امضای تفاهم نامه همکاری بین شورای عالی استان ها و سازمان میراث فرهنگی

به گزارش مینی نت، شورای عالی استان ها و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

امضای تفاهم نامه همکاری بین شورای عالی استان ها و سازمان میراث فرهنگی

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، تفاهم نامه شورای عالی استان ها و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مورد حفظ و احیای بافت ها و عناصر تاریخی فرهنگی، ارتقای صنعت گردشگری و جذب گردشگر و احیا و حمایت همه جانبه از فراوری و فروش هنرهای سنتی و صنایع دستی کشور، در پنج ماده، عصر امروز چهارشنبه 16 مرداد 98، به امضای دکتر علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مرتضی الویری رئیس شورای عالی استان ها رسید.

دکتر علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در نشست هم اندیشی اعضای شورای عالی استان ها گفت: شورای عالی استان ها نقش مهمی در پیشبرد فعالیت ها و اهداف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دارد و با یاری شهرداری ها می توانیم اتفاقات بسیار خوبی را رقم بزنیم.

مونسان گفت: گردشگری سه بعد مالی، اجتماعی و فرهنگی دارد، در همه جای جهان نیز تقریبا این گونه است و علاوه بر درآمدزایی و ایجاد شغل در بعد مالی، در حوزه اجتماعی نیز در کشور ما صنعت گردشگری با استفاده از ظرفیت بوم گردی شاهد مهاجرت معکوس از شهرها به روستا شده ایم.

او اضافه نمود: ایجاد فضای نشاط آور با برگزاری جشنواره های مختلف یکی از کارنمودهای ابعاد فرهنگی صنعت گردشگری است.

دکتر اضافه نمود: سال گذشته پیروز به ایجاد 203هزار شغل شدیم که بر این اساس یکی از دستگاه های پیشرو هستیم و توانسته ایم در حوزه ایجاد اشتغال نقش آفرینی کنیم.

او اضافه نمود: سال گذشته شاهد ورود 7 میلیون و 800 هزار گردشگر خارجی به کشور بودیم که نسبت به سال 96، رشد 52 درصدی را نشان می دهد. این در حالی است که 180هزارمیلیارد تومان حجم سرمایه گذاری در پروژه های گردشگری در حال اجرا است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه گفت: به منظور توسعه و رونق گردشگری و افزایش ورود گردشگران خارجی موضوع لغو ویزا با کشورهای مختلف را انجام دادیم که عمان و چین دو کشوری هستند که به تازگی با آن ها ویزا را لغو نموده ایم که به طور حتم می تواند به افزایش جذب گردشگران خارجی به کشور یاری کند.

او در ادامه گفت: موضوع درج نشدن مهر بر روی گذرنامه های گردشگران خارجی نیز یکی از موضوعاتی است که دنبال می کنیم و با دستور رئیس جمهوری این موضوع اجرایی شده است.

دکتر مونسان در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: با وجود فضای تحریم و پروژه ایران هراسی، پیروز به برگزاری رویداد بزرگ همدان 2018 شدیم و در این رویداد شاهد حضور دبیرکل سازمان جهانی گردشگری در ایران بودیم که صحبت های خوبی نیز درباره جاذبه ها و امنیت ایران انجام داد که حائز اهمیت است.

او در ادامه به اهمیت اطلاع رسانی و معرفی جاذبه های گردشگری اشاره نمود و گفت: در این خصوص البته اعتباراتمان کم است و با انتظاراتی که از این سازمان دارد، متناسب نیست. با این حال برنامه ریزی هایی انجام داده ایم تا بتوانیم ایران را به خوبی معرفی کنیم که یکی از این اقدامات ایجاد ستاد تبلیغات فضای مجازی است. ضمن این که پورتال جامع گردشگری را راه اندازی نموده ایم.

هدف گذاری برای صادرات 2میلیارد دلاری صنایع دستی

این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت های خود به موضوع فراوری و صادرات صنایع دستی اشاره و توضیح داد: سال گذشته 280میلیون دلار صادرات صنایع دستی به صورت رسمی داشتیم که 300میلیون دلار نیز به صورت چمدانی صادرات اجرا شده است اما هدف گذاری ما صادرات 2میلیارد دلاری صنایع دستی است.

مونسان به موضوع میراث فرهنگی نیز اشاره نمود و گفت: ایران کشوری پهناور و تاریخی است. یک میلیون سایت تاریخی و 34هزار اثر ثبت ملی داریم و 24 اثر نیز ثبت جهانی شده است. ضمن این که 2 هزار پروژه مرمتی در حوزه میراث فرهنگی در حال اجراست.

او در ادامه گفت: انتظار دارم اعضای شورای عالی استان ها به ما در حوزه اجرای برنامه های مرتبط با میراث فرهنگی به ما یاری نمایند، به عنوان مثال در یزد شاهد همکاری بسیار مناسب دستگاه های مختلف از جمله میراث فرهنگی و مدیریت شهری هستیم و اکنون شاهد اتفاقات بسیار خوب در یزد هستیم.

معاون رئیس جمهوری اضافه نمود: خوشبختانه قانون حمایت از مالکان و بهره برداران آثار فرهنگی تاریخی در مجلس تصویب شد که مفاد بسیار خوبی دارد که یکی از آن ها قلع و قمع ساخت و ساز در بافت های تاریخی است.

افزایش موزه های خصوصی در کشور

مونسان در ادامه به موضوع موزه ها نیز اشاره نمود و گفت: در حال حاضر 600 موزه فعال در کشور داریم و در سال گذشته شاهد رشد افتتاح موزه های خصوصی بودیم که باعث ایجاد شغل و نیز باعث حفاظت بهتر از اشیای تاریخی شده است.

دکتر مونسان در بخش دیگری از صحبت های خود به ثبت جهانی آثار اشاره نمود و اضافه نمود: کشورها سالانه یک سهم برای ثبت جهانی دارند بنابراین برای ثبت جهانی آثار اولویت ها را در نظر می گیریم ضمن این که بر اساس یک ابتکار عمل، در پرونده های ثبت جهانی پرونده ها را به صورت یک محور ثبت می کنیم که محور ساسانی فارس نمونه این ثبت هاست.

او اضافه نمود: در ثبت جهانی اتفاقات بسیار خوبی می افتد که به عنوان مثال با ثبت جهانی هیرکانی به صیانت از جنگل ها یاری خواهد شد. این جنگل ها 850 کیلومتر طول دارد و در پنج استان گسترش دارد. در حقیقت گردشگری به یاری حفظ منابع طبیعی نیز آمده است.

مفاهیم دینی ممانعتی با گردشگری در کشور ما ندارد

او در ادامه به اشتراکات دین و گردشگری اشاره نمود و گفت: فضای دینی در کشور هیچ گونه ممانعتی را برای گردشگری ایجاد ننموده است، بلکه حتی توانسته ایم با استفاده از گردشگری به تبلیغ فضای دینی بپردازیم. هر گردشگری که به ایران سفر نموده است به سفیر فرهنگی ایران تبدیل شده و توانسته ایم مفاهیم دینی و فرهنگی را به وسیله گردشگری به افراد معرفی کنیم.

دکتر مونسان اضافه نمود: چندی پیش در سفر به قم با تعدادی از علما و مراجع عظام تقلید دیدار کردم و در این نشست ها شاهد صحبت های حمایتی مراجع تقلید و علمای گران قدر از موضوع گردشگری بودیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه به موضوع توزیع سفر در کشور اشاره نمود و گفت: بر اساس برنامه ریزی های اجرا شده، موضوع توزیع سفر در کشور بر غرب کشور متمرکز شد و در نوروز سال جاری نیز شاهد افزایش ورود گردشگران به استان های غربی از جمله کردستان هستیم.

یاری شورای عالی استان ها برای اجرای طرح تعطیلات زمستانی

دکتر مونسان در ادامه به اجرای پروژه شهر گردشگر اشاره نمود و با تشریح مشخصات و مختصات شهر گردشگر خاطر نشان کرد: با توجه به اهمیت توسعه و رونق گردشگری اجرای این طرح می تواند به توسعه گردشگری در شهرهای مختلف یاری کند و درخواست من این است که اعضای شورای عالی استان ها به این موضوع توجه داشته باشند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی در ادامه به موضوع تعطیلات زمستانی اشاره نمود و گفت: اجرای این طرح می تواند به توسعه گردشگری در کشور یاری کند، درخواست من این است که شورای عالی استان ها در این خصوص به ما یاری نمایند. اجرای این طرح می تواند به ایجاد کسب و کار و رونق مالی در شهرهای جنوبی یاری کند و باعث افزایش درآمدها می گردد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 10 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 310

به "امضای تفاهم نامه همکاری بین شورای عالی استان ها و سازمان میراث فرهنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امضای تفاهم نامه همکاری بین شورای عالی استان ها و سازمان میراث فرهنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید