باشکوه ترین مساجد ایران

به گزارش مینی نت، 8 مورد از زیباترین مساجد ایران

یکی از جاذبه ها و شگفتی های ایران بدون شک معماری های بی نظیر اسلامی است که در مساجد و بناهای مذهبی دیده می شود. این مساجد که در دوره های مختلف ساخته شده اند با معماری های منحصر به فرد، قرینه سازی های هوشمندانه و کم نظیر، کاشیکاری های فوق العاده زیبا و فضاهای پر از آرامشی که دارند جزء جاذبه های توریستی مشهور شهرهای مختلف ایران به شمار می فرایند. در ادامه زیباترین مساجد ایران را به شما معرفی می کنیم که هر کدام از یک یا چند جنبه منحصر به فرد و زیبا هستند. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

باشکوه ترین مساجد ایران

1- مسجد صورتی یا مسجد نصیر الملک شیراز

مسجد نصیر الملک بدون شک یکی از زیباترین مساجد ایران است و در سال های اخیر به لطف شبکه های اجتماعی و اینستاگرام محبوبیت و شهرت زیادی در بین جهانگرد های خارجی پیدا کرده است. این مسجد به خاطر کاشی های صورتی و گلی اش به مسجد صورتی شهرت پیدا کرده است. همچنین نور که از شیشه های رنگارنگ آن عبور می کند و وارد مسجد می شود مکانی فوق العاده برای عکاسی به وجود آورده است. اگر به شیراز سفر کردید پیشنهاد می کنیم حتما به یکی از زیباترین مساجد ایران هم سری بزنید و این کار را در طول صبح انجام بدهید. چون تا قبل از ظهر نور آفتاب از شیشه های رنگی مسجد به صحن مسجد می تابد و فرصتی بی نظیر برای عکاسی و سلفی را برای شما فراهم می کند.

2- مسجد امام اصفهان

شهر اصفهان یکی از جهانگردی ترین شهرهای ایران است و به خاطر بناها و شاهکارهای معماری متعددی که از دوره های مختلف تاریخی مثل صفویه به جا مانده شهرتی عالمگیر دارد. میدان نقش جهان مسلما پرطرفدارترین مکان در شهر است و ساختمان ها و مساجد متعددی در این محوطه تاریخی و باارزش وجود دارند. اما بی شک معروف ترین و بی نظیرترین این ساختمان ها، مسجد امام (مسجد شاه سابق) است که به خاطر کاشیکاری های آبی و زیبایش و سبک معماری قرینه بی نظیرش شهرت زیادی دارد. اگر به این مسجد رفته باشید حتما می دانید که یکی از ویژگی های منحصر به فرد مسجد امام، گنبد آن و خاصیت آکوستیک ویژه اش است. به طوری که اگر کسی دقیقا وسط صحن مسجد بایستد و شروع به آواز خواندن بکند صدایش با اکویی زیبا در فضا پخش می شود.

3- مسجد وکیل شیراز

مسجد وکیل یکی از باشکوه ترین و زیباترین مساجد ایران و در دوره زندیان و به دستور کریم خان زند ساخته شده است. این مسجد در بازار وکیل شیراز قرار گرفته و فرآیند ساخت آن حدود 20 سال طول کشیده است. در معماری سنتی ایرانی اسلامی، مساجد معمولا دارای چهار ایوان هستند اما این مسجد 2 ایوان دارد و با 48 ستون شگفت انگیز و یکپارچه اش در زمره زیباترین مساجد ایران قرار می گیرد. یکی از منحصر به فردترین جنبه های این مسجد منبر آن است که از سنگ مرمر سبز یکپارچه تراشیده شده است و گفته می شود که این سنگ باارزش را به فرمان کریم خان از مراغه به شیراز آورده اند.

4- مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد که به نام مسجد جمعه هم شهرت دارد یکی از زیباترین مساجد ایران است و بیش از هرچیز به خاطر مناره های 52 متری اش شهرت دارد. این مناره ها بلندترین و مرتفع ترین مناره ها در ایران هستند. این مسجد در سه دوره تاریخی و در مدت زمانی بالغ بر 100 سال ساخته و تکمیل شده است. ساختمان اصلی و اولیه این بنا متعلق به ساسانیان است اما مابقی ساختمان و گنبدها و مناره های آن در دوره های بعدی و در طول 100 سال ساخته شده اند. خوشنویسی ها و الگوهای هندسی پیچیده و هنرمندانه این مسجد آن را به یکی از زیباترین مساجد ایران تبدیل کرده است. از طرفی، خطوط کوفی، کاشیکاری های شگفت انگیز و قرینه سازی های فوق العاده داخل مسجد هم آن را به یکی از شاهکارهای معماری ایران تبدیل کرده است.

5- مسجد آقا بزرگ کاشان

کاشان را همه به خاطر خانه های تاریخی مشهورش می شناسند. با این حال در همسایگی شهر کاشان مسجدی شگفت انگیز و قاجاری به نام مسجد آقا بزرگ را می توانید پیدا کنید که یکی از زیباترین مساجد ایران است. اگر به کاشان سفر کردید حتما باید از این مسجد باشکوه و تاریخی دیدن کنید. مسجد آقابزرگ مسجدی آجری است که با حکاکی های چوبی، آیینه کاری ها و سفال های قرینه اش زیبایی و شکوه خاصی دارد. فضای این مسجد بسیار آرامش بخش و دلپذیر است و ارزشش را دارد که مدتی را در آن جا در سکوت و خلوت سپری کنید.

6- مسجد گوهرشاد مشهد

گوهرشاد نام همسر شاهرخ، یکی از پادشاهان تیموری است که این مسجد را برای همسرش ساخته است. این مسجد در زمان ساختش در فضایی گسترده و باز قرار داشت، اما با توسعه فضای حرم امام رضا اکنون بخشی از فضای حرم به شمار می رود. در حال حاضر تقابل آبی فیروزه ای مسجد گوهرشاد که در کنار گنبد طلایی امام رضا قرار گرفته است چشم اندازی زیبا و بی نظیر به وجود آورده است. این مسجد با معماری فوق العاده اش یکی از شاهکارهای سبک معماری اسلامی محسوب می شود و به دلیل نزدیک به حرم امام رضا یکی از پربازدیدترین مساجد ایران به شمار می رود. حتی برخی مسجد گوهرشاد را پربازدیدترین مسجد ایران می دانند.

7- مسجد کبود تبریز

مسجد کبود یا مسجد جهانشاه که در زبان ترکی گوی مچید نامیده می شود یکی از تاریخی ترین و زیباترین مساجد ایران است. این مسجد به خاطر کاشی های آبی زیبایش به فیروزه اسلامی شهرت پیدا کرده است. البته این مسجد باشکوه در گذر زمان و به ویژه بر اثر زلزله سال 1158 شمسی آسیب ها و صدمات زیادی دیده است و بخش عمده ای از آن ویران شد. اما امروزه همچنان سرپا و استوار و با شکوه هر چه تمام تر باقی مانده است. مسجد کبود در سال 854 هجری شمسی و به دستور دختر جهانشاه به نام صالحه خانم ساخته شده است و یکی از باشکوه ترین و زیباترین مساجد ایران محسوب می شود. البته این مسجد در آن روزگار بخشی از مجموعه بزرگ تری به نام مجموعه مظفریه بوده که متاسفانه از تمام ساختمان های باشکوه این مجموعه، تنها مسجد کبود باقی مانده است.

8- مسجد شیخ لطف الله اصفهان

علاوه بر مسجد امام، مسجد شیخ لطف الله هم یکی دیگر از باشکوه ترین و زیباترین مساجد ایران است که در همان حوالی و در میدان نقش جهان اصفهان قرار گرفته است. این مسجد هم در دوران صفویه ساخته شده و شاهکار معماری قرن یازدهم هجری قمری به شمار می رود. مسجد شیخ لطف الله به دستور شاه عباس اول و در طول 18 سال ساخته شده و در کنار مسجد امام و مقابل ساختمان عالی قاپو قرار گرفته است. هنگامی که وارد این مسجد باشکوه و بی نظیر می شوید و زیر گنبد آن قرار می گیرد مبهوت و مسحور ارتفاع و ریزه کاری ها و ظرافت تزیینات و الگوهای زرد و آبی آن می شوید. پرفسور آرتور اوپام در کتاب مروری بر هنر ایران در مورد مسجد شیخ لطف الله این طور می نویسد که نمی توان باور کرد که این مسجد به دست انسان ساخته شده باشد! مسجد شیخ لطف الله یکی از زیباترین مساجد ایران است که در سفر به اصفهان نباید بازدید از آن را از دست داد.

منبع: irandestination.com

منبع: الی گشت
انتشار: 26 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 934

به "باشکوه ترین مساجد ایران" امتیاز دهید

3 کاربر به "باشکوه ترین مساجد ایران" امتیاز داده اند | 4.7 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باشکوه ترین مساجد ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید