جاذبه های اعجاب انگیز و راز آلود دل کویر

به گزارش مینی نت، استان خراسان جنوبی با دارا بودن جاذبه های طبیعی تاریخی و گردشگری همچون نگینی در دل کویر با چشم اندازهای زیبا و دیدنی آماده پذیرایی از گردشگران خواهد بود.

جاذبه های اعجاب انگیز و راز آلود دل کویر

به گزارش خبرنگار از ؛ خراسان جنوبی دارای شرایط اقلیمی خشک و بیابانی، باغ ها و قلعه های تاریخی راز آلود، چشمه های آبگرم و سرد، روستا های شگفت انگیزو کویر بکر و آثار گردشگری بی نظیر است.

نوروز سال جاری اگر فرصت سفر به خراسان جنوبی را داشته باشید علاوه بر جاذبه های تاریخی همچون قلعه، باغ های رحیم آباد و اکبریه و ارگ کلاه فرهنگی بیرجند می توانید بادگیر های بشرویه، روستا های اعجاب انگیز چنشت و ماخونیک قلعه فورگ، کویر همت آباد زیرکوه، آرامگاه های ابن حسام خوسفی و بزرگمهر قاینی اسباد ها و کوه های مینیاتوری نهبندان و دشت ه. و بیابان های کویری را نیز در فهرست آثاری که نوروز سال جاری می توانید از آن بازدید کنید بگنجانید.

جاذبه های اعجاب انگیز و راز آلود دل کویر

باغ اکبریه از آثار دنیای ایران است که در شهر بیرجند قرار گرفته و جلوه های زیبایی را در خود جای داده است. قدمت این باغ به زمان قاجار باز می گردد و وسعتی در حدود 45000 متر مربع دارد. اکبریه همچون نگینی در میان اقلیم کویری خراسان جنوبی می درخشد و دنیایی بهشتی را به نمایش می گذارد. با ورود به این باغ، نسیم خنکی صورتتان را نوازش می دهد و گرمای هوا را از تنتان می زداید.

در هر قدم در این باغ، با نمایشی تازه از معماری هوشمندانه ایرانی روبرو می شوید و حیرت زده به بازدید خود ادامه می دهید. با رسیدن به بنای درون باغ، دنیایی دیگر پیش رویتان قرار می گیرد و بازدید از موزه های مختلفی که در آن برپاست، گردشتان را کامل می نماید. همین حال و هوای متفاوت است که هر کسی را برای شناخت بیشتر این باغ، وسوسه می نماید و نگاهی نزدیک تر به تاریخ و معماری را می طلبد. همین وسوسه نیز ما را به دنیای درون باغ اکبریه می کشاند تا با دیدنی ها و فرصت های خوشگذرانی در آن آشنا شویم و گنجینه ای دیگر از کشورمان را بشناسیم..

شاید فکر کنید اکبریه فقط یک مکان تاریخی است و بازدید از آن ممکن است کسل نماینده باشد؛ اما سخت در اشتباهید، چرا که در این مکان تاریخی هم فرصت هایی برای خوشگذرانی وجود دارد:

گذرگاه های باغ اکبریه بسیار زیبا ساخته شده اند و احاطه شدن آن ها با درختان سر به فلک کشیده بر جذابیت آن ها اضافه کرده است.

این گذرگاه ها فرصت خوبی برای قدم زدن و پیاده روی هستند و باعث می شوند که شما به جای جای باغ سر بزنید و گشت و گذاری متفاوت را تجربه کنید.

زیبایی های این باغ و جلوه تاریخی آن دست به دست هم می دهند تا آن را به یک سوژه تمام عیار عکاسی تبدیل نمایند. حوض زیبا، معابر چشم نواز و منظر تاریخی این مجموعه، همه و همه بهانه خوبی برای ثبت تصاویر هستند..

وجود بازارچه صنایع دستی در این مجموعه به شما امکان می دهد تا با دست سازه های این دیار آشنا شوید و هدایا و سوغاتی های خوبی را برای عزیزانتان خریداری کنید.

مجموعه باغ و عمارت رحیم آباد در شهر بیرجند و در روستایی با همین نام واقع شده است. باغ رحیم آباد دارای دو در ورودی است که فضای دسترسی به داخل از همین دو در میسر می باشد.

مجموعه تاریخی رحیم آباد شامل حصار، برج های نگهبانی، باغ، عمارت اصلی، حوضخانه، عمارت کلاه فرنگی، اصطبل و فضا های خدماتی می باشد. در سه گوشه حصار گلین باغ بقایای برج ها مشهود است و تنها برج شمال شرقی بنا با ساخت عمارت به کلی از میان رفته است. محور اصلی باغ در حدفاصل دو عمارت و در خط تقارن طولی آن می باشد. این محور با دو حوض، یک استخر و درختانی در دو سوی راستا از سایر نقاط متمایز شده که خود جلوه ایی است از الگوی باغ ایرانی.

همچنیـن ایـن عمـارت دارای طاقنـما های تـزئینی و تزئـینات رسمی بندی می باشد. قدمت این بنا حداقل به دوره زندیـه بر می گردد. در مرکز باغ عمارتی ساخته شده که ویژگی های معماری آن تداعی نماینده نوع معماری اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی است.

در بنای عمارت تزئیناتی شامل قرنیز های گچی که البتـه به عنـوان سرستـون نیز محسوب می گردد به چشم می خورد. نقشه بنا به گونه ای طراحی شده که با تعبیه در های متعدد، دستیابی به فضا های گوناگون به راحتی صورت می گیرد. در مقابل عمارت، استخری در وسط خیابان اصلی باغ واقع شده است.

باغ دارای دو خیابان اصلی است که عمارت مرکزی در مرکز تقاطع این دو خیابان واقع شده است. درختان باغ عمدتـاً شامل کاج و سپیـدار و درختـان مثـمری، چون زردآلـو و زرشک است..

ارگ کلا فرهنگی نگین درخشان خراسان جنوبی

عمارت کلاه فرنگی بیرجند یا ارگ حسام الدوله، منسوب به امیر حسن خان شیبانى، در مرکز شهر بیرجند در استان خراسان جنوبی واقع شده است.

این بنا که امروزه با نام ارگ کلاه فرنگی شناخته می گردد به نام های دیگری هم مشهور بوده است از جمله ارگ حسام الدوله، قصر بی بی عروس و ارگ سرکار.

شکل اولیه کلاه فرنگی بیرجند شامل دو بادگیر در دوسو بوده است که در بازسازی های بعدی حذف شده است.

این ارگ متعلق به امیر علم خزیمه بوده که ایشان آن را به فرماندارى بیرجند اهدا نمود و سازمان میراث فرهنگى این بنا را به عنوان یک ساختمان قدیمى و ارزشمند به ثبت رسانده است.

این ارگ به شکل شش ضلعى و در رأس به شکل مخروط و به رنگ سفید مى باشد. این اثر تاریخی که زمانی مقر حکومتی بود از یادگار های اواخر دوره زندیه و اوایل دوره قاجار است.

عمارت ارگ صرف نظر از فرم ویژه زیگوارتی و شش اشکوبه از چند بخش مهم تشکیل شده است. بخش همکف بنا با داشتن کاملترین نقشه و فضاسازی، صندلی ویژه ای در این بنا دارد. فضای ورودی ارگ جلوتر از طبقه هم کف ساخته شده و با چند قوس زیبا و چشمگیر طاق هایی را در آن بوجود آورده است.

مجموع فضا های بوجود آمده در طبقه هم کف، علاوه بر دارا بودن تزیینات و فنون تزیینی گوناگون به گونه ای طراحی شده که فضا های مختلف مانند هشتی، گنبدی ها و اتاق ها به وسیله دالان های ارتباطی با هم مرتبط می باشند.

حوضخانه بنا نیز مرکزیتی را در طبقه هم کف بوجود آورده بطوریکه ورودی های مختلفی از فضای پیرامون حوضخانه به این محل گگردده می شوند.

محوطه حوضخانه یک متر از کف اصلی بنا پایین تر است و به صورت هشت ضلعی طراحی و ساخته شده است.

فضای پیرامون این مکان دارای طاق نما های تزیینی با مقرنس های زیبا می باشد به تعداد طاق نماها، سکو های کوتاهی در بخش تحتانی آن تعبیه شده است.

روشنایی فضای حوضخانه به وسیله گنبدی گلاه فرنگی و توسط پنجره های نورگیر تامین می گردد. آب نمای زیبایی نیز با فرم مخصوص علاوه بر تهویه حوضخانه، هوای مطبوعی را در این مکان به وجود می آورد.

از جمله تزیینات به کار رفته در فضای حوضخانه، مقرنس، رسمی بندی، کاربندی های لانه زنبوری و تزیینات گلدانی است.

طبقه اول بنا که به صورت هشت ضلعی بر روی طبقه هم کف ساخته شده، دارای فضای کمتری است و چند اطاقک در آن ساخته شده است.

همچنین سه طبقه دیگر بنا به صورت نمادی ساخته شده و صرفا به دلیل فرم پذیری بنا می باشد.

قلعه بیرجند نگهبان قدرتمند شهر

قلعه بزرگترین بنای تاریخی بیرجند است که بر فراز بلندترین تپه باختری شهر واقع شده است؛ و کاربرد نظامی داشته است. این قلعه از دوره صفویه تا قاجاریه مردم بیرجند را در مقابل تهاجم دشمنان به ویژه ترکمن ها و ازبک ها محافظت می نموده است به وسیله راهرو های زیرزمینی با مراکزی همچون ارگ کلاه فرنگی و ارگ بهارستان ارتباط داشته اند.

این قلعه نام های دیگری نیز دارد که می توان به قلعه ته ده، قلعه پایین شهر اشاره نمود. ساکنین این قلعه در گذشته نگهبانانی بودند که وظایفی همچون تأمین امنیت و رساندن اخبار را بر عهده داشتند با توجه به اینکه این قلعه در بافت قدیمی شهر قرار ساخته شده، از بلندای آن می توان گوشه ای از بافت قدیمی شهر را نیز در اطراف قلعه تماشا کرد.

در حال حاضر این قلعه، خوشبختانه به نسبت خیلی از آثار تاریخی کشورمان سرحال به نظر می رسد و وقتی وارد آن شوید از شکوه و عظمت آن لذت خواهید برد.

آمادگی خراسان جنوبی برای پذیرایی از گردشگران

جنتی فر دیر پایگاه میراث دنیای باغ اکبریه گفت: باغ اکبریه طبق معمول هر ساله آماده پذیرایی از مسافران نوروزی است.

وی اضافه کرد: فضایی موزه مردم شناسی و باستان شناسی که در این مجموعه قرار گرفته ساماندهی شده و مطابق استاندار های روز دنیا به روز شده است و در ایام نوروز بازگشایی شده است و آماده پذیرایی از گردشگران خواهد بود.

جنتی فرگفت: مسافران نورورزی می تواننداز نمایشگاه فرش های دست بافت و تاریخی موزه مشاهیر و مفاخر و نمایشگاه عکس اطلاعات سایر باغ های که در فهرست میراث فرهنگی همراه با باغ اکبریه ثبت دنیای شدند آشنایی پیدا نمایند.

وی ادامه داد: در سطح استان خراسان جنوبی سه اثر در فهرست آثار دنیای به ثبت رسیده باغ اکبریه، قنات بلده، بیابان لوت در آثار طبعی است.

مدیر پایگاه میراث دنیای باغ اکبریه بیشترین آمار بازدیدنماینده گان مربوط به باغ اکبریه است در سال 97 مجموعه بازدید نمایندگان نوروزی 52 هزار نفر رسیده و در طول سال 75 هزار نفر بازدید نماینده داشتیم.

استان خراسان جنوبی با دارا بودن جاذبه های طبیعی تاریخی و گردشگری همچون نگینی در دل کویر با چشم انداز های زیبا و دیدنی آماده پذیرایی از گردشگران خواهد بود.

این استان دارای شرایط اقلیمی خشک و بیابانی، باغ ها و قلعه های تاریخی راز آلود، چشمه های آبگرم و سرد، روستا های شگفت انگیزو کویر بکر و آثار گردشگری بی نظیر است.

نوروز سال جاری اگر فرصت سفر به خراسان جنوبی را داشته باشید علاوه بر جاذبه های تاریخی همچون قلعه، باغ های رحیم آباد و اکبریه و ارگ کلاه فرهنگی بیرجند می توانید بادگیر های بشرویه، روستا های اعجاب انگیز چنشت و ماخونیک قلعه فورگ، کویر همت آباد زیرکوه، آرامگاه های ابن حسام خوسفی و بزرگمهر قاینی را نیز در فهرست آثاری که نوروز سال جاری می توانید از آن بازدید کنید بگنجانید.

انتهای پیغام /

گزارش از زهرا حاجیانی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 9 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mininote.ir شناسه مطلب: 171

به "جاذبه های اعجاب انگیز و راز آلود دل کویر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های اعجاب انگیز و راز آلود دل کویر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید