آیا می دانید پکتین میوه چیست؟

به گزارش مینی نت، پکتین میوه افزودنی پرکابرد است که در درست کردن بسیاری از مواد غذایی مانند مربا، ژله و غیره استفاده می گردد. در این مقاله اطلاعاتی در رابطه با این ترکیب ارائه خواهیم کرد. پتکین میوه یا فقط پکتین یک

آیا می دانید پکتین میوه چیست؟

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

پکتین میوه افزودنی پرکابرد است که در درست کردن بسیاری از مواد غذایی مانند مربا، ژله و غیره استفاده می گردد. در این مقاله اطلاعاتی در رابطه با این ترکیب ارائه خواهیم کرد. پتکین میوه یا فقط پکتین یک هتروپلی ساکارید است که کربوهیدراتی پیچیده متشکل از زنجیره های اسیدی می باشد. از پکتین در صنعت غذایی به اسم عامل ژل ساز برای درست کردن مربا، ژله و شکلات استفاده می گردد. پکتین دارای ساختار زنجیره ای فشرده است که باعث کاربرد گسترده آن شده است. اگر تا به حال متعجب شده اید که چرا میوه ها طعمی خاص دارد به خاطر وجود پکتین در آن هاست و به همین دلیل است که به آن پکتین میوه گفته می گردد.

همانطور که گفته شد، مدت هاست که از پکتین به اسم عامل ژل ساز استفاده می گردد. پکتین در بعضی میوه ها و سبزیجات خصوصاً سیب، پرتقال، هلو، هویج، گلابی و سیب زمینی وجود دارد. پکتین از این ها گرفته می گردد و مورد استفاده قرار می گیرد. میوه ها برترین منبع برای گرفتن پکتین است. پکتین به شکل پودر یا مایع هم در بازار یافت می گردد. پکتین بعلاوه قسمتی از دیواره سلولی گیاهان است که به حفظ شکل مناسب سلول یاری می نماید. پکتین پودری به رنگ قهوه ای روشن است و آب مخلوط می گردد تا به اسم عامل ژل ساز عمل کند. به خاطر این خاصیت است که پکتین به پایدار سازی و تغلیظ مربا، شکلات و ژله یاری می نماید.

برای گرفتن پکتین از میوه ها، چنانکه گفته شد پوست میوه هایی مانند سیب و پرتقال را باید به مدت حدود 10 دقیقه بجوشانید تا به غلظت لازم دست پیدا کنید. ولی، اگر بیشتر از 20 به جوشاندن ادامه دهید، پکتین به صورت مایع به دست می آید و از آن تنها می توان در آبمیوه استفاده کرد. پکتین سیب عالی است و پرکاربرد ترین نوع پکتین تا به امروز بوده است. همانطور که گفته شد، پکتین به صورت صنعتی هم از میو ه ها فراوری و در بازار عرضه می گردد. اگر پکتین لازم دارید و نتوانستید از بازار پیدا کنید، می توانید از بعضی جایگزین های دیگر بهره ببرید. می توانید از جایگزین هایی مانند کنسانتره، ژلاتین یا تاپیوکا بهره ببرید. از این ها هم در بسیاری از دستورالعمل های آشپزی استفاده می گردد. گفته می گردد مصرف پکتین میوه به از بین بردن درد آتروز تا حد زیادی یاری می نماید. پکتین به اسم عامل پاکساز عمل می نماید و سموم را از بدن دفع می نماید از اینرو، راهکار مفیدی برای درمان یبوست و اسهال به تعداد می رود.

منبع: راسخون
انتشار: 1 آبان 1400 بروزرسانی: 1 آبان 1400 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 1789

به "آیا می دانید پکتین میوه چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا می دانید پکتین میوه چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید