روزهای اول ارتودنسی آدامس بجوید

به گزارش مینی نت، سرعت حرکت دندان ها برای اینکه از یک ناحیه نامطلوب به یک ناحیه بهتر و زیباتر بروند در هر ماه ماکزیمم حدود یک میلی متر است که همان طور که قبلا هم ذکر شد این مساله بستگی به خیلی از عوامل دیگری مانند سن بیمار (با توجه به اینکه امروزه درمان های ارتودنسی را در هر سنی می توان انجام داد) دارد ولی طول درمان در بیماران کم سن مسلما

روزهای اول ارتودنسی آدامس بجوید

روزهای اول ارتودنسی آدامس بجوید

نویسنده: دکتر فریبرز امینی*

به طور کلی سرعت درما ن های ارتودنسی یا بهتر است بگویم سرعت حرکت دندان ها بستگی به تراکم (سختی)، استخوان فرد تحت درمان، مقدار تحلیل و تشکیل استخوان، نوع و شیوه درمانی دارد.

به اسم نمونه در 2 بیمار مشابه ممکن است در یک نفر از آنها طول درمان یک سال و در دیگری یک سال و نیم تا 2 سال باشد که همان طور که قبلا هم ذکر شد، به عوامل فوق و بسیاری از عوامل دیگر مانند سن بیمار، حتی جنس بیمار و... بستگی دارد. به طور کلی در ارتودنسی سریع تمام عوارض حین و بعد از جراحی مانند از دست دادن عملکرد صحیح، درد، التهاب، صدمه به ریشه و از طرفی ثبات بعد از درمان هنوز به طور دقیق مورد آنالیز قرار نگرفته است.

سرعت حرکت دندان ها برای اینکه از یک ناحیه نامطلوب به یک ناحیه بهتر و زیباتر بفرایند در هر ماه ماکزیمم حدود یک میلی متر است که همان طور که قبلا هم ذکر شد این مساله بستگی به خیلی از عوامل دیگری مانند سن بیمار (با توجه به اینکه امروزه درمان های ارتودنسی را در هر سنی می توان انجام داد) دارد ولی طول درمان در بیماران کم سن مسلما کمتر از افراد مسن تر است و حتی جنس بیمار هم مهم است. در خانم ها طول درمان به طور نسبی کمتر از آقایان است و به سایر عوامل بستگی دارد ولی به طور کلی یک سرعت مناسب و ایده آل و غیرمخرب برای حرکت یک دندان یا گروهی از دندان ها، ماکزیمم یک میلی متر در ماه از یک ناحیه به ناحیه دیگر است.

همواره یک علامت هشداردهنده برای هر عملکرد غیرمعمول و ناصحیح به نام درد وجود دارد. معمولا نیروهای زیادی باعث درد متداوم و بیشتر از حد معمول (منظور از حد معمول این است که اغلب بیماران تحت درمان با دستگاه های ارتودنسی اعم از ثابت و متحرک مقداری درد در ناحیه دندان ها در روزهای اول درمان یا در طول درمان دارند) می شوند که این دردها معمولا زود از بین می فرایند و بیمار به نیروهای وارده به وسیله دستگاه های ارتودنسی عادت می نماید به طوری که تا انتها درمان احساس درد ندارد ولی ممکن است در روزهای اول این درد را هنگام جویدن غذا احساس نمایند که بعد از چند روز کم می گردد و از بین می رود. نکته حائز اهمیت و مهم این است که در این مرحله بیمار باید عمل جویدن را کم نکرده یا از جویدن خودداری نکند چون خود عمل جویدن باعث خون رسانی بیشتر به مجاورت ریشه ها و کاهش درد می گردد به طوری که در روزهای اول برای کاهش درد می توان جویدن آدامس را به بیمار پیشنهاد داد. هرگونه درد مداوم بیشتر از یک هفته به وسیله بیمار را می توان مشاهده کرد اما از نظر کلینیکی، نیروی زیاد می تواند موجب تخریب ریشه، تخریب استخوان آرواره، لقی بیش از حد دندان ها و حتی از دست دادن دندان ها گردد. یکی دیگر از علائم نیروی زیاد، لقی بیش از حد و معمول دندان یا دندان هاست.

پی نوشت ها :

*متخصص ارتودنسی

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 30 شهریور 1400 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 1755

به "روزهای اول ارتودنسی آدامس بجوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزهای اول ارتودنسی آدامس بجوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید