چرا بعضی پزشکان زیر بارنوشتن نسخه الکترونیک نمی روند؟

به گزارش مینی نت، مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی ضمن تاکید بر اینکه مسئله ای برای پذیرش نسخ کاغذی از طرف آزمایشگاه ها و داروخانه ها وجود ندارد گفت: این اجازه به داروخانه ها و مراکز پاراکیلینیک داده شده تا نسخ کاغذی را تا سقف 20 درصد بپذیرند، لذا برای بیماران در این زمینه مسئله ای پیش نمی آید.

چرا بعضی پزشکان زیر بارنوشتن نسخه الکترونیک نمی روند؟

شهرام غفاری در مصاحبه با ایسنا، با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی پیش قراول اجرای نسخه الکترونیک بوده است، اظهار کرد: در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی، بیمه سلامت و نیرو های مسلح طرح نسخه الکترونیک را اجرا می نمایند به طوریکه بیش از 97 درصد نسخ پزشکانِ طرف قرارداد با سازمان تامین اجتماعی به صورت الکترونیک نوشته می گردد. البته بعضی پزشکانی که با سازمان تامین اجتماعی طرف قرارداد نیستند نسخ را به صورت الکترونیک نمی نویسند و لذا در بعضی موارد شاهد رد و بدل شدن نسخ کاغذی هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که چند پزشک زیر بار اجرای نسخ الکترونیک نرفته اند، اظهار داشت: بیش از 23 هزار پزشک و دندانپزشک با سازمان تامین اجتماعی طرف قرارداد هستند و می توان گفت 100 درصد آنها، به صورت الکترونیک نسخه نویسی انجام می دهند؛ سه درصدی که موجب شده تا نسخ الکترونیک به صورت 100 درصد اجرا نگردد، پزشکانی هستند که با تامین اجتماعی قرارداد ندارند.

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به تمهیدات سازمان در مواردی که ممکن است پزشکان با قطعی برق روبرو شوند، اضافه کرد: در مواردی که پزشکان نسخ را به دلایل مطرح شده در قانون، به صورت کاغذی می نویسند، این اجازه به داروخانه ها و مراکز پاراکیلینیک داده شده تا نسخ کاغذی را تا سقف 20 درصد بپذیرند، لذا برای بیماران در این زمینه مسئله ای پیش نمی آید.

غفاری یادآور شد: در مواردی گزارش می گردد که داروخانه و آزمایشگاهی ممکن است نسخه کاغذی را از بیماران قبول ننمایند؛ در این زمینه سازمان تامین اجتماعی طی نظارت های خود، به طور شفاهی این موضوع را اعلام نموده که نسخ کاغذی را تا سقف 20 درصد ظرفیت نسخه پیچی داروخانه ها قبول نمایند.

وی یادآور شد: در حال حاضر اندازه نسخه نویسی به صورت کاغذی در پاراکلینیک ها به بیش از 15 درصد نمی رسد و به طور قانونی مسئله ای برای پذیرش نسخ کاغذی از طرف آزمایشگاه ها و داروخانه ها وجود ندارد.

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی در پاسخ به سوالی درخصوص تاثیر اجرای نسخ الکترونیک در کاهش خطا های نسخه خوانی شرح داد: این مهم تاثیر 100 درصدی در کاهش خطا های نسخه خوانی داشته است. البته نسخه الکترونیک چالش هایی هم دارد، به طور مثال اگر دو دارویی از نظر تلفظی به یکدیگر شباهت داشته باشند، ممکن است یک دارو به جای داروی دیگر انتخاب گردد، اما این موضوع به مراتب کمتر از خطا های نسخه خوانی است، اما برای داروخانه خطای نسخه خوانی وجود ندارد. پیش از این نیز داروخانه ها نگران مخدوشی تاریخ نسخ دارو بودند که این موارد با اجرای نسخ الکترونیک برطرف شده است.

غفاری در بخش دیگری از این مصاحبه، با بیان اینکه هر سازمانی به طور مستقل نسخ الکترونیک را در سامانه خود اجرا می نماید، گفت: قرار بود سامانه های نسخه نویسی با یکدیگر مرتبط شوند و پزشکان بتوانند برای بیماران تحت پوشش سایر بیمه ها نیز در سامانه نسخه نویسی نمایند، اما این اتفاق هنوز رخ نداده است. با این وجود با بیمه سلامت در مورد بیماران صعب العلاج همکاری اجرا شده است تا بیمه شدگان تامین اجتماعی و بیمه سلامت به وسیله صندوق بیماران صعب العلاج پوشش داده شوند.

منبع: فرارو
انتشار: 7 مرداد 1402 بروزرسانی: 7 مرداد 1402 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 2232

به "چرا بعضی پزشکان زیر بارنوشتن نسخه الکترونیک نمی روند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا بعضی پزشکان زیر بارنوشتن نسخه الکترونیک نمی روند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید