مزایای موی فر طبق نظریه تکاملی

به گزارش مینی نت، بر اساس تحقیقات نو موهای فر، ممکن است در ابتدا به عنوان یک مزیت تکاملی برای رشد بیشتر مغز انسان عمل نموده باشد و نقشی مهم در تکامل انسان ایفا نموده باشند.

مزایای موی فر طبق نظریه تکاملی

علت فر شدن مو ممکن است دایره ای گسترده داشته باشد. در بعضی افراد ژنتیک است که موی فر آن ها را سبب می گردد و در بعضی دیگر، شرایط آب و هوایی محیط زندگی. به تازگی دانشمندان دریافته اند که علت فر شدن مو دلایلی تکاملی دارد. با ما در مجله اینترنتی خبرنگاران همراه باشید.

کارکرد موی سر

اینکه چرا بر خلاف سایر جانداران که تمام سطح بدنشان را مو پوشانده، انسان ها فقط در ناحیه سر، مو دارند یک سوال دیرینه است که هنوز جوابی دقیق ببرای آن تعریف نشده است. اما جدیدترین تحقیقات نشان می دهد که ممکن است موهای مجعد یک مزیت تکاملی برای اجداد انسان ما بوده باشد.

علت فر شدن مو ممکن است ارتباطی با میزان مغز انسان ها داشته باشد.

مزایای موی فر

اعتقاد بر این است که تکامل موهای مجعد مزایای خاصی را برای جمعیت اولیه انسان فراهم نموده است. در حالی که دلایل دقیق ایجاد موهای مجعد هنوز مورد بحث است، بعضی از نظریه ها نشان می دهند که علت فر شدن مو به دلایل زیر ممکن است تکاملی محسوب گردد.

محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش (UV)

موهای مجعد نسبت به موهای صاف متراکم تر و ضخیم تر هستند که می توانند محافظت بیشتری در برابر اشعه مضر UV خورشید ایجاد نمایند. این به ویژه برای افرادی که در مناطقی با نور شدید آفتاب زندگی می نمایند مفید است، زیرا به جلوگیری از آفتاب سوختگی و آسیب احتمالی پوست سر یاری می نماید و این می تواند یک علت فر شدن مو در روند تکامل باشد.

تنظیم دمای بدن

ساختار موهای مجعد، حفره های هوا را بین رشته های مو ایجاد می نماید که می تواند به عنوان عایق عمل نموده و به تنظیم دمای بدن یاری کند. هوای محبوس شده میان موها به عنوان یک تنظیم نماینده دما در برابر گرما و سرما عمل می نماید و محیط راحت تری را برای پوست سر فراهم می نماید و دمای کف سر را حفظ می نماید.

بهبود حفظ رطوبت

موهای مجعد شکل منحصر به فردی دارند که می توانند به حفظ رطوبت به طور موثرتری یاری نمایند. پیچ و تاب های طبیعی باعث کاهش تبخیر رطوبت از پوست سر و مو می گردد و در محیط های خشک آبرسانی بهتری به موها می دهد. علت فر شدن مو ممکن است به علت یاری به مغز در برابر رطوبت زیاد باشد.

محافظت مکانیکی

ساختار پیچ خورده موهای فر می تواند به عنوان یک مانع فیزیکی عمل نموده و از پوست سر و مو در برابر عوامل خارجی مانند اصطکاک، ساییدگی و آسیب محافظت کند. علت فر شدن مو ممکن است همین باشد که موی فر به کاهش احتمال شکستگی مو یاری نموده و یک بالشتک طبیعی در برابر ضربه ایجاد می نماید.

بهبود حس لامسه

موهای مجعد به علت افزایش تعداد انتهای عصبی در اطراف فولیکول های مو نسبت به موهای صاف حساسیت بیشتری نسبت به لمس دارند. این حساسیت افزایش یافته ممکن است برای انسان های اولیه مزیتی در تشخیص و واکنش به تغییرات محیطی مانند تغییر در حرکت هوا یا وجود حشرات یا سایر تهدیدات بالقوه داشته باشد و علت فر شدن مو در انسان ها ممکن است به علت همین کارکرد بهبود حس لامسه باشد.

چرا موی فر یک مزیت تکاملی به شمار میرود؟

به دلایلی که در بالا ذکر شد این امکان وجود دارد که موهای مجعد یکی از دلایلی باشد که هومو ساپین ها جایگزین گونه های انسان نئاندرتال شدند که حدود 40000 سال پیش از بین رفتند. ژن های موی مجعد خیلی زودتر در تکامل انسان ایجاد شده اند و علت فر شدن مو با بزرگ تر شدن مغز انسان ها، معنا می یابد. ژن های موی مجعدی که از پوست سر در برابر نور خورشید محافظت می نمایند، به کسانی که از آن ها برخوردار بودند، رجحان ویژه ای داده است.

پیشنهاد مطالعه: ساختمان های هرمی تمدن مایا در اعماق جنگل های مکزیک را بخوانید.منبع: پیام دلتا
انتشار: 3 تیر 1402 بروزرسانی: 3 تیر 1402 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 2220

به "مزایای موی فر طبق نظریه تکاملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزایای موی فر طبق نظریه تکاملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید