اماکن دیدنی رشت ، سفر به سمت سبزینگی های شمال ایران

به گزارش مینی نت، بیشتر ما در سفرهای خود به خطه شمال کشور حتما یک بار از شهر زیبا و سرسبز رشت عبور نموده ایم و از طبیعت زیبای آن لذت برده و خاطراتی را از اماکن دیدنی رشت با خود به ارمغان داریم. اما باید بگوییم که جاذبه های تاریخی رشت همواره مورد بی توجهی واقع شده است. با خبرنگاران همراه باشید تا در این مطلب با جاذبه های گردشگری رشت، بیشترآشنا شویم.

اماکن دیدنی رشت ، سفر به سمت سبزینگی های شمال ایران

1-مسجد صفی

در سفر به رشت بعضی این مسجد را با نام مسجد شهیدیه در مجموعه اماکن دیدنی رشت می شناسند. این مسجد که از جاذبه های تاریخی رشت است، در بخش قدیمی شهر واقع شده است و جزو آثار تاریخی آن محسوب می شود. تاریخ ساخت مسجد صفی که در نزدیکی بازار نیز نهاده شده است کاملا و به طور دقیق معین نیست اما طبق سخنانی که در این باره گفته می شود شیخ صفی الدین اردبیلی به دلیل دوستی با شیخ زاهد گیلانی در سفری که به شهر رشت داشته است، در مکانی که مسجد را می بینیم چاهی حفر می نماید و عبادتگاهی نیز می سازد که در واقع بعدها به مسجد تبدیل می شود. این مسجد در لیست آثار ملی کشور و نیز از اماکن دیدنی رشت نهاده شده است و در این فهرست شماره 197 را به خود اختصاص داده است.

2-مدرسه شاپور

در میدان فرهنگ رشت مدرسه ای قدیمی که به دوران پهلوی باز می شود وجود دارد که نام آن شاهپور است که با گذشت زمان به دبیرستان شاپور تغییر یافته است و جز جاذبه های تاریخی رشت شمرده می شود.

این مدرسه دارای امکانات خاصی بود که همین امکانات باعث مشهور شدن آن شده بود. از جمله این امکانات می توان به آزمایشگاه، آمفی تئاتر و سایر تاسیسات خاص اشاره نمود که در زمان خود کمتر مدرسه ای را می توان یافت که بدین صورت و با این مزایا ساخته شده باشد. این مدرسه خاص نیز در زمره موارد ثبت شده در لیست آثار ملی کشور است و در واقع در تاریخ 26 آذر ماه و در سال 1356 در این لیست نهاده شد و شماره 1517 را به خود اختصاص داد.

3-کاروانسرای لات

در سفر به رشت اگر به سمت جنوب شهر رشت حرکت کنیم در 35 کیلومتری از شهر به کاروانسرایی می رسیم که از جاذبه های تاریخی رشت به شمار می رود و در سال 1246 قمری توسط شخصی به نام منوچهر خان معتمد الدوله ساخته شده است. کاروانسرای لات که در میان مردم به کاروانسرای شاه عباسی معروف گشت، از امامزاده هاشم حدود 4 کیلومتر فاصله دارد و معلوم است که کاروان های زیادی را که برای زیارت می آمدند را در خود جای می داده است.

4-خانه ابریشمی

در دوران ناصرالدین شاه کلانتر شهر رشت حاج میر اسماعیل حاکمی نام داشت که البته جزو پیران بازار نیز بود. ایشان خانه ای با مساحتی حدود 2000 متر مربع و زیربنایی در حدود 650 متر مربع در 2 طبقه که هر طبقه دارای 8 اتاق بود در ضلع جنوب شرقی میدان صیقلان و در انتهای کوچه شاعری داشت که بعد ها یعنی در حدود سال 1318 هجری شمسی به فرد دیگری به نام حاج میرزا احمد ابریشمی فروخته شد و از این زمان به نام خانه ابریشمی معروف گشت. این خانه که از اماکن دیدنی رشت است، با شماره 3365 و در سال 1379 به ثبت ملی رسید و در لیست آثار ملی جای گرفت.

5-تالاب عینک

در سفر به رشت تالاب عینک یا همان دریاچه عینک که از جاذبه های گردشگری رشت و بزرگترین تالاب شهری کشور ایران است نهاده شده است. این تالاب در منطقه 4 شهر رشت واقع شده است و یکی از زیبایی های طبیعی این شهر محسوب می شود. این مکان زیبا رتبه دوم تالاب های بزرگ استان گیلان را به خود اختصاص داده است. دلیل نامگذاری این تالاب به خاطر فرم عینک گونه آن است که اگر از بالا به آن بنگریم متوجه این شباهت خواهیم شد. اگر قصد دیدن این تالاب را دارید می توانید به پارک دانشجو رفته و در کنار آن از زیبایی این تالاب لذت ببرید.

6-پارک جنگلی سراوان

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری رشت، پارک جنگلی سراوان است که در واقع از قدیمی ترین بخش های جنگلی استان گیلان است با وسعتی برابر با 1487 هکتار در بخش غربی جاده رشت تهران خودنمایی می نماید. در این پارک که در میان پارک ها از اهمیت زیادی برخوردار است انواعی از گونه های گیاهی خاص و کم نظیر در جهان یافت می شود. در بخشی از این پارک موزه ای برای دید عموم به نام موزه میراث روستایی بنا شده است. پوشش گیاهی این جنگل و یا در واقع درختان آن به دو دسته یا قسمت تقسیم شده اند، یکی بخش طبیعی و جنگلی آن و دوم بخش دست کاشت ها و درختانی که توسط افراد کاشته شده است.

7-موزه گنجینه

در زمان قدیم این موزه که در سبزه میدان نیز نهاده شده است یه میرزا حسین خان کسمایی که از یاران وفادار میرزا کوچک خان جنگلی نیز بود تعلق داشت و قدمت ساختمان آن به 70 سال پیش باز می شود. در سال 1349 هجری شمسی وزارت فرهنگ و هنر این موزه را که در زیرزمینی به وسعت 700 متر مربع و زیربنای 560 متر مربع ساخته شده بود خریداری کرد. پس از آن یعنی در سال های پس از انقلاب به نام موزه شهر به کار خود ادامه داد. در موزه گنجینه، می توان با دو بخش باستان شناسی و مردم شناسی در منطقه به خوبی آشنا شد.

8-خانه تاریخی قدیری

اگر به سبزه میدان در شهر رشت بروید در ضلع شرقی آن می توانید خانه ای با قدمت دوران پهلوی را نظاره گر باشید. این خانه خانه ای نیست جز خانه معروف قدیری که از طریق محمد ولی تنکابنی که در آن موقع سپهدار حکمران گیلان بود ساخته شده است. خانه قدیری نیز با شماره ثبتی 2686 در لیست میراث فرهنگی نهاده شده است و در سال های بین 1369 تا 1381 هجری شمسی توسط اداره کل میراث فرهنگی استان گیلان استفاده می شده است.

9-خانه میرزا کوچک خان جنگلی

این خانه همواره مورد توجه مردم قرار داشته است زیرا که متعلق به سردار منطقه یعنی میرزا کوچک خان جنگلی است و شما نیز اگر قصد بازدید از این خانه را دارید باید به خیابان سهیل دبیری بروید. در سال 1381 این خانه بازسازی شد زیرا که در طول زمان آسیب هایی نه چندان جدی دیده بود، البته این بازسازی به سبک کاملا بومی و محلی انجام گرفت تا فرم اولیه خود را حفظ نموده باشد و زمان را برای شما تداعی کند.

این خانه دو طبقه مساحتی برابر با 300 متر مربع دارد. در دو طرف خانه پلکان نهاده شده است که شاید همین امر باعث زیبایی بیشتر خانه میرزا کوچک خان جنگلی شده است. هر طبقه از این بنا دارای 4 اتاق می باشد و همچنین دارای بالکنی به سبک خانه های این منطقه نیز هست.

برای آشنایی بیشتر با اماکن دیدنی رشت، به صفحه مربوطه در سایت سفرزون مراجعه کنید.

منبع: همگردی
انتشار: 29 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 536

به "اماکن دیدنی رشت ، سفر به سمت سبزینگی های شمال ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اماکن دیدنی رشت ، سفر به سمت سبزینگی های شمال ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید