بازوبندی که حرکات دست کاربر را تشخیص می دهد

به گزارش مینی نت، محققان دانشگاه کالیفرنیا، برکلی(University of California, Berkeley) آمریکا در مطالعه اخیرشان پیروز به توسعه بازوبند پیشرفته ای شده اند که می تواند حرکات دست کاربر را شناسایی کند.

بازوبندی که حرکات دست کاربر را تشخیص می دهد

در حال حاضر سیستم های بینایی رایانه ای و دستکش های مجهز به حسگر که می توانند حرکات دست افراد را تشخیص دهند، وجود دارند. حال دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا، برکلی یک فناوری نوین به عنوان جایگزینی برای فناوری های مذکور ایجاد نموده اند که مزایای آن نسبت به دیگر فناوری ها بیشتر است.

سیستم های بینایی رایانه ای عملکردشان به گونه ای است که نه تنها احتیاج دارند که کاربر دست خود را به طور واضح در همه حال نشان دهد، بلکه نگرانی های مربوط به حریم خصوصی نیز در این سیستم ها وجود دارد که نگران نماینده است، به خصوص اگر چهره فرد در فیلم دیده گردد. از طرف دیگر، دستکش های الکترونیکی نیز ممکن است سنگین و شنماینده باشند و نتوان از آنها در همه موقعیت ها استفاده کرد.

اخیرا گروهی از محققان آمریکایی با در نظر دریافت این محدودیت ها، یک بازوبند لایه-نازک مجهز به تراشه رایانه ای ایجاد کردند که دور بازوی کاربر بسته می گردد و پس از آن اگر کاربر در یک زمان چند حرکت را با دستان خود انجام دهد این بازوبند قادر به تشخیص آن است.

هنگامی که کاربر این کارها را انجام می دهد، حسگرهای الکتریکی تعبیه شده در باند بازوبند، سیگنال های عصبی را در 64 نقطه از بازو تشخیص می دهند. سپس از این داده ها برای آموزش یک الگوریتم مبتنی بر هوش مصنوعی که می آموزد کدام الگوهای سیگنال با کدام حرکات همراه و مرتبط هستند، استفاده می گردد. پس از آن هنگامی که کاربر یکی از این حرکات را انجام می دهد یا حتی به انجام دادن آن فکر می نماید، سیستم با تطبیق الگوی سیگنال عصبی که قبلاً آموخته است، می تواند مشخص کند که کدام حرکت در حال اجرا است. سیستم یاد شده در حال حاضر قادر به تشخیص 21 حرکت مختلف دست از جمله مشت کردن، بالا بردن انگشت شست، دست را صاف نگه داشتن، بالا بردن هر انگشت دست و شمارش اعداد با یاری انگشتان دست است.

نکته مهم درباره فناوری مذکور این است که این الگوریتم به طور اتوماتیک آنچه را که به او آموزش داده شده به روز می نماید. بنابراین می تواند متغیرهای جدیدی مانند عرق روی بازو یا دریافت بازو در یک حالت غیرمعمولی را نیز تشخیص دهد. علاوه بر این، تمام عملیات پردازش درون تراشه انجام می گردد و بنابراین هیچ کدام از داده های کاربر به سیستم ابری منتقل نمی گردد.

محققان امیدوارند تا با توسعه بیشتر فناوری مذکور بتوانند کاری نمایند که این فناوری بتواند در برنامه هایی مانند کنترل حرکت وسایل الکترونیکی، واقعیت مجازی یا عملکرد دست های رباتیک و یا پروتز مورد استفاده قرار گیرد.

یافته های این مطالعه که توسط پروفسور جان رابائی(Jan Rabaey) اجرا شده، اخیراً در مجله Nature Electronic منتشر شده است.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 11 بهمن 1399 بروزرسانی: 11 بهمن 1399 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 1363

به "بازوبندی که حرکات دست کاربر را تشخیص می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازوبندی که حرکات دست کاربر را تشخیص می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید