افت 2 هزار و 319 و احدی شاخص بورس در خاتمه معاملات

به گزارش مینی نت، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز هم رو به کاهش بود، به گونه ای که در خاتمه معاملات با 2 هزار و 319 واحد افت همراه شد.

افت 2 هزار و 319 و احدی شاخص بورس در خاتمه معاملات

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، بورس اوراق بهادار تهران از روز گذشته علی رغم اینکه نرخ دلار در بازار رشد می نماید، اما شاخص کل بازار بورس رو به کاهش است. دیروز 10 هزار واحد افت کرد و امروز هم بیش از 2 هزار و 319 واحد کاهش یافت و به رقم یک میلیون و 243 هزار و 792 واحد رسید.

بعلاوه شاخص کل با معیار هم وزن که قابل اتکاءتر است، امروز 709 واحد کاهش یافته و به رقم 382 هزار و 140 واحد رسید.

ارزش بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از 4 میلیون و 955 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله گران امروز در بورس تهران بیش از 5.8 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق اقتصادی در قالب 875 هزار فقره معامله و به ارزش 5 هزار و 40 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

بعلاوه ارزش معاملات امروز فرابورس به 2 هزار و 3 میلیارد تومان رسید که در مجموع معامله گران در دو بازار بورس و فرابورس بیش از 7 هزار و 43 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز همه شاخص های بورس قرمز بودند، اما مقدار کاهش زیر یک درصد بوده است.

شاخص کل و شاخص قیمت در معیار وزنی ارزشی 19 صدم درصد کاهش یافتند و این دو شاخص در معیار هم وزن 19 صدم درصد افت کردند.

شاخص آزاد شناور 29 صدم درصد کاهش یافت.

شاخص بازار اول بورس 16 صدم درصد افت کرد و شاخص بازار دوم بورس 22 صدم درصد کاهش یافت.

امروز نماد های توسعه نفت و گاز پارسیان و پالایش نفت تبریز بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را داشتند و برعکس، نماد شستا، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تهران، مخابرات و بانک ملت به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشتند.

نماد های پرتراکنش در بورس شامل لیزینگ کارآفرین، مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی، دارویی برکت، سرمایه گذاری تأمین اجتماعی، پالایش نفت اصفهان، سایپا و ایران خودرو بوده اند.

خریداران واحد های صندوق پالایشی یکم با گذشت 10 ماه انتظار هنوز با 31 درصد زیان همراه هستند، در حالی که مقامات دولت بار ها قول داده بودند که زیان خریداران پالایشی جبران می گردد. هر واحد سرمایه گذاری پالایشی یکم به مردم 10 هزارتومان فروخته شد و امروز به نرخ 6923 تومان معامله می گردد.

در فرابورس ایران امروز شاخص کل 4 واحد رشد کرد و به رقم 18 هزار و 116 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس به بیش از یک میلیون و 199 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله گران امروز در فرابورس ایران بیش از 2.1 میلیارد سهام حق تقدم و اوراق اقتصادی در قالب 609 هزار فقره معامله و به ارزش 2 هزار و 3 میلیارد تومان دادو ستد کردند.

امروز نماد های شرکت پتروشیمی مارون، صنعتی مینو، پتروشیمی تندگویان و نیروی برق دماوند بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشتند و از سوی دیگر شاخص های ذوب آهن، آریا ساسول و بیمه کوثر بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشتند.

نماد های پرتراکنش فرابورسی شامل توسعه سرب روی ایران، محصولات کاغذی لطیف، صنایع روی ایرانیان، توسعه و عمران استان کرمان، فرابورس ایران، چوب خزرکاسپین و پتروشیمی تندگویان بوده اند.

لازم به ذکر است با توجه به اینکه از سال گذشته مشارکت مردم در بازار سرمایه افزایش یافته و اکثراً به وسیله مشارکت در خرید سهام عرضه اولیه وارد بازار می شوند که به این افراد تعداد کمی سهم در حد 15 تا 50 سهم می رسد و این سهام آنقدر پراکنده و خرد است که از نظر اقتصادی نمی صرفد که دارندگان این سهام برای دریافت سود سهام به بانک ها و یا شرکت ها مراجعه نمایند، بنابراین بهتر است شرکت های سرمایه پذیر سود سهام خود را به صورت متمرکز و به وسیله شماره شبای اعلام شده در سامانه سجام واریز نمایند. اما متأسفانه بعضی از شرکت ها سود سهام سهامداران به ویژه سهامداران خرد را نگه می دارند و این اعداد کوچک درنهایت رقم کلانی می گردد که در حساب شرکت ها رسوب می نماید، در حالی که آن ها موظفند سود سهامداران خود را به هر طریقی بپردازند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 16 مرداد 1400 بروزرسانی: 16 مرداد 1400 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 1705

به "افت 2 هزار و 319 و احدی شاخص بورس در خاتمه معاملات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افت 2 هزار و 319 و احدی شاخص بورس در خاتمه معاملات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید