پنکیک هایی واقعی از 30 میلیون سال پیش!

به گزارش مینی نت، صخره های پنکیکی | The Pancake Rocks

یکی از جاذبه های معروف نیوزیلند صخره های پنکیکی هستند که ایجاد آن ها مدتی طول خواهد کشید: 30 میلیون سال! صخره های پنکیکی در دولومیت پوینت در نزدیکی پوناکیکی (Punakaiki) نیوزیلند واقع هستند که منطقه ای با سنگ آهک رسوب شده است که در دیگ جن هایی عمودی تشکیل شده اند. صخره های پنکیکی بخشی از پارک ملی پاپاروا است و به وسیله مرکز پوناکیکی به راحتی قابل دسترس اند. خبرنگاران در ادامه برای شما در خصوص این پنکیک ها، اطلاعاتی آورده است. با ما همراه باشید:

پنکیک هایی واقعی از 30 میلیون سال پیش!

پیاده روی در راستا صخره های پنکیکی

برای اینکه کل راستا را پیاده روی کنید، به حدود 20 تا 45 دقیقه زمان احتیاج دارید. بخش اول این راستا رمپ ویلچر دارد و پنل های اطلاعاتی خوبی در خصوص جغرافیای این منطقه برای بازدیدنمایندگان فراهم است. با ادامه قدم زدن در این راستا از سراشیبی و سربالایی های ملایمی عبور نموده و از میان صخره ها به پل طبیعی سنگ آهکی و سرج پول (Surge Pool) خواهید رسید.

توصیه ما به شما این است که حتما دوربین عکاسی خود را به همراه داشته باشید و مطمئن باشید که حافظه دوربینتان به خاطر عکس های زیاد و خوبی که خواهید گرفت به زودی پر خواهد شد.

صخره های پنکیکی در زمان مد دریا

در طول راستاتان به دیگ جن های (حفره ای در نزدیکی ساحل دریا است که در سقفی غاری شکل تشکیل شده و از داخل آن معمولاً هوا و آب با فشار به بیرون می ریزد) جالبی برخورد می کنید که برترین زمان تماشا آن ها موقعی است که آب دریا بالا قرار گرفته است. زمانی که آب آن ها به بیرون پرت می گردد با صدای جالب و شاید ترسناکی همراه است و شاید مثل آب به شما اسپری گردد! بچه ها عاشق این دیگ جن ها هستند.

صخره های پنکیکی چگونه شکل گرفته اند؟

پایه های صخره های پنکیکی 30 میلیون سال پیش ایجاد شده بود، زمانی که بقایای گیاهان و موجودات دریایی مرده حدود 2 کیلومتر زیر سطح این صخره ها در کف دریا نشست نموده اند. فشار آب زیاد باعث شده است که آنها به لایه های مقاوم تر سنگ آهک و لایه های نازک تر و غنی تری تبدیل شوند. به تدریج اقدام لرزه ای، سنگ آهک را به بالای دریا کشید، جایی که در آن آب، باد و اسپری نمک، لایه های نرم تر را از بین برده و لایه هایی شبیه به پنکیک را از پشته سنگ آهک ایجاد می نماید.

در خصوص پوناکیکی، وست کوست، نیوزیلند

پوناکیکی را می توان دروازه ای رو به سرزمین سنگ های آهکی دراماتیک در پارک ملی پاپاروا (Paparoa National Park) دانست. این شهرستان در راه بین گریموث و وستپورت در یکی از بزرگراه های ساحلی نیوزیلند قرار گرفته است و دارای یک مرکز بازدید نماینده برای پارک ملی پارک پاپاروا، کافه و چایخانه، فروشگاه صنایع دستی و پارکینگ ماشین است. محوطه اطراف آن با اقامتگاه های گوناگونی نظیر آپارتمان های بزرگ، متل، زمینی برای چادر زدن و اقامتگاه هایی برای کوله گردهاست.

فعالیت های گردشگری پوناکیکی نظیر ماجراجویی با قایق کانو، اسب سواری، چاقو سازی، رفتینگ در غار و بسیاری دیگر هستند. در این منطقه می توانید مردم محلی زیادی ببینید که به جواهرسازی، نقاشی، سفالگری و … مشغول هستند. با تنها چند دقیقه ماشین سواری به خارج پوناکیکی، راستاهای پیاده روی در سختی های مختلفی وجود دارد که می توان از میان آن ها به ساحل گردی اشاره نمود.

جاده ساحلی

شما در این منطقه علاوه بر تماشا صخره های پنکیکی می توانید از جاده ساحلی گذر کنید و منظره ها چشمگیر و بی نظیری را مشاهده کنید که شاید آرزوی هر شخصی باشد. جاده های ساحلی این منطقه آنقدر دوست داشتنی هستند که پیشنهاد می گردد از زمانی که در کتاب های راهنما توصیه شده، وقت بیشتری را برای تماشای منظره ها در نظر بگیرید. در ادامه می توانید بعضی از تماشای های این منطقه را مشاهده کنید.

مرغ باران وستلند | Westland Petrel

این پرنده تنها در نیوزیلند دیده می گردد و فقط در ساحل غربی جزیره جنوبی زاد و ولد می نماید. شما می توانید در ماه های زمستانی در نزدیکی گرگ و میش غروب این پرنده اندمیک را مشاهده کنید. بر خلاف بسیاری از پرندگان، مرغ باران وستلند در زمستان زاد و ولد نموده و در فصل تابستان کلونی آن ها خالی است.

پرنده وکا | Weka

وکا، پرنده ای مخصوص نیوزیلند است که نمی تواند پرواز کند و مقدار ای شبیه یک مرغ دارد. این پرنده مانند کلاغ ها علاقه زیادی به برداشتن اشیاء براق دارد که برای ساختن لانه از آن ها استفاده می نماید. وکاهای جزیره جنوبی پرندگان با ذکاوتی هستند که اغلب در اطراف خانه ها و فعالیت های انسانی کوشش برای پیدا کردن غذا دارند. آنها دونده هایی سریع هستند و می توانند تا 15 سال زندگی نمایند. پر آن ها رنگ های ترکیبی سیاه و قهوه ای تیره روشن دارد.

فک خزپوش | Fur Seal

فک خزپوش نیوزیلندی یا فک خزپوش جنوبی، در سواحل پوناکیکی پراکنده هستند و آن ها را می توانید از بینی شان موهای بلند دورطرف صورت شناسایی کنید. آن ها گوش هایی کوچک و بدنی پبه رنگ قهوه ای تیره در پشت و کمی روشن تر در بخش های زیرین دارند. اغلب در طول روز خود را از در معرض آفتاب قرار می دهند و در شب برای به دست آوردن غذا شکار می نمایند.

اگر برای تماشا صخره های پنکیکی به پوناکیکی رفته و در سواحل اطراف قدم زدید، چشم هایتان را برای تماشا این جانوران جالب تیز کنید. این فک ها زمانی که روی زمین حرکت می نمایند شاید عجیب به نظر برسند، اما آن ها واقعا شناگران ماهری هستند. بچه های این فک ها بازیگوشند و همواره در حال جنب و جوش آن ها را خواهید دید.

دلفین هکتور | Hectors Dolphin

دلفین هکتور یکی از کوچکترین دلفین های دریایی در دنیا است که بیش از 1.5 متر طول ندارد.آن ها فقط در آب های نیوزیلند یافت می شوند و با رنگ خاکستری متمایز و نشانه های سیاه و سفید و باله دور گردن، یکی از قابل شناسایی ترین دلفین ها در نیوزیلند هستند که در سفرتان از صخره های پنکیکی احتمالا آن ها را نیز ببینید.

منبع: westcoast.co.nz

منبع: الی گشت
انتشار: 1 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 1 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 1976

به "پنکیک هایی واقعی از 30 میلیون سال پیش!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پنکیک هایی واقعی از 30 میلیون سال پیش!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید