8 چالش تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان (همراه با راهکار آن ها)

به گزارش مینی نت، اغلب افراد از دوران مدرسه به عنوان دورانی خوش و دوست داشتنی یاد می نمایند اما این موضوع برای همه یکسان نیست. ممکن است شما هم از آن دسته افرادی باشید که با چالش ها و مسائل مختلفی در طول دوران تحصیل در مدرسه و دانشگاه روبه رو بوده اید. شاید هم فرزند شما در حال حاضر با این مشکل دست و پنجه نرم می نماید. اما راهکار چیست؟ اصلا آیا چالش های تحصیلی زمان والدین با چالش های یکسان است؟

8 چالش تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان (همراه با راهکار آن ها)

در این مطلب از خبرنگاران مگ می خواهیم با چالش های تحصیلی آشنا شویم و راه حل آن ها را از زبان کارشناسان بخوانیم.

عمومی ترین مسائل و چالش های تحصیلی دانش آموزان

هر فرد با توجه به شرایط زندگی، تحصیلی و مقطعی که در آن مشغول به تحصیل است با چالش های مختلفی روبه رو می گردد. اما برخی از آن ها عمومی هستند و برای هر فرد در هر نقطه ای ممکن است ایجاد گردد. در ادامه با 8 مورد از عمومی ترین چالش های تحصیلی آشنا می شویم.

1. مدیریت زمان

چالش: حضور در مقاطع تحصیلی بالاتر احتیاج به کوشش و صرف زمان بیشتری دارد. به همین علت است که اندازه مشغولیت دانش آموزان در دبیرستان چندین برابر دبستان است. حالا اگر کلاس های فوق العاده و برنامه های تقویتی را هم به این حجم از مطالب درسی اضافه کنیم می بینید که دانش آموزان باید ساعت های زیادی از روز را فقط صرف مطالعه و تمرین نمایند. این اتفاق برای دانشجویان با شدت بیشتری پیش می آید و گاهی آنقدر واحد درسی انتخاب می نمایند که حتی زمان کافی برای یک دور مطالعه هر درس را هم ندارند این موضوع تا جایی پیش می رود که گاهی کنترل همه چیز از دست خارج شده و مدیریت زمان غیرممکن به نظر می رسد.

راه حل: شما باید قبل از هر چیز از محدودیت های خود مطلع باشید. اگر نمی توانید به تمام برنامه های فوق العاده تان برسید آن هایی که در رسیدن به هدف نهایی تان تاثیر کمتری دارند یا اصلا تاثیری ندارند را حذف کنید. اگر دانشجو هستید بهتر است براساس توانایی های خود در درس خواندن واحدهای درسی را انتخاب کنید. از قلم نیاندازید که هدف شما از تحصیل یادگیری است و فقط با مطالعه کافی و مداوم می توانید به این هدف برسید. برای شاداب و پرانرژی نگه داشتن فکر تان ابتدا برنامه ریزی کنید، سپس کمی روی برنامه فکر کنید و آن را با توانایی هایتان بسنجید، حالا اگر مطمئن هستید که از پس برنامه برمی آیید به سراغ اجرای آن بروید.

2. بدهی

چالش: این مشکل مختص دانشجویان است. شهریه ها هر ترم بیشتر می گردد و اگر قرار باشد هزینه حمل ونقل، محل اقامت، لوازم خانه و خوراک را هم به شهریه اضافه کنید هزینه ها سرسام آور می گردد. کارشناس های اقتصادی توصیه می نمایند بیشتر از کل عایدی ماهانه وام نگیرید اما وقتی هر روز هزینه ها بیشتر می گردد، رعایت چنین توصیه هایی غیرممکن می گردد. همه ما با دانشجویانی که به علت محدودیت های اقتصادی ترک تحصیل نموده اند آشنا هستیم. دانشجویان زیادی هم هستند که در حین تحصیل کار می نمایند و این موضوع فشار زیادی به آن ها وارد می نماید. در نتیجه، فارغ التحصیلی بدون بدهی عملا غیرممکن است.

راه حل: دریافت وام های دانشجویی فرآیند ساده ای دارد فقط باید با یک مشاور اقتصادی مشورت کنید تا بتوانید دید بهتری نسبت به شرایط وام گرفتن و فشاری که بر زندگی شما وارد می نماید داشته باشید. بعلاوه او می تواند روش هایی که پس دادن وام را آسان تر می نماید را به شما آموزش دهد.

3. کمبود خواب

چالش: حجم زیاد درس ها در کنار برنامه های فوق العاده و ارتباطات خانوادگی و محبت آمیز وقت استراحت کافی را از دانش آموزان می گیرد. این موضوع برای دانشجویان سخت تر هم است. اغلب آن ها شاغل هم هستند و تعداد زیادی از کارها را باید در طول روز انجام دهند. نتیجه چیزی جز کمبود خواب و در ادامه مسائل جسمی و روحی نیست.

راه حل: کارهای خود را اولویت بندی کنید. فعالیت های درسی، دیدارهای محبت آمیز، شغل، مطالعه و روابط خانوادگی برخی از این دسته بندی ها هستند. حالا براساس اهمیت موضوعات و تاثیرگذاری آن ها در حصول نتیجه مورد نظرتان، فعالیت ها را اولویت بندی کنید. اگر دانشجو هستید و در پی شغل هم می گشت بهتر است سراغ شغل هایی بروید که با شرایط دانشجویی همخوانی دارد یا به صورت پاره وقت می توانید به آن ها بپردازید. حالا برنامه روزانه تان را براساس این اولویت بندی دوباره بنویسید تا بتوانید وقت کافی برای استراحت داشته باشید.

4. دلتنگی

چالش: برخی از دانش آموزان وقتی بیشتر از سه ساعت از خانه دور هستند احساس دلتنگی می نمایند، حتی اگر آن را بیان ننمایند. اغلب دانشجویانی هم که در شهری غیر از شهر خودشان تحصیل می نمایند با احساس دلتنگی برای خانواده آشنا هستند.

راه حل: اگر دانش آموز هستید باید به خودتان این موضوع را گوشزد کنید که حضور در مدرسه مقدمه ای برای حضور در جامعه است. شما بابد بتوانید این احساس خود را مدیریت کنید تا شرایط را برای مستقل شدن و فعالیت در جامعه فراهم کنید. اگر دانشجو هستید بهتر است یک یا دو بار در ماه به خانه سر بزنید یا به وسیله تماس تصویری با خانواده تان ارتباط برقرار کنید. اگر دوست یا فامیلی در شهر محل اقامت خود دارید بهتر است با او بیشتر ارتباط داشته باشید تا بتواند جای خالی خانواده را برایتان پر کند.

5. افسردگی

چالش: تمام موضوعاتی که در فهرست چالش ها معرفی می کنیم پتانسیل افزایش سطح استرس و افت عاطفی دانش آموزان و دانشجویان را دارد. دیدار با افراد آشنا، حضور در خانواده و یا شرکت در مهمانی ها می تواند به صورت مقطعی این افت عاطفی را از بین ببرد اما درگیری طولانی مدت با استرس می تواند منجر به افسردگی گردد.

راه حل: اگر احساس می کنید با استرس درگیر هستید یا موقعیت هایی وجود دارد که باعث افزایش استرس شما می گردد بهتر است از یک متخصص یاری بگیرید. در مدارس و دانشگاه ها خدمات مشاوره رایگان وجود دارد و مشاور می تواند با شنیدن صحبت هایتان، به شما یاری کند تا بتوانید شرایط را مدیریت کنید و در جهت افسردگی پیش نروید.

6. بیماری

چالش: استرس بیش از حد، مراقبت ناکافی از خود و کمبود خواب می تواند به سلامت جسمانی شما آسیب برساند. اگر در محله پر رفت وآمدی هم زندگی می کنید، با ضعیف شدن بدنتان، شانس ابتلا به بیماری های عفونی و ویروسی در شما افزایش پیدا می نماید. در نتیجه ریسک ابتلا به بیماری های مختلف برای شما بالا می رود.

راه حل: وعده های غذایی مغذی و متعادل بخورید، خواب شبانه مناسب داشته باشید و بهداشت فردی را رعایت کنید. ساده ترین راه رعایت بهداشت فردی شستن دست ها به صورت مکرر است. اگر هم احساس بی حالی یا بیماری داشتید حتما بلافاصله به کلینیک دانشگاه یا اتاق بهداشت مدرسه مراجعه کنید.

7. مسائل اجتماعی

چالش: تعاملات اجتماعی به سلامت روان هر فردی یاری می نماید اما اگر این تعاملات بیشتر از حد نرمال باشد طبیعی است که اختلافات و سختی هایی هم در پی خواهد داشت. اگر هم افراد نامناسبی در حلقه آشنایان شما باشند ممکن است روابط به صورت ناسالم پیش رفته و حتی آسیب زا هم باشد. نتیجه همه این ها دور شدن از هدف اصلی تان است.

راه حل: یادگیری و مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید. وقتی از مدرسه یا دانشگاه به خانه برمی گشت استراحت کنید. گاهی برای خودتان وقت بگذارید و تنهایی به کافه یا مرکز خرید بروید. با دوستان تان در محیط های عمومی و به اندازه محدود قرار دیدار بگذارید و اگر اختلاف یا دعوایی هم پیش آمد، بدون درگیر شدن از جمع خارج شوید.

8. انتخاب رشته

چالش: انتخاب رشته تحصیلی بسیار استرس زا و پرفشار است. همه به شما می گویند که با انتخاب رشته شغل آینده تان را هم معین می کنید و اندازه عایدی شما در آینده بستگی به درسی دارد که می خوانید. پس الان در یک لحظه حساس و سرنوشت ساز (و البته پراسترس) هستید.

راه حل: انتخاب یک رشته تحصیلی لازم است اما باید بدانید که حتما جهت شغلی یا روش عایدیی شما را معین نمی نماید. پس در رشته ای تحصیل کنید که از مطالعه مباحث آن لذت می برید. اگر نمی توانید برای انتخاب رشته تصمیم بگیرید می توانید از مشاوران این حوزه یاری بخواهید. حتی می توانید با یکی از افرادی که در رشته تحصیلی مورد علاقه شما لیسانس گرفته است صحبت کنید تا بیشتر درباره آن اطلاعات کسب کنید. این نکته را از قلم نیاندازید که هیچ چیزی ارزش از دست دادن چند سال از زندگی تان به خاطر خواندن درسی که دوستش ندارید را ندارد.

سخن پایانی

چالش هایی که در این مطلب معرفی شدند بخش کوچکی از مسائلی است که دانش آموزان و دانشجویان با آن ها روبه رو هستند. خیلی از آن ها معتقدند که تحصیلات در رشته مورد علاقه شان ارزش درگیری با این چالش ها را دارد اما آیا واقعا تحمل استرس بیش از حد، تجربیات تلخ و فشار های جسمی می تواند ارزشمند باشد؟ اگر شما هم درگیر این چالش ها یا مسائلی دیگر هستید، به چای جنگیدن با آن ها از مشورت یک کارشناس یا مشاور یاری بگیرید تا بتوانید سال های تحصیل را با آرامش و سلامت بیشتری پشت سر بگذارید.

منبع: bscholarly

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 10 مهر 1401 بروزرسانی: 10 مهر 1401 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 2104

به "8 چالش تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان (همراه با راهکار آن ها)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 چالش تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان (همراه با راهکار آن ها)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید