری، همسرش انوشه و برادرش امیر) ساکن تگزاس تصمیم گرفتند در رقابت با برنامه و طرح برانسون از شرکت اسپیس ادونچرز حمایت نمایند. دولت امارات متحده عربی نیز 30 میلیون دلار در این پروژه سرمایه گذاری کرد.

امتیاز شرکت برانسون و ویرجین، نام تجاری معروفش و 20 سال تجربه در خطوط هواپیمایی بود. در سال 2005 شرکت ویرجین گالتیک جهت ساخت یک پایگاه فضایی 225 میلیون دلاری در لاس کروسس در نزدیکی محدوده موشکی وایت سندز، توافق نامه ای را با شهر نیومکزیکو امضا کرد.

انتظار می رفت براساس موافقت مقامات محیط زیست و هوانوردی، ساخت پایگاه لاس کروسس در سال 2007 شروع گردد. شرکت ویرجین یک اجاره 20 ساله از این پایگاه داشت که کرایه هر سال آن برای پنج سال اول 1 میلیون دلار بود که برای تأمین هزینه پروژه در خاتمه اجاره نامه افزایش می یافت. آب و هوای پایدار، فضای آزاد زیاد، تراکم جمعیتی پایین و ارتفاع مناسب از سطح دریا در نیومکزیکو همگی از عوامل انتخاب این محل بودند. مجموع این عوامل به طور قابل توجهی هزینه برنامه پرواز را نیز کاهش داد.

نظرسنجی های ارائه شده بوسیله صنعت هوا و فضا نشان می دهد که دست کم نیمی از افراد آمریکایی در صورت توانایی پرداخت هزینه، تمایل دارند از فضا به تماشای زمین بپردازند. در واقع، میزان درخواست های سفر به فضا کمی متغیر است. برای نمونه، در نظرسنجی از میزان تمایل به سفر، مواقعی که قیمت کاهش می یابد، درخواست بیشتر می گردد. در سال 2015 رقابت موجود در این صنعت جدید باعث خواهد شد قیمت ها تا میزان 15 هزار دلار برای هر نفر کاهش یابد. یک گروه صنعتی به نام مؤسسه اسپیس فرانتیر میخواهد قیمت ها تا مقدار 5000 دلار نیز کاهش یابد. در سال 2006 شرکت اسپیس ادونچرز تجربه های مربوط به فضا را با قیمتی پایین تر ارائه می داد. پروازهایی که جاذبه شبیه سازی شده از ماه در آن ها ارائه می گردد، چندین لحظه از تجربه بی وزنی و غوطه ور بودن در هوا را برای مسافران ارائه می دهند که هزینه اش برای هر نفر 4000 دلار است. شرکت زیرو گراویتی که تحت نظر فلوریدا می باشد، تجربه های مشابهی را بوسیله آژانس های هواپیمایی در اختیار مسافران قرار می دهد.

شرکت پلنت اسپیس برای آن دسته از افرادی که ترجیحشان بیشتر تماشای وسایل هیجان انگیز است تا تجربه آن ها، با سرمایه گذاری بر روی لذت با نگاه، فرصتی را برای مشاهده آزمایش های شرکت کانادایی ارو (arrow) در پایگاهی واقع در ساحل جورجیا در شهر انتاریو فراهم می نماید.

در پنجاه و پنجمین سالگرد کنگره بین المللی فضانوردی سال 2004 در ونکوور، پروفسور هایم بنارویا، دانشمندی از دانشگاه روتجرز در نیجرسی، مقاله ای به نام کار کردن در ماه ارائه داد که درباره یک محوطه در ماه با اقامتگاه های تفریحی و پارک های بازی شرح می داد. پروفسور بنارویا به این موضوع اشاره نمود که شرکت هیلتون، مالک مجموعه هتل های هیلتون نیز با شروع یک مطالعه در زمینه معماری برای ساخت هتلی در سطح ماه، وارد صنعت گردشگری در فضا شده است. به نظر می رسد گردشگری در فضا به زودی به یک واقعیت تبدیل گردد.

منبع: الی گشت
انتشار: 23 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 بهمن 1399 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 666

به "تبدیل رویای گردشگری در فضا به واقعیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبدیل رویای گردشگری در فضا به واقعیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید