شناسایی گونه های جانورانی جالب با استفاده از نقاشی های باستانی

به گزارش مینی نت، یکی از نقاشی های یافت شده در مصر باستان، به قدری دقیق کشیده شده است که محققان می توانند گونه پرنده ای که در تصویر وجود دارد را تشخیص دهند.

شناسایی گونه های جانورانی جالب با استفاده از نقاشی های باستانی

یک شاهکار نقاشی در مصر باستان به گونه ای دقیق پرندگان در حال پرواز و یا نشسته در مردابی سرسبز را به تصویر کشیده است که محققان می توانند دقیقا بگویند که هنرمندان مصری بیش از 3300 سال پیش کدام گونه را نقاشی نموده اند.

این نقاشی در حدود یک قرن پیش بر روی دیوار های کاخ عمارنا، یکی از مرکز های مصر باستان که در 300 کیلومتری جنوب قاهره قرار گرفته است، کشف شد. اگرچه تحقیقات قبلی به آنالیز حیات وحش موجود در این نقاشی دیواری پرداخته بودند، اما این مطالعه تازه اولین پژوهشی است که به آنالیز هویت همه پرندگان می پردازد، که بعضی از آن ها نشانه هایی غیرطبیعی دارند.

کریستوفر استیمپسون، محقق و دانشیار افتخاری در موزه تاریخ طبیعی دانشگاه آکسفورد و بری کمپ، یکی از نویسندگان مقاله و استاد بازنشسته مصری در دانشگاه کمبریج در تحقیقی که در تاریخ 15 دسامبر در مجله Antiquity منتشر شد نوشتند: بسیاری از پرندگان به تصویر کشیده شده کبوتر های صخره ای (Columba livia) هستند، اما بعلاوه تصاویری از ماهی خورک ابلق (Ceryle rudis)، یک سنگ چشم پشت سرخ (Lanius collurio) و یک دم جنبانک سفید (Motacilla alba) نیز وجود دارد. این تیم یک رونوشت (کپی) از این اثر هنری را مطالعه کردند و از مقالات تحقیقاتی پرنده شناسی و طبقه بندی شده ای که قبلا منتشر شده بودند، برای شناسایی پرندگان استفاده کردند.

به گفته محققان، اتاقی که امروزه آن را اتاق سبز می نامند با تصاویری از نیلوفر های آبی، گیاهان پاپیروس و پرندگان نقاشی شده است. صحنه ای که ممکن است با هدف ایجاد فضایی آرامش بخش برای استراحت خانواده سلطنتی خلق شده باشد. استیمپسون و کمپ در این مطالعه نوشتند: بسیار واقع بینانه است که بگوییم تاثیرات آرامش بخش این فضای طبیعی در آن موقع برای خاندان سلطنتی به همان مقدار که الان برای ما اهمیت دارد، مهم بوده است.

احتمالا مصریان باستان در اتاق هایشان گیاهان واقعی معطر را نگه می داشتند و در آنجا موسیقی می نواختند. محققان نوشتند: اتاقی که صرفنظر از مقدار آن، با شاهکاری از هنر طبیعت گرایانه آراسته شده باشد و سرشار از عطر گیاهان تازه باشد و در آن نوای موسیقی طنین انداز گردد، تجربه حس بسیار خوبی را برای افراد ایجاد می نماید.

اتاق سبز

تقریبا بین سال های 1336 تا 1353 قبل از میلاد، فرعون آخناتون (پدر پادشاه توت عنخ آمون) بر مصر حکومت می کرد. او دین مصر را تغییر داد و پرستش آتون که تجسمی از قرص خورشید بود را ترویج داد. آخناتون مرکز تازهی به نام اختاتن (عمارنا) را بنا کرد و کاخ شمالی را در آنجا ساخت.

نقاشی های اتاق سبز که بین سال های 1923 تا 1925 به وسیله انجمن کاوشگران مصر حفاری و کشف شدند، بسیار شنماینده بودند، و نینا دی گاریس دیویس، که یک مصرشناس است تصویر یا فاکسی میلی از آن ها را نقاشی کرد. این نقاشی ها از این جهت اهمیت یافته اند که تصویر دیگری از آن ها وجود ندارد.

کمپ در ایمیلی به لایو ساینس گفت: تن ها راه حفاظت از این نقاشی ها این است که اتاق را دوباره در شن دفن کنیم. اما باستان شناسان از ترس اینکه مردم محلی آنجا را تخریب ننمایند، ترجیح دادند که این کار را انجام ندهند، احتمالا این ترس کمی اغراق آمیز است.

محققان در مقاله خود نوشتند که در سال 1926 تلاشی برای حفظ پانل ها با مواد مستحکم نماینده (ماده ای که برای تقویت آن بکار برده شد) انجام داده شده که نتیجه معکوس داشت، و باعث تغییر رنگ و تیره شدن نقاشی ها شد. این بدان معناست که محققان مجبور بودند برای شناسایی پرندگان به تصاویری که به وسیله دی گاریس دیویس کشیده شده بود اعتماد نمایند.

محققان نوشتند: در حالی که ماهی خورک ابلق و کبوتر های صخره ای هنوز هم در طول سال در مصر یافت می شوند، اما سنگ چشم پشت سرخ و دم جنبانک سفید، پرندگان مهاجر هستند. سنگ چشم پشت سرخ پرنده مهاجری است که معمولا بین ماه های آگوست و نوامبر به مصر می آید، در حالی که دم جنبانک سفید، پرنده مهاجری است که بین ماه های اکتبر تا آوریل از مصر عبور می نماید. در زمستان های سخت آن ها برای یافتن محصولات زراعی به زمین های کشاورزی می آیند.

در این شاهکار هنری تعدادی کبوتر صخره ای نقاشی شده اند، با اینکه این پرندگان، بومی منطقه ها باتلاقی مصر که پاپیروس در آن ها رشد می نمایند نیستند، و در صخره های بیابانی زندگی می نمایند، محتمل ترین شرح این است که هنرمندان باستانی تصمیم گرفتند تا آن ها را نیز در تصاویر خود وارد نمایند، تا صحنه ای که خلق نموده اند بهتر به نظر برسد. محققان در این باره نوشتند: حضور آن ها در این تصاویر ممکن است به شکلی ساده برای تقویت حس طبیعت وحشی و رام نشده باشد.

جالب اینجاست که هنرمندان باستانی، سنگ چشم پشت سرخ و دم جنبانک سفید را با دم های مثلثی شکل کشیده اند، ولی در واقعیت دم آن ها مثلثی نیست. محققین بر این باورند که هنرمندان با این کار می خواستند نشان دهند که این دو گونه، پرندگان مهاجر بوده اند و فقط به طور فصلی به مصر می آمدند.

با وجود این علامت گذاری ها، هنرمندان کار خود را در خلق تصاویر واقعی از پرندگان و گیاهان به خوبی انجام داده اند. استیمپسون در ایمیلی به لایوساینس گفت: من فکر می کنم که تصاویر اتاق سبز از منظری وسیع تر درباره هنر مصر باستان، و به عنوان نمونه ای از مشاهده دقیق دنیا طبیعی به وسیله مصریان بسیار قابل توجه هستند.

منبع: فرادید
انتشار: 29 آذر 1401 بروزرسانی: 29 آذر 1401 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 2137

به "شناسایی گونه های جانورانی جالب با استفاده از نقاشی های باستانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی گونه های جانورانی جالب با استفاده از نقاشی های باستانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید