پایگاه هوایی مرموزی که در جزیره آتشفشانی یمن ساخته می گردد

به گزارش مینی نت، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرد، یک پایگاه هوایی اسرارآمیز در یک جزیره آتشفشانی در نزدیکی یمن که در یکی از مهمترین تنگه های دنیا برای نقل و انتقال محموله های بازرگانی و انرژی قرار گرفته در دست ساخت است.

پایگاه هوایی مرموزی که در جزیره آتشفشانی یمن ساخته می گردد

به گزارش خبرنگاران، هیچ کشوری مدعی پایگاه هوایی جزیره میون واقع در تنگه باب المندب نشده است، اما ترافیک کشتی رانی مرتبط با یک کوشش قبلی برای احداث یک باند فرودگاهی در این جزیره 5.6 کیلومتری در چند سال قبل مرتبط با امارات متحده عربی بوده است.

مقام های دولت دارای رسمیت بین المللی در یمن حالا می گویند اماراتی ها در پشت این کوشش اخیر نیز هستند هر چند که امارات در سال 2019 گفت سربازانش را از کمپین نظامی تحت رهبری عربستان علیه یمن بیرون می کشد.

جرمی بینی، دبیر بخش خاور میانه در شرکت اطلاعاتی منبع باز جینز که چند سال ساخت و ساز در جزیره میون را دنبال نموده، اظهار کرد: به نظر می رسد این دارای یک هدف استراتژیک بلندمدت تر برای ایجاد یک حضور نسبتا دائمی است. وی اضافه نمود: این مساله احتمالا تنها درباره جنگ یمن نبوده و شما باید شرایط کشتی رانی در آنجا را هم دارای اهمیت کلیدی بدانید.

کریس مورفی، یک نماینده دموکرات از کنتیکات درباره این پایگاه گفت که یاد آوری می نماید که امارات متحده عربی عملا از یمن خارج نشده است.

باند فرود در جزیره میون به کنترل کننده آن اجازه اعمال قدرت در تنگه و اجرای آسان حملات هوایی در سرزمین اصلی یمن را می دهد. این همچنین پایگاهی را برای هر گونه عملیاتی در دریای سرخ، خلیج عدن و شرق آفریقا فراهم می نماید.

تصاویر ماهواره ای شرکت پلنت لبز مربوط به تاریخ 11 آوریل که به دست آسوشیتدپرس رسیده نشان می دهند که ماشین آلات ساخت و ساز در حال احداث یک باند فرود 1.85 کیلومتری در این جزیره هستند. پیشتر در اواخر سال 2016 نیز در یک اقدام اولیه کارگران کوشش داشتند یک باند فرود حتی بزرگتر و حدودا سه کیلومتری را که حتی برای سنگین ترین بمب افکنها نیز مناسب بود، بسازند اما این کوشش نیمه کاره رها شد.

مقامهای دولت مورد حمایت ائتلاف تحت رهبری عربستان در یمن می گویند امارات این فرودگاه را می سازد. مقامهایی که نامشان را فاش نکردند به آسوشیتدپرس گفتند، کشتی های اماراتی در هفته های اخیر اقدام به نقل و انتقال تسلیحات، تجهیزات نظامی و سربازان به جزیره میون نموده اند.

مقامهای نظامی گفتند، تنشهای اخیر میان امارات و دولت منصور هادی در یمن تا حدی ناشی از درخواست امارات از دولت او برای امضای یک قرارداد اجاره 20 ساله جزیره میون بوده است. مقامهای اماراتی به وجود اختلاف اذعان ننموده اند.

میون که همچنین تحت عنوان جزیره پریم نیز به رسمیت شناخته می گردد، در فاصله حدودا 3.5 کیلومتری جنوب غرب یمن قرار گرفته است. قدرتهای دنیا مکان استراتژیک این جزیره را صدها سال است که به رسمیت شناخته اند.

منبع: ایسنا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 12 تیر 1400 بروزرسانی: 12 تیر 1400 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 1642

به "پایگاه هوایی مرموزی که در جزیره آتشفشانی یمن ساخته می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پایگاه هوایی مرموزی که در جزیره آتشفشانی یمن ساخته می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید